2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of e-learning program to Transition Teachers for successful school-to-work transition of students with disabilities
Project/Area Number |
25870986
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Special needs education
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Takamatsu University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 就労支援 / 職業教育 / 進路指導担当教員 / 専門性向上 / eラーニングプログラム / 職業リハビリテーション / 研修 / 自己評価チェックツール |
Outline of Final Research Achievements |
This project was focused on the development of the e-learning program for transition teachers for successful school to work transition of students with disabilities in Japan. This e-learning program designed to gain knowledge and skills which related school-to-work transition and vocational rehabilitation to transition teacher. Developed this program enable to easier access to the learning environment for promoting transition teachers’ competencies. It is possible to show one of the ways how to solve issues on teachers’ competencies matter and working style issue in Japan. Using this program as in-service training of transition teachers, decreasing the gap of learning readiness within teachers and providing sustainable training systems.
|
Free Research Field |
特別支援教育及び職業リハビリテーション領域における人材育成
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今まで国内で特別支援教育を職業リハビリテーション領域の両領域にまたがる専門性を求められる教員の為のeラーニングプログラムは開発されておらず,生徒の職業自立を支えるための人材育成ツールとしては,国内唯一のプログラムであることは,学術的意義が高いといえる。学校現場においては,生徒への質の高いキャリア形成支援や就労移行支援を支えるための専門性向上が求められていると同時に,教員自身の働き方改革として,日々の業務と教員自身のキャリア形成及び専門性向上が課題となっている。このeラーニングを活用することで,教員へ恒常的な研修機会の提供と効率的な働き方の両立に寄与できることが本研究成果の社会的意義といえる。
|