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2014 Fiscal Year Research-status Report

韓国自動車メーカーの新興国を中心としたグローバルマーケティングに関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 25380581
Research InstitutionGraduate Institute for Entrepreneurial Studies

Principal Investigator

富山 栄子  事業創造大学院大学, 事業創造研究科, 教授 (40449426)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 崔 裕眞  立命館大学, テクノロジー・マネジメント研究科, 准教授 (20589725)
李 在鎬  京都橘大学, 現代ビジネス学部, 教授 (40342133)
塩地 洋  京都大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (60215944)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywordsデザイン / 現代自動車 / 起亜自動車 / 意味的価値 / グローバルマーケティング / SCM / 顧客価値 / サプライヤー
Outline of Annual Research Achievements

・日本国内、ブラジル、ドイツで自動車流通マーケティング、サプライヤーとの連携、デザイン戦略について調査を実施し、研究成果を国際学会で報告した。

・また、韓国、ベトナム、インドネシアで、現代自動車の工場、ディストリビューター、ディーラー等を調査し、その成果を日本国内のアジア経営学会、産業学会等で報告した。

・さらに、現代自動車の競争力向上には、製造技術要素や生産方式の持続的改善とならび製品開発力を支えるデザイン要素の強化が重要であったことを歴史的視座から研究を進めた。具体的には(1)自動車デザインのエンジニアリング要素(科学的マネジメント)とアート要素(デザイナー力量)が如何に商品価値を創出するかを考察するデザイン経営の論理的探求(2)自動車のデザインがメーカーのブランド力と如何に結合し、連係されてきたかを歴史的に分析するブランド経営の時系列分析、(3)良いデザインの自動車という商品が保持する「意味的価値」の社会的認識の変遷、すなわち、自動車需要における消費者側(市場)の社会経済的・文化的特性の考察である。
これを、国際学会で口頭報告し英語論文として査読付き国際ジャーナルで出版した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究課題について、国内外の学会で報告し、論文としても出版している。

Strategy for Future Research Activity

米国・ドイツ等海外にある現代・起亜自動車のデザイン・技術研究センターへ海外フィールドリサーチを行う。韓国自動車メーカーの新興国を中心としたグローバルマーケティング、流通マーケティング戦略分析、グローバルサプライヤーとの連携、SCM、デザイン戦略と製品開発について国内外で学会発表を行い、論文にまとめる。

Causes of Carryover

欧米2~3カ国の海外フィールドリサーチを連続執行するときに必要となる旅費の準備プロセスとして、26年度の資金を持ち越して、27年度の研究費と合わせるため

Expenditure Plan for Carryover Budget

米国・ドイツ・インド等にある現代・起亜自動車のデザイン・技術研究センターでの、海外フィールドリサーチに使用する予定である。

  • Research Products

    (20 results)

All 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (15 results)

  • [Journal Article] Hyundai's Dynamics of Styling-Driven Capability Development: A Historical Analysis of the 1970s - 1990s2015

    • Author(s)
      Choi,Eugene
    • Journal Title

      International Journal of Automotive Technology and Management

      Volume: 15 Pages: 292-310.

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of Semi Knock Down(SKD) Production and Sales and Marketing Strategy in the Russian Far East2014

    • Author(s)
      Eiko Tomiyama
    • Journal Title

      The Northeast Asian Economic Review

      Volume: Vol.2 No.2 Pages: pp.39-50

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Japanese car parts suppliers' Growing strategies in the Globalizing automotive Industry"2014

    • Author(s)
      Jaeho Lee
    • Journal Title

      Full paper of the 22nd International Colloquium of GERPISA, Kyoto University, Kyoto, 5th of June, 2014 (http://gerpisa.org/en/node/2452)

      Volume: NONE Pages: 1-11

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Competitive Strategies of Major Foreign Automobile Manufacturers in Russian Market"2014

    • Author(s)
      Eiko TOMIYAMA
    • Journal Title

      Full Paper of 5th of June,2014( (http://gerpisa.org/en/node/2622)

      Volume: NONE Pages: 1-27

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 新興国における自動車メーカーのセミノックダウン(SKD)生産と販売マーケティング戦略~ウラジオストクにおける双龍自動車、マツダ、トyトア自動車の事例研究~2014

    • Author(s)
      富山栄子
    • Journal Title

      事業創造大学院大学紀要

      Volume: 5 Pages: 1-18

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 新興国におけるモータリゼーション2014

    • Author(s)
      塩地洋
    • Organizer
      商業学会研究集会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2014-12-20 – 2014-12-21
  • [Presentation] How do the Marketing Strategies of Major Foreign Automobile Manufacturers in the Russian Market Differ?2014

    • Author(s)
      Eiko Tomiyama
    • Organizer
      Asia-Europe Perspective Association International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Wildbad Kreuth, Munich, Germany
    • Year and Date
      2014-12-10
  • [Presentation] ロシアにおける自動車部品サプライチェーンの実態 -ルノー日産・アフトヴァズの部品調達戦略の現状と課題-2014

    • Author(s)
      富山栄子
    • Organizer
      第11回 アジア中古車流通研究会
    • Place of Presentation
      京都大学東京オフィス
    • Year and Date
      2014-11-22
  • [Presentation] アセアン統合にいかに備えるか-貿易自由化に伴う生産拠点再編を考える-2014

    • Author(s)
      塩地洋
    • Organizer
      京都大学東アジア経済研究センターアジア自動車シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都大学東京オフィス
    • Year and Date
      2014-11-10 – 2014-11-10
  • [Presentation] アセアン統合にいかに備えるか-貿易自由化に伴う生産拠点再編を考える-2014

    • Author(s)
      塩地洋
    • Organizer
      京都大学東アジア経済研究センターアジア自動車シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-08
  • [Presentation] 自動車産業における部品国産化ライフサイクル2014

    • Author(s)
      塩地洋
    • Organizer
      アジア経営学会全国大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-14
  • [Presentation] Competitiveness of the Japanese, Korean, and Chinese Automobile Industries2014

    • Author(s)
      Hiromi Shioji
    • Organizer
      The 12th IFEAMA International Conference
    • Place of Presentation
      Hanoi Vietnam
    • Year and Date
      2014-08-22 – 2014-08-25
  • [Presentation] International Competitiveness of Japanese, Korean and Chinese Automobile Industries, June 20142014

    • Author(s)
      Hiromi Shioji
    • Organizer
      22nd International Colloquium of GERPISA
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-07-04 – 2014-07-06
  • [Presentation] Japanese car parts suppliers' Growing strategies in the Globalizing automotive Industry2014

    • Author(s)
      Jaeho Lee
    • Organizer
      22nd International Colloquium of GERPISA
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-07-04 – 2014-07-06
  • [Presentation] Evolution of Design-Driven New Product Architectures: The Case of Hyundai-Kia Motors.2014

    • Author(s)
      Choi,Eugene
    • Organizer
      GERPISA 2014 International Colloquium
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-07-04 – 2014-07-06
  • [Presentation] Evolution of Crisis-Driven New Product Development: In the case of Hyundai-Kia Motors 1974-2014.2014

    • Author(s)
      Choi,Eugene
    • Organizer
      Newcastle University Business School
    • Place of Presentation
      Newcastle, The United Kingdom.
    • Year and Date
      2014-06-29 – 2014-06-29
  • [Presentation] 自動車産業における部品国産化ライフサイクル2014

    • Author(s)
      塩地洋
    • Organizer
      産業学会全国大会,2014年6月,九州大学
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-06-14 – 2014-06-15
  • [Presentation] 見直しが迫られるASEAN自動車生産戦略―ミャンマーへの製造拠点進出の考察を契機に―2014

    • Author(s)
      塩地洋
    • Organizer
      産業学会全国大会統一論題
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-06-14 – 2014-06-15
  • [Presentation] Competitive Strategies of Major Foreign Automobile Manufacturers in Russian Market2014

    • Author(s)
      Eiko Tomiyama
    • Organizer
      22nd International Colloquium of GERPISA
    • Place of Presentation
      Kyoto University
    • Year and Date
      2014-06-05
  • [Presentation] 現代自動車グループの新興国市場におけるグローバルマーケティングに関する総合的研究2014

    • Author(s)
      富山栄子
    • Organizer
      日本商業学会第 64 回
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2014-06-01

URL: 

Published: 2016-05-27  

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