• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

「探求の共同体」の再構成によるデザインに基づいたPBL支援システムの開発と評価

Research Project

Project/Area Number 25702008
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywords探究の共同体 / 社会的存在感 / 認知的存在感 / 教授的存在感 / プロジェクト学習
Outline of Annual Research Achievements

平成27年度は再構成した社会的存在感モデルに従って、PBL支援システムのMoodleモジュールを開発し、評価を行うことであった。可視化の自動処理モジュールは表側を公園のメタファーを使用し、コミュニケーションの活発度を表現するようにし、各グループを一覧で見る機能を追加した。サーバーサイドでは、Pythonの自然言語処理モジュールを使用し、社会的存在感の各19のカテゴリーに特徴的な用語を抽出し、その特徴語が含まれるか否か、またその特徴後が繰り返し使われているか否かで、チャットによる発言の分類を自動化するプログラムを開発した。人の手で評価したものと本システムで評価したものの一致度について評価したところ、質問カテゴリー、パラ言語カテゴリー、賛成カテゴリー、挨拶カテゴリーなどである程度の一致度が見られたもの、自己開示カテゴリー、感情カテゴリーなど、いくつかのカテゴリー分類については、一致度が低く、調整しなければらない点も明らかになった。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (3 results)

All 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Computer-Supported Collaborative Learning Design for Quality Interaction2016

    • Author(s)
      Yamada, M., Goda, Y., Matsukawa, H., Hata,K. and Yasunami, S.
    • Journal Title

      IEEE Multimedia

      Volume: 23 Pages: 48-59

    • DOI

      10.1109/MMUL.2015.95

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Preliminary Research on Self-regulated Learning and Learning Logs in a Ubiquitous Learning Environment2015

    • Author(s)
      Yamada, M., Yin, C., Shimada, A., Kojima, K., Okubo, F., and Ogata, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies(ICALT 2015)

      Volume: 15 Pages: 93-95

    • Peer Reviewed
  • [Book] 教育工学選書Ⅱ インフォーマル学習2015

    • Author(s)
      山内祐平, 山田政寛(編著)美馬のゆり, 荒木淳子, 河井亨, 佐藤朝美, 森玲奈(著)
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi