• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

学習による気づき・注意機能および相互的同調機能と第二言語情報処理の自動化プロセス

Research Project

Project/Area Number 26244031
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

横川 博一  神戸大学, 国際コミュニケーションセンター, 教授 (50340427)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田邊 宏樹  名古屋大学, 環境学研究科, 教授 (20414021)
吉田 晴世  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40210710)
原田 康也  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (80189711)
定藤 規弘  生理学研究所, 大脳皮質機能研究系, 教授 (00273003)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywords気づき・注意機能 / 文理解 / 文章理解 / 言語産出 / 言語処理の自動化 / 外国語学習
Outline of Annual Research Achievements

平成26年度は,本研究課題の基盤となる,外国語習得を支える外国語への繰り返し接触による気づき・注意機能およびダイアローグにおける相互的同調機能の発現の基礎的メカニズムに関する理論的・実証的研究を中心に行った。主な研究実績は以下の通りである。(1)全体ミーティングを開催し,「外国語語彙学習における共同注意の役割」,「気づきと関連領域の関係」,「小脳=学習マシン説とfMRI研究で分かること」について検討を行った。(2)「日本人英語学習者の文章理解の自動化プロセスに及ぼす頻度効果」を研究課題として設定し、日本人英語学習者を対象に、文章理解時に特定の構造(関係節)に繰り返し接触することが処理ストラテジーと文章理解に及ぼす影響についての行動実験を行った。これらの成果は,第40回全国英語教育学会徳島研究大会において発表し,論文の掲載が決定している。(3)「日本人英語学習者の語強勢(lexical stress)処理の自動性とその学習メカニズム」を研究課題として設定し、日本人英語学習者を対象とした黙読時のlexical stress処理の学習を観察するための眼球運動測定実験を行った。また、事象関連電位を指標として、音声言語理解時のlexical stress処理を観察するための実験計画を行った。この成果の一部は、言語科学会年次国際大会において発表した。(4)「日本人英語学習者の第二言語産出に気づきおよび注意機能の発現が及ぼす影響」を研究課題として設定し,日本人英語学習者を対象に,絵描写課題を用いて,サンプルテクストの発話あり・なし条件をもうけ,学習者がどのように問題に気づき,続くライティングにおいて修正を行うのかについて調査を行った。この成果は,日本英語教育学会第44回年次研究集会論文集に掲載された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

平成26年度の研究計画における目標に照らして,本研究課題の基盤となる,外国語習得を支える外国語への繰り返し接触による気づき・注意機能およびダイアローグにおける相互的同調機能の発現の基礎的メカニズムに関して,理論的・実証的研究を広範囲にわたって進めることができた。

Strategy for Future Research Activity

平成26年度に実施した基盤的研究に基づき。平成27年度~平成28年度前期にかけて,外国語処理における繰り返し接触による気づき・注意機能の発現と自動化に関する理論的・実証的研究を行う。さまざまな熟達度を含む学習者コホートを形成し,比較的長期にわたって学習を行い,音韻,統語,意味レベルにおける行動の変容および認知構造の変化を探る。

  • Research Products

    (56 results)

All 2015 2014 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (36 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Perspectives on Bilingualism Studies with the Help of Brain Imaging Techniques2015

    • Author(s)
      Yukio Ikari
    • Journal Title

      『立命館言語文化研究』

      Volume: 26巻3号 Pages: 18, 22

  • [Journal Article] Perceiving active listening activates the reward system and improves the impression of relevant experiences.2015

    • Author(s)
      Kawamichi H, Yoshihara K, Sasaki AT, Sugawara SK, Tanabe HC, Shinohara R, Sugisawa Y, Tokutake K, Mochizuki Y, Anme T, Sadato N
    • Journal Title

      Soc. Neurosci.

      Volume: 10(1) Pages: 16-26

    • DOI

      10.1080/17470919.2014.954732

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Hyperscanning neuroimaging technique to reveal the "two-in-one" system in social interactions.2015

    • Author(s)
      Koike T, Tanabe HC, Sadato N
    • Journal Title

      Neurosci. Res.

      Volume: 90 Pages: 25-32

    • DOI

      10.1016/j.neures.2014.11.006

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "Dissociable cortical pathways for qualitative and quantitative mechanisms in the face inversion effect."2015

    • Author(s)
      Matsuyoshi D, Morita T, Kochiyama T, Tanabe HC, Sadato N, Kakigi R
    • Journal Title

      J. Neurosci.

      Volume: 35(10) Pages: 4268-4279

    • DOI

      10.1523/JNEUROSCI.3960-14.2015

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Use of Lexical Stress Information in Silent Reading and Speech Production by Japanese Learners of English: Evidence From Eye Movement Measurements and Naming Tasks2015

    • Author(s)
      WATANABE, Hiroki & YOKOKAWA, Hirokazu
    • Journal Title

      JACET journal

      Volume: 59 Pages: 111-129

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Comparative Study of Explicit Instruction and Incidental Card-game Learning toward Picture-Elucidated Phrasal-verb Acquisition2014

    • Author(s)
      Yamagata, S., & Yoshida, H.
    • Journal Title

      Proceedings of ASIA TEFL (2014)

      Volume: 1 Pages: 888-895

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学英語教育における知識と運用の統合:文法知識の運用課題と実体的コミュニケーションの場の提供2014

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: vol. 114, No. 385 Pages: 19-24

  • [Journal Article] モダリティの違いによる情報の理解と印象評定に及ぼす影響:SD法を用いた検討2014

    • Author(s)
      松本絵理子
    • Journal Title

      紀要国際文化学研究

      Volume: 42 Pages: pp.105-116

  • [Journal Article] フランカーと妨害刺激の処理の類似性による干渉抑制への影響2014

    • Author(s)
      川島朋也, 松本絵理子
    • Journal Title

      基礎心理学研究

      Volume: 33 Pages: pp.1-8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Numerical distance effect in cardinal and nominal context during overt and covert reading.2014

    • Author(s)
      Kirjakovski, A., Matsumoto, E.
    • Journal Title

      IEICE Technical Report, HCS2014

      Volume: 40 Pages: pp.301-306

  • [Journal Article] 記憶項目が選択的注意に与える影響2014

    • Author(s)
      川島朋也, 松本絵理子
    • Journal Title

      Technical Report on Attention and Cognition.

      Volume: 9 Pages: pp.17-18

  • [Journal Article] 日本人英語学習者の英語疑問文産出にみられる傾向:自動化のための訓練の必要性2014

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: vol. 114, no. 100 Pages: 43-48

  • [Journal Article] Neural networks involved in learning lexical-semantic and syntactic information in a second language.2014

    • Author(s)
      Mueller JL, Rueschemeyer SA, Ono K, Sugiura M, Sadato N, Nakamura A
    • Journal Title

      Front Psychol

      Volume: 5 Pages: 1-1

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2014.01209

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Facial color processing in the face-selective regions: An fMRI study.2014

    • Author(s)
      Nakajima K, Minami T, Tanabe HC, Sadato N, Nakauchi S
    • Journal Title

      Human Brain Mapping

      Volume: 35(9) Pages: 4958-4964

    • DOI

      10.1002/hbm.22535

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Attenuation of the contingency detection effect in the extrastriate body area in autism spectrum disorder.2014

    • Author(s)
      Okamoto Y, Kitada R, Tanabe HC, Hayashi MJ, Kochiyama T, Munesue T, Ishitobi M, Saito DN, Yanaka HT, Omori M, Wada Y, Okazawa H, Sasaki AT, Morita T, Itakura S, Kosaka H, Sadato N
    • Journal Title

      Neurosci. Res.

      Volume: 87 Pages: 66-76

    • DOI

      10.1016/j.neures.2014.06.012

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Frequency-specific network topologies in the resting human brain.2014

    • Author(s)
      Sasai S, Homae F, Watanabe H, Sasaki AT, Tanabe HC, Sadato N, Taga G
    • Journal Title

      Front. Hum. Neurosci.

      Volume: 8 Pages: 1-1

    • DOI

      10.3389/fnhum.2014.01022

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の母音挿入と語彙表象構築の関係性2014

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: vol. 114, no. 243 Pages: 19-22

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 短期海外英語研修が日本人英語学習者のスピーキングにおける語彙使用に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: vol. 114, no. 385 Pages: 13-18

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The Effects of Short-Term Overseas Training on Vocabulary Usage of Japanese L2 English Learners’ Speaking and Writing.2015

    • Author(s)
      Mayu Hamada, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      The 2015 conference of the American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2015-03-23
  • [Presentation] Coaching for Autonomy in a Graduate-level TEFL Reading Course in Japan2015

    • Author(s)
      B. Malcolm, H. YOSHIDA
    • Organizer
      The AAAL (American Association for Applied Linguistics) 2015 Annual Conference
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2015-03-21
  • [Presentation] Exposure Effects on Sensitivity to Linguistic Information during Sentence Processing by Japanese Low-Proficiency EFL Learners: An ERP Study2015

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      The 2015 conference of the American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2015-03-21
  • [Presentation] 日本語学習者によるアクセントの意識化を伴う発音訓練の効果2015

    • Author(s)
      阿栄娜・林良子
    • Organizer
      研究集会「日本語音声コミュニケーション研究のこれまでとこれから」(第5回外国語発音習得研究会)
    • Place of Presentation
      兵庫:神戸大学
    • Year and Date
      2015-03-21
  • [Presentation] 【招待講演】自律的な学習者を育てる英語教育の取り組み2015

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      英語教育におけるアクティブ・ラーニングの事例研究
    • Place of Presentation
      東京:早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-06
    • Invited
  • [Presentation] “Coaching Strategies for a Graduate TEFL Reading Course”2015

    • Author(s)
      H. YOSHIDA, B. Malcolm.
    • Organizer
      11th Annual CamTESOL Conference.
    • Place of Presentation
      Pnohm Penh, Cambodia
    • Year and Date
      2015-02-27
  • [Presentation] 母音挿入が未知語学習、語彙表象構築に与える経時的影響2015

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Organizer
      関西英語教育学会 卒論・修論研究発表セミナー
    • Place of Presentation
      兵庫:関西国際大学
    • Year and Date
      2015-02-11
  • [Presentation] 日本人英語学習者の関係節文理解における統語処理プロセスの可変性: Maze Taskによる検討2015

    • Author(s)
      藤田如生・横川博一
    • Organizer
      関西英語教育学会 卒論・修論研究発表セミナー
    • Place of Presentation
      兵庫:関西国際大学
    • Year and Date
      2015-02-11
  • [Presentation] Teaching Academic Vocabulary: Incorporating Online Study and Morphological Instruction2015

    • Author(s)
      H. YOSHIDA, M. Sulva
    • Organizer
      PAC@Thailand TESOL 35th International Conference
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2015-01-30
  • [Presentation] Image-Based Basic Verb Learning Through Collaborative or Teacher-Centered Approach2015

    • Author(s)
      S. Yamagata, H. YOSHIDA
    • Organizer
      PAC@Thailand TESOL 35th International Conference
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2015-01-30
  • [Presentation] Teaching Phonics Rules Incidentally with Phonics Worksheets in Japan2015

    • Author(s)
      K. Chun, H. YOSHIDA
    • Organizer
      PAC@Thailand TESOL 35th International Conference
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2015-01-30
  • [Presentation] 「共同学習による同調と自動化:応答練習におけるプロトコルの創発」2015

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第101回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      沖縄:琉球大学
    • Year and Date
      2015-01-10
  • [Presentation] 短期海外英語研修が日本人英語学習者のスピーキングにおける語彙使用に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Organizer
      思考と言語研究会「言語運用と専門教育」
    • Place of Presentation
      大阪:大阪電気通信大学
    • Year and Date
      2014-12-20
  • [Presentation] 日本人英語学習者の母音挿入と語彙表象構築の関係性2014

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Organizer
      思考と言語研究会 「言語処理と知識獲得, 一般」
    • Place of Presentation
      東京:機械振興会館
    • Year and Date
      2014-10-11
  • [Presentation] イメージの働きを考えるー人間の視覚認知からのアプローチ2014

    • Author(s)
      松本絵理子
    • Organizer
      民族藝術学会創立30周年記念大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      大阪:国立民族学博物館
    • Year and Date
      2014-09-22
    • Invited
  • [Presentation] 日本人英語学習者のwh疑問文運用能力に関する予備調査:心理言語学的研究に向けて2014

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      愛知:名古屋大学
    • Year and Date
      2014-09-19
  • [Presentation] 不安と課題難易度が表情への注意に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      川島朋也・松本絵理子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      京都:同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-11
  • [Presentation] 映像情報の付与が音声情報の理解に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      松本絵理子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      京都:同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-11
  • [Presentation] Interweaving Autonomous Learning in Coaching Graduate Students in Japanese Team-taught Class Setting2014

    • Author(s)
      H. YOSHIDA, B. Malcolm
    • Organizer
      The 12th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Kuching, Malaysia
    • Year and Date
      2014-08-30
  • [Presentation] Phonics Instruction in Japan: Teaching Phonemes and Syllables in the Beginning Stage of Junior High School2014

    • Author(s)
      K. Chun, H. YOSHIDA
    • Organizer
      The 12th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Kuching, Malaysia
    • Year and Date
      2014-08-29
  • [Presentation] Incidental English Phrasal-verb Learning through A Card Game: A Case Study on Japanese EFL Graduate Students2014

    • Author(s)
      S. Yamagata, H. YOSHIDA
    • Organizer
      The 12th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Kuching, Malaysia
    • Year and Date
      2014-08-29
  • [Presentation] Using Cloud-based Services to Teach the Vocabulary of the Academic Word List: Learners’ Attitudes and Measures for Improvement2014

    • Author(s)
      H. YOSHIDA, M. Sulva
    • Organizer
      The 12th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Kuching, Malaysia
    • Year and Date
      2014-08-29
  • [Presentation] Cultivating Learner Autonomy in a Team-taught Graduate-level Introductory Reading Course in Japan2014

    • Author(s)
      H. YOSHIDA, B. Malcolm
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2014-08-14
  • [Presentation] The effect of studying abroad on the speaking ability of Japanese EFL learners.2014

    • Author(s)
      Morishita, M.
    • Organizer
      17th World Congress of the International Association of Applied Linguistics (AILA)
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention & Exhibition Centre, Australia
    • Year and Date
      2014-08-14
  • [Presentation] Bilingual language processing in the brain2014

    • Author(s)
      Yukio Ikari
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention and Exhibition Centre
    • Year and Date
      2014-08-12
  • [Presentation] 繰り返し接触が日本人英語学習者の関係節構造処理に及ぼす影響 -自己ペース課題による検討-2014

    • Author(s)
      榊原啓子・横川博一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島:徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
  • [Presentation] 日本人英語学習者の母音挿入が未知語習得に与える影響2014

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島:徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
  • [Presentation] 日本人英語学習者の関係節文理解における処理困難性に熟達度が及ぼす影響: MazeTaskによる検討2014

    • Author(s)
      藤田如生・横川博一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島:徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
  • [Presentation] 日本人英語学習者のwh疑問文運用能力:効果的なコミュニケーション活動のためのパイロット調査2014

    • Author(s)
      森下美和
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第54回全国研究大会
    • Place of Presentation
      福岡:福岡大学
    • Year and Date
      2014-08-05
  • [Presentation] 中学校入門期における音声を基軸とした教材開発2014

    • Author(s)
      吉田晴世、加賀田哲也、衣笠知子、鄭京淑
    • Organizer
      第14回小学校英語教育学会(JES)関東大会
    • Place of Presentation
      神奈川:関東学院大学
    • Year and Date
      2014-07-26
  • [Presentation] Effect of positive vs. negative facial expression on processing of attention and emotional process related networks.2014

    • Author(s)
      Matsumoto, E., Naito, T., & Kawashima, T.
    • Organizer
      9th FENS forum of Neuroscience
    • Place of Presentation
      ミラノコンベンションセンター、ミラノ、イタリア
    • Year and Date
      2014-07-09
  • [Presentation] 日本人英語学習者の単語音読時・黙読時における語強勢情報のオンライン利用 -反復接触による学習効果-2014

    • Author(s)
      渡部宏樹・横川博一
    • Organizer
      言語科学会第16回年次国際大会
    • Place of Presentation
      埼玉:文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2014-06-28
  • [Presentation] Creating and Implementing a Vocabulary Learning Program Using Free Web Services and Software2014

    • Author(s)
      M. SULVA, H. YOSHIDA
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関西支部2014年度春季研究大会
    • Place of Presentation
      岡山:ノートルダム清心女子大学
    • Year and Date
      2014-05-17
  • [Presentation] イメージを用いた句動詞指導:PAC分析を用いた明示的指導と偶発的学習効果の比較研究2014

    • Author(s)
      山形悟史,吉田晴世
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関西支部2014年度春季研究大会
    • Place of Presentation
      岡山:ノートルダム清心女子大学
    • Year and Date
      2014-05-17
  • [Presentation] 数の名目的・量的文脈による距離効果の検討:音読・黙読条件の比較.2014

    • Author(s)
      キルイヤコブスキ・アタナス、松本絵理子
    • Organizer
      電気通信情報学会 ヒューマン情報処理研究会
    • Place of Presentation
      沖縄:沖縄産業センター
    • Year and Date
      2014-05-15
  • [Presentation] Why do you think it is so difficult for the Japanese students to ask questions in English?2014

    • Author(s)
      Harada, Y., & Morishita, M.
    • Organizer
      16th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University, Seoul
    • Year and Date
      2014-05-10
  • [Book] バイリンガリズム入門2014

    • Author(s)
      山本雅代 編著 井狩幸男、田浦秀幸、難波和彦
    • Total Pages
      256頁
    • Publisher
      大修館書店
  • [Remarks] 横川科研プロジェクト

    • URL

      http://www.hyokokawa-lab.com/project26-30.html

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi