• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

重症心身障害児の主体的行動を促進する物理的環境の解明

Research Project

Project/Area Number 25381312
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

苅田 知則  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (40363189)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 樫木 暢子  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10635858)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywords重症心身障害児 / 物理的環境 / 主体的反応 / 刺激周波数 / S/N比
Outline of Annual Research Achievements

重度の知的障害と重度の運動障害を併せ持つ重症心身障害児(以下、MID児)は、両障害の程度が極めて重く、異常緊張性反射活動等により主体的行動が制限されてしまう。申請代表者の苅田は、雑音(Noise)が少なく、快感情を誘発する刺激(Signal)の提示頻度が低い(S/N比が高く、提示刺激の周波数が低い)特徴を持つ環境において、MID児のストレスが低減し、主体的行動が増加するという仮説を提唱した(苅田, 2011)。
平成27年度は、平成25~26年度に実施したアクションリサーチ等の結果を踏まえて、苅田(2011)が提唱する「MID児のストレス低減に環境特性が及ぼす効果モデル」に基づき、実験的介入研究を行った。具体的には、高S/N比環境において、提示刺激(高周波数条件・低周波数条件・統制条件)を変化させ、唾液アミラーゼ測定装置、自律神経測定装置、重度障害者用行動・解析システム等を用いて、MID児(13名)の生理反応や主体的反応の変化を測定した。
研究成果の一部は、国際学会2015 International Conference on Education and Psychology (ICEAP)、2016 International Conference on Society, Psychology and Education (ICSPE)で報告するとともに、Total Rehabilitation Research Vol.3に投稿し掲載された。

  • Research Products

    (3 results)

All 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] カームダウン空間が障害児の生理的ストレス反応 に及ぼす影響 - 重症心身障害児と知的障害児の比較 -2016

    • Author(s)
      苅田知則
    • Journal Title

      Total Rehabilitation Research

      Volume: 3 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Exploring the Impact of Neurodevelopmental Disorders in Families: A Literature Review2016

    • Author(s)
      Von Ralph Dane Marquez Herbuela, Tomonori Karita, Nagako Kashiki, Akira Nakayama
    • Organizer
      2016 International Conference on Society, Psychology and Education
    • Place of Presentation
      Cebu, Philippines
    • Year and Date
      2016-01-19 – 2016-01-19
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How Children with Severe Motor and Intellectual Disabilities Perceive and React to Small Rooms “COZY Room” for Relaxation?2015

    • Author(s)
      Tomonori Karita , Nagako Kashiki , Kosuke Nakano , Yoshihiro Yagi , Toshie Ishimaru
    • Organizer
      2015 International Conference on Education and Psychology
    • Place of Presentation
      Nagoya, Japan
    • Year and Date
      2015-11-05 – 2015-11-05
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi