• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

ブレンディッドラーニングの最適設計と最適展開に関する研究

Research Project

Project/Area Number 25350364
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

宮地 功  岡山理科大学, 総合情報学部, 教授 (30043722)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 成瀬 喜則  富山高等専門学校, その他部局等, 教授 (00249773)
吉田 幸二  湘南工科大学, 工学部, 教授 (80341171)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywordsブレンディッドラーニング / eラーニング / 設計書作成支援 / 用語認知度調査 / 意識調査 / メディアの利用 / 学習効果 / 最適設計と最適展開
Outline of Annual Research Achievements

演習型の授業として,オペレーションズリサーチにおけるブレンド型授業の効果を測定し,報告した(Effects in Blended Classes on Operations Research by the Practice,International Journal of Technology and Inclusive Education, 2015.Useful Activities for Improving the Attitudes and Characteristic of Student Groups in Programming Course,GSTF Journal on Education, 2015).
実験型の授業として,商品紹介スライドの作成とストーリーテリングの作成についての効果を測定し,報告した(Change of Attitude in Class for Creating Slides to Present Product,eLEOT2015.Improvement in Computer Literacy through Creating Digital Storytelling, American Journal of Education Research, 2016).
これまでに設計し実践したブレンド型授業についてメディアの種類,意識の向上の程度,メディアの利用時間を用いて主成分分析して得られた得点を用いて,分析した結果,対象の10科目の授業が講義型,演習型,実験型に分類でき,それぞれに特徴のあるメディアがあることを報告した(Characteristic of Three Kinds of Blended Classes Categorized Using Awareness and Activities,American Journal of Education Research, 2015).日本科学教育学会研究会において特別講演を行い,その中でブレンディッドラーニングに関する成果も説明した.
これらの授業の設計と実践を通して,メディアの詳しい利用方法と効果の明確化,評価方法の研究,学習効果の調査と分析して,研究課題を進展させた.

  • Research Products

    (20 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 9 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 東北師範大学(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      東北師範大学
  • [Journal Article] Change of Term Recognition and Awareness in Blended Class of JavaScript Programming2016

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Proceeding of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2016

      Volume: 1 Pages: 664-669

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Trial of Algorithm Education Emphasizing Manual Procedures2016

    • Author(s)
      Shinkai, J., Hayase, Y. & Miyaji, I.
    • Journal Title

      Proceeding of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2016

      Volume: 1 Pages: 88-93

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects in Blended Classes on Operations Research by the Practice2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      International Journal of Technology and Inclusive Education

      Volume: 4 Pages: 625-635

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Useful Activities for Improving the Attitudes and Characteristic of Student Groups in Programming Course2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      GSTF Journal on Education

      Volume: 3 Pages: 29-38

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Characteristic of Three Kinds of Blended Classes Categorized Using Awareness and Activities2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      American Journal of Education Research

      Volume: 3 Pages: 1336-1347

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Improvement in Computer Literacy through Creating Digital Storytelling2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      American Journal of Education Research

      Volume: 4 Pages: 54-63

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Classification of Blended Classes Using Change of Attitude Related to Ability2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Proceeding of the 17th Annual International Conference on Education

      Volume: 105 Pages: 165-165

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Change of Attitude in Class for Creating Slides to Present Product2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Proceedings of the 2nd International Conference on e-Learning, e-Education, Online Training 2015

      Volume: 1 Pages: 25-30

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Useful Activities in Improving Attitude in Class for Creating Slides to Present Product2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Proceedings of the 17th London International Conference on Education

      Volume: 1 Pages: 293-298

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 本の紹介スライドを作成する授業における意識の変化2016

    • Author(s)
      宮地功, 吉田幸二
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告, Vol.115, No.492, pp.187-192
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-03-05
  • [Presentation] ブレンド型によるJavaScriptプログラミング授業の用語認知度と意識の変化2015

    • Author(s)
      宮地功
    • Organizer
      教育システム情報学会中国支部第11回研究発表会講演論文集, pp.1-4
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-10-10
  • [Presentation] 商品紹介スライド作成授業における意識の向上に役立つ活動2015

    • Author(s)
      宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演論文集, pp.45-46
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
  • [Presentation] グループ間相互教授活動を取り入れた英語アクティブ・ラーニングの効果に関する一検討2015

    • Author(s)
      藤代昇丈,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演論文集, pp.517-518
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
  • [Presentation] タブレット型PCに組み込む道徳の読み物資料の検討2015

    • Author(s)
      佐々木 弘記,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演論文集, pp.799-800
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
  • [Presentation] 手作業の学習教材を活用したアルゴリズム教育の試み2015

    • Author(s)
      新開純子,早勢欣和,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演論文集, pp.407-408
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
  • [Presentation] 簡易脳波計による計算作業における適切なフィードバック学習方式2015

    • Author(s)
      米山史範, 平井章康, 吉田幸二, 宮地功
    • Organizer
      情報処理学会マルチメディア,分散,協調とモバイル(DICOMO2015)シンポジウム論文集, Vol.2015, pp.1715-1720
    • Place of Presentation
      岩手県 ホテル安比グランド
    • Year and Date
      2015-07-10
  • [Presentation] 教育システムの最適化に向けて-これまでの研究を振り返って-2015

    • Author(s)
      宮地功
    • Organizer
      日本科学教育学会第7回研究会研究報告
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Invited
  • [Presentation] 情報系科目の紹介スライドを作成する授業についての分析2015

    • Author(s)
      宮地功,西尾芳樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第7回研究会研究報告
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2015-05-30
  • [Book] Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering2016

    • Author(s)
      Miyaji, I., (Vincenti, Giovanni, Bucciero, Alberto, Vaz de Carvalho, Carlos (Eds.))
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      Springer International Publishing

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2022-02-07  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi