• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

交流学習不安の相違に対応したオンライン・ファシリテーションに関する実験的研究

Research Project

Project/Area Number 25350360
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

吉田 広毅  常葉大学, 教育学部, 教授 (40350897)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中山 晃  愛媛大学, 学内共同利用施設等, 准教授 (70364495)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywords交流学習 / ファシリテーション / 学習不安 / オンライン学習
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、①交流学習不安尺度の作成、②ファシリテーション・マニュアルの作成、③交流学習不安の相違に対応したファシリテーションによる協調的コミュニケーションの促進を目的として実施された。研究実績の概要は以下の通りである。

交流学習不安尺度の作成については、初年度に交流学習不安を自由記述で聞き取って分類するボトムアップ的手法で不安項目を明らかにし、尺度作成のための追調査を経て、最終的に13項目から成るオンライン交流学習不安尺度を作成した。また、オンラインでの交流学習に際して学習者が抱える不安要因として、コンピュータ、オンライン学習不安、コミュニケーション不安の3要因を明らかにした。
ファシリテーション・マニュアルの作成は、第二年度に行った。まず、交流学習を体験した学習者がどのような指導・支援を望むかを自由記述で尋ねた結果、交流学習で利用するシステムの操作方法や交流が停滞した際の交流促進を望んでいることを明らかにした。この結果を基に、オンライン交流学習不安に対応したファシリテーションをアイスブレーク、学習の動機づけ・励まし、学習管理、方向性の示唆や修正の助言、技術的問題についての助言・支援の5つに分類し、マニュアルを作成した。
交流学習不安の相違に対応したファシリテーションによる協調的コミュニケーションの促進については、最終年度に検証した。結果、コンピュータ不安を抱える学習者は、テクニカル・サポートを与えられることで不安が軽減される傾向がみられた。オンライン学習不安を抱える学習者は、学習の進捗状況をモニターしたり、学習計画に対する助言を与えるなど、学習管理のためのファシリテーションを与えられることで不安が軽減される傾向がみられた。コミュニケーション不安を抱える学習者は、励ましやKRを与えられたり、話の流れを整理したりするコメントを与えられることで不安が軽減される傾向がみられた。

  • Research Products

    (9 results)

All 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] A Repeated Cross-sectional Study on Japanese Pre-service Teachers’ Motivation to become Elementary and Secondary School Teachers2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Journal Title

      International Journal of Social Science and Humanity

      Volume: 6, (6) Pages: 412-418

    • DOI

      10.7763/IJSSH.2016.V6.682

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of Coaching Rubrics in Pre-service Teacher Education for Curriculum Development: with Focus on the Promotion of Higher-order Thinking Skills2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Journal Title

      International Journal of Knowledge Engineering

      Volume: 1, (3) Pages: 165-171

    • DOI

      10.18178/ijke.2015.1.3.029

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Comparative Study on Japanese and Korean Students’ Perceived Usefulness of Online Cooperative Learning2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Seiji Tani, Tomoko Uchida, Jitsuko Masui, and Akira Nakayama
    • Journal Title

      Journal of Advances in Information Technology

      Volume: 6, (3) Pages: 161-166

    • DOI

      10.12720/jait.6.3.161-166

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Active Learning in Curriculum Management: a Cross-curricular Approach for the “Period for Integrated Studies”2016

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Organizer
      INTED 2016
    • Place of Presentation
      スペイン・バレンシア
    • Year and Date
      2016-03-07 – 2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promotion of In-service Teacher Training for Curriculum Management: with Focus on Capacity Building for Media and ICT Education2016

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Organizer
      4th International Conference on Information and Computer Networks, Hong Kong
    • Place of Presentation
      香港
    • Year and Date
      2016-02-22 – 2016-02-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Anxiety in Active Learning: With Emphasis on Curriculum Management on the "Courses of Study"2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Organizer
      17th International Conference on Education and Social Science
    • Place of Presentation
      台北
    • Year and Date
      2015-12-30 – 2015-12-31
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Active Learning for Curriculum Management: with Focus on the “Courses of Study” of Japan2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Organizer
      5th International Conference on Languages, Literature and Linguistics, Tokyo, Japan
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2015-12-30 – 2015-12-31
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Coaching Rubrics in Pre-service Teacher Education for Curriculum Development: with Focus on the Promotion of Higher-order Thinking Skills2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida
    • Organizer
      4th International Conference on Knowledge, Culture and Society, Hong Kong
    • Place of Presentation
      香港
    • Year and Date
      2015-12-26 – 2015-12-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔交流学習における交流学習不安に応じたファシリテーションの検討2015

    • Author(s)
      吉田広毅, 谷誠司, 内田智子, 増井実子, 中山晃.
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会2015 PC Conference
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2015-08-21 – 2015-08-22

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi