• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Is video hero modeling effective in improving daily living skills of students with autism spectrum disorders

Research Project

Project/Area Number 25381309
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

大竹 喜久  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (00304288)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords自閉症スペクトラム障害 / 日常生活スキル / ビデオモデリング / 特別な興味
Outline of Annual Research Achievements

昨年度予定していた3年間の成果発表が職務の都合で出来なかったため、研究期間を1年延長し、ビデオヒーローモデリング(VHM)の効果研究に関する成果発表を行った。学会発表の日時、場所は、2016年11月30日アメリカ合衆国ミズーリ―州セントルイス市ユニオンステーションホテル、学会名は、The Association for Persons with Severe Handicapsであった。発表内容は以下の通りであった。6名の対象児の内、5名は知的障害のある自閉症スペクトラム障害児、1名は知的障害児であった。VHMでは、子どもにとっての特別な興味の対象が標的行動を示すビデオを、その行動が求められる場面の直前に視聴させた。標的行動は日常生活スキルに関するものであり、どの行動についても、すでにスキルとしては獲得しているが何らかの理由で(ほとんどは課題からの逃避・回避)実行しないというものであった。実験デザインとしては、行動間の多層ベースライン法や反転計画法が用いられた。結果は、6名の内5名については著しい改善が見られた。改善されたケースの中には、標的行動を示しながら「○○(ヒーロー名)みたい」「○○(ヒーロー名)のようにやってみるぞ」と発言する者もいた。効果が確認されたすべてのケースにおいて、対象児は日常生活の中でヒーローの真似をする、あるいはヒーローになったつもりになる場面が見られた。単なる興味の対象ではなく、その対象のようになりたいという思い、あるいは、その対象のようになることに価値を覚えるような子どもに対して、VHMは確実に効果があることが示唆された。

  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の朝運動への参加を促すための方略に関する研究―対象児の「特定の対象への強い興味」を取り入れたビデオ教材の効果の検討―2017

    • Author(s)
      髙橋彩・大竹喜久
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 31 Pages: 132-143

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using a hero as a model in video instruction to improve the academic performance of a student with autism spectrum disorder: A case study.2016

    • Author(s)
      Yoshihisa Ohtake
    • Journal Title

      The Bulletin of Graduate School of Education at Okayama University

      Volume: 161 Pages: 17-23

    • Open Access
  • [Presentation] Effects of video hero modeling on improving self-care skills of elementary-aged students with developmental disabilities2016

    • Author(s)
      Yoshihisa Ohtake
    • Organizer
      The Association for Persons with Severe Handicaps
    • Place of Presentation
      アメリカ合衆国ミズーリ―州セントルイス市ユニオンステーションホテル
    • Year and Date
      2016-11-30 – 2016-11-30
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi