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2015 Fiscal Year Annual Research Report

広告競争における不確実性の影響:モデリングと実証

Research Project

Project/Area Number 25870821
Research InstitutionThe Institute of Statistical Mathematics

Principal Investigator

高橋 啓  統計数理研究所, 大学共同利用機関等の部局等, 助教 (70595280)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywords広告競争 / 微分ゲーム / 不確実性
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、広告競争における広告効果の不確実性について、理論面、実証面双方から分析を行った。
まず、理論面では広告競争を不確実性がある微分ゲームとして定式化した。そして、不確実性下での閉ループ解(最適広告費投入戦略)についてファインマン・カッツ解を導出した。さらにこの問題における企業の期待価値についても数値的に導出した。この過程で、3つのモデリングが存在する広告効果モデルにおいてヴィダル・ウォルフ型のモデリングのみ、本研究で対象とする状況では適用可能であることが分かった。また、この数値計算の際に計算時間の短縮に繋がる方法についても考案し、適用することができた。
次に実証面については、理論モデルをデータ(ソルティ・スナック)に適用し、広告効果の不確実性に対し、リスク態度を明らかにした。データをそのまま適用すると、一般的なボラティリティの大きさを遥かに上回る値となるため、季節調整等を行いデータの一般化をした。そのデータに理論モデルを当てはめ、各プレイヤーのリスク回避度を推定したところ、予期される値より遥かに大きな値となった。このことは金融のポートフォリオ運用問題における実証結果と同様の結果となり、各プレイヤーが経済的合理的行動をとってはいないことを示唆していると考えられる。

  • Research Products

    (8 results)

All 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Inspection of the Validity in the frequent shoppers program by using particle filter2016

    • Author(s)
      S. Suzuki and K. Takahashi
    • Journal Title

      Operations Research Proceedings 2015

      Volume: 2015 Pages: 6 pages

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Endogenous determination of element length on financial option pricing with finite elements2015

    • Author(s)
      K. Takahashi and T. Horiuchi
    • Journal Title

      International Journal of Japan Association for Management Systems

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • DOI

      http://doi.org/10.14790/ijams.7.1

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 消費者の動的な心理的効果を考慮した非集計アトリビューション・モデル2015

    • Author(s)
      酒向海, 高橋啓
    • Organizer
      日本経営工学会2015 年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢
    • Year and Date
      2015-11-28 – 2015-11-29
  • [Presentation] pMCMC フィルタによる間欠需要品の逐次予測2015

    • Author(s)
      高橋啓
    • Organizer
      SSI2015
    • Place of Presentation
      函館
    • Year and Date
      2015-11-18 – 2015-11-20
  • [Presentation] Particle Filter によるFSP 政策の有効性の検証2015

    • Author(s)
      鈴木槙将, 高橋啓
    • Organizer
      SSI2015
    • Place of Presentation
      函館
    • Year and Date
      2015-11-18 – 2015-11-20
  • [Presentation] How to achieve conversion: modeling individual behavior in multiple online advertising with psychological effects2015

    • Author(s)
      K. Sakou and K. Takahashi
    • Organizer
      International Conference on Operations Research 2015
    • Place of Presentation
      Vienna
    • Year and Date
      2015-09-01 – 2015-09-04
  • [Presentation] Inspection of the Validity in the frequent shoppers program by using particle filter2015

    • Author(s)
      S. Suzuki and K. Takahashi
    • Organizer
      International Conference on Operations Research 2015
    • Place of Presentation
      Vienna
    • Year and Date
      2015-09-01 – 2015-09-04
  • [Presentation] 粒子フィルタによる動的個人ベースでのFSP 政策有効性の検証2015

    • Author(s)
      鈴木槙将, 高橋啓
    • Organizer
      日本経営工学会2015 年春季大会
    • Place of Presentation
      八王子
    • Year and Date
      2015-05-16 – 2015-05-17

URL: 

Published: 2017-01-06  

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