• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Japanese-Italian Comparative Study on Teaching Practice under Globalization as the core of the Reform of Teacher Training Systems

Research Project

Project/Area Number 25381282
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

川村 光  関西国際大学, 教育学部, 教授 (50452230)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 紅林 伸幸  常葉大学, 教育学部, 教授 (40262068)
長谷川 哲也  静岡大学, 教育学部, 准教授 (90631854)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords教員養成 / 教育実習 / 教職の高度化 / 国際研究者交流 / 国際情報交換 / イタリア
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、グローバリゼーションのもとで、現在、小学校教員養成改革を行っているわが国とイタリアの教育実習プログラムを中核とした教員養成システムを比較し、教職の高度化を目指すわが国の教員養成システムにおける教育実習プログラムのあり方について検討し、そのプログラムでどのような教員が養成されようとしているのかを考察することである。
平成28年度は、イタリアのトリノ大学などの教職志望学生(幼稚園・小学校教員志望者)と、日本の教職志望学生を対象とした教育実習に関する質問紙調査を実施した。今後は、昨年度実施したイタリアの中等学校教員志望学生を対象とした質問紙調査のデータと、幼稚園・小学校志望学生を対象とした調査データを統合し、イタリアの教育実習について計量的な分析を行う。また、日本の教職志望学生を対象とした調査データの分析も行う。それらの後、イタリアと日本の調査データを統合し、教育実習に関する日伊比較を行う計画である。
その他、イタリアのトリノ大学の教職課程担当の教員や教職志望学生を対象としたインタビュー調査を実施した。今後は、その結果を整理し、公表する予定である。
また、最終年度に実施した研究成果としては、日本の教育実習を異化することを目的とした、イタリアの研究者による日本の教育実習に関するフィールドワークの成果に関する彼女らとの共同執筆論文がある。
最後に、研究機関全体を通じて実施した研究のその他の成果としては、イタリアの教員養成制度を整理し、また、現状を明らかにし、どのような教員が養成されているのかということについて報告したものがある。

  • Research Products

    (2 results)

All 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Turin/AVIMES/Accademia Albertina(イタリア)

    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      University of Turin/AVIMES/Accademia Albertina
    • # of Other Institutions
      1
  • [Journal Article] Japanese-Italian Comparative Study on Teacher Training (1): Teaching practice system in Japan from the Perspective of Italian Researchers2017

    • Author(s)
      Akira Kawamura, Silvana Mosca, Elisa Corino, Miranda Mosca
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究叢書

      Volume: 10 Pages: 165-175

    • Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi