• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

ワーキングメモリトレーニングと協働学習による英語教育研究:高校生大学生を元気に

Research Project

Project/Area Number 25780535
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

林 裕子  佐賀大学, 文化教育学部, 准教授 (10649156)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywordsワーキングメモリトレーニング / 第二言語習得 / 外国語教育
Outline of Annual Research Achievements

平成27年度は、国際誌投稿のための論文執筆にむけ、前年度に実施した追跡調査(3, 6ヶ月後)の統計解析の精査を行い、執筆活動を進めた。そのほか、学会発表や研究成果発表会の実施など、研究成果発信活動を中心に進めた。活動と実施日程の概要は次の通りである。
【H27/5~12月】研究論文執筆作業、報告書の作成, 【7月】国際学会(言語科学学会)での口頭発表, 【H28/1月】国際誌Applied Cognitive Psychologyに研究論文掲載, 【2月】成果発表会(佐賀大学), 【3月】研究協力者とのリフレクションミーティング**第二言語習得研究と統計解析の双方において、専門的な助言・指導を受けた研究協力者と対面・Email会議を行い、本研究の成果を踏まえた新たな研究課題の提案・実施計画などを議論した。

  • Research Products

    (2 results)

All 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development.Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development2016

    • Author(s)
      Hayashi, Y., Kobayashi, T. & Toyoshige, T.
    • Journal Title

      Applied Cognitive Psychology

      Volume: 30 Pages: 196-213

    • DOI

      10.1002/acp.3177

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development2015

    • Author(s)
      林 裕子
    • Organizer
      言語科学会第17回年次国際大会
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-07-18 – 2015-07-19
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi