• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

学習による気づき・注意機能および相互的同調機能と第二言語情報処理の自動化プロセス

Research Project

Project/Area Number 26244031
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

横川 博一  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (50340427)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 定藤 規弘  生理学研究所, システム脳科学研究領域, 教授 (00273003)
田邊 宏樹  名古屋大学, 環境学研究科, 教授 (20414021)
吉田 晴世  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40210710)
原田 康也  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (80189711)
橋本 健一  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (20581036)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywords気づき・注意機能 / 文理解 / 文産出 / 統語的プライミング / 統語と意味のマッピング
Outline of Annual Research Achievements

平成28年度は,外国語処理における繰り返し接触による気づき・注意機能の発現と自動化に関する理論的・実証的研究として,主として以下の3つの研究課題を設定し,次のようなことが明らかとなった。
(1)「相互的同調機能の発現が日本人英語学習者の第二言語産出に及ぼす影響」を研究課題として設定し、日本人英語学習者を対象にプライミング手法を用い、相互的同調機能を支えるメカニズムである統語的プライミング効果について検証した。その結果,英語母語話者を対象とした実験で見られた、プライムを音声提示、ターゲットを音声または文字産出した際の統語的プライミング効果が日本人英語学習者に対しても見られることが明らかになった。
(2)「日本人英語学習者の文理解における統語構造および意味構造の構築の検証」を研究課題として設定し、初級および中級熟達度の日本人英語学習者を対象に、目的格関係節文と受動文とを用いて、音声提示および文字提示で心理言語学的実験を行った。その結果、中級熟達度の学習者は、意味役割の再付与はある程度自動化しており、音声と文字とでは同程度に処理ができるが、複雑で複数の統語処理が必要な場合、文理解が困難になることがわかった。一方、初級熟達度の学習者は、意味情報に依存して文を理解し、意味役割の再付与に困難性があり、統語構造の構築が困難であることがわかった。また音声のほうが文字よりも処理が困難であることが判明した。
(3)「タスクによる注意機能が第二言語文理解時における言語情報処理に与える影響:自己ペース読み課題による検討」を研究課題として設定し,句構造規則違反では、低熟達度群は統語情報に注意を向けなければ意味主導の処理を行っていることが、また、意味違反では、高熟達度群は意味情報から注意をそらしても意味違反を即座に検出したが、依然として日本人英語学習者は意味主導の処理を行っていることが明らかになった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

外国語処理における繰り返し接触による気づき・注意機能の発現と自動化の解明にあたって,平成29年度に予定しているダイアローグ環境下における,比較的長期にわたる学習による言語処理の変容を探る上で必要となる基礎的実験(①関係節文への繰り返し接触による意味・構造マッピングの発現,②音声言語産出における統語的プライミングの発現,③タスクによる選択的注意と気づきが文理解行動に及ぼす影響)を平成28年度にすべて終えることができたため。

Strategy for Future Research Activity

今後は,外国語処理における繰り返し接触による気づき・注意機能の発現と自動化に関する理論的・実証的研究を,さまざまな熟達度を含む学習者コホートを形成し,比較的長期にわたる学習による行動の変容及び認知構造の変化を,行動実験及び脳科学実験により明らかにする予定です。

  • Research Products

    (52 results)

All 2017 2016

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (39 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] We-modeコミュニケーションを通してヒト以外のものがヒトと共存していく可能性-横川論文へのコメント-2017

    • Author(s)
      吉田晴世
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 59 Pages: 308-311

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Delayed reactivation in processing of VP-ellipsis sentences in L2 English2017

    • Author(s)
      Hashimoto, Ken-ichi
    • Journal Title

      大阪教育大学 英文学会誌

      Volume: 62 Pages: 35-53

  • [Journal Article] 言語性コミュニケーションにおけるWe-mode形成の役割と可能性2016

    • Author(s)
      横川博一
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 50 Pages: 292-307

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 心的プロセスから見た外国語の処理と学習-授業実践と基礎研究のインターラクション-2016

    • Author(s)
      横川博一
    • Journal Title

      大阪大学『サイバーメディアフォーラム』

      Volume: 17 Pages: 5-10

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Neural substrates of shared attention as social memory: A hyperscanning functional magnetic resonance imaging study2016

    • Author(s)
      Koike T, Tanabe HC, Okazaki S, Nakagawa E, Sasaki AT, Shimada K, Sugawara SK, Takahashi HK, Yoshihara K, Bosch-Bayard J, and Sadato N
    • Journal Title

      Neuroimage

      Volume: 125 Pages: 401-412

    • DOI

      10.1016/j.neuroimage.2015.09.076

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Processing load imposed by line breaks in english temporal wh-questions.2016

    • Author(s)
      Hirotani M, Terry JM, and Sadato N
    • Journal Title

      Front Psychol

      Volume: 7 Pages: 1465-1465

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2016.01465.

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の応答練習における語彙的プライミング:自然なインタラクションにおけるプライミング効果2016

    • Author(s)
      原田康也, 森下美和
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 116 Pages: 133-137

  • [Journal Article] 言語技術の言語評価への応用:多様な英語能力の測定2016

    • Author(s)
      鈴木正紀, 森下美和, 原田康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 116 Pages: 41-46

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語運用の流暢さに関わる脳内基盤: fMRIによる検討2016

    • Author(s)
      島田浩二
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 17 Pages: 10-12

  • [Journal Article] タスクが第二言語文理解時における言語情報処理に与える影響 -自己ペース読み課題による検討-2016

    • Author(s)
      鳴海智之, 橋本健一, 中西弘, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告:信学技報

      Volume: 116 Pages: 75-80

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] モダリティの違いが日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      濱田真由, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116 Pages: 47-52

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 第二言語文理解において名詞の有生性情報が統語-意味構造の構築に及ぼす影響- 関係節文・受動文を用いた行動実験による検討-2016

    • Author(s)
      平野亜也子, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116 Pages: 41-46

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] PET・機能的MRIによるアプローチ 機能地図からネットワーク解析へ 「私たち」の脳科学に向けて:2個人同時計測MRI研究.2016

    • Author(s)
      定藤規弘
    • Journal Title

      脳神経外科ジャーナル

      Volume: 25 Pages: 421-426

  • [Presentation] Improving Japanese EFL Learner s' Language Skills Through Online Community Learning2017

    • Author(s)
      K. Miyake & H.Yoshida
    • Organizer
      TESOL 2017 International Convention & English Language Expo
    • Place of Presentation
      Seatlle
    • Year and Date
      2017-03-23 – 2017-03-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task Effects on On-line Processing of Linguistic Information during Sentence Comprehension by Japanese EFL Learners: A Self-Paced Reading Study2017

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Ken-ichi Hashimoto, Hiroshi Nakanishi, & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      The 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)
    • Place of Presentation
      Portland Marriott Downtown Waterfront
    • Year and Date
      2017-03-21 – 2017-03-21
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:インタラクションなしの言語学習は可能か2017

    • Author(s)
      原田康也, 森下美和
    • Organizer
      第128回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場2号館221
    • Year and Date
      2017-03-20 – 2017-03-20
  • [Presentation] インタラクションはプライミングを引き起こすか2017

    • Author(s)
      森下美和
    • Organizer
      第128回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-20 – 2017-03-20
  • [Presentation] Effects of Modality Differences on Syntactic Priming in Language Production of Japanese EFL Learners.2017

    • Author(s)
      Mayu Hamada & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      Annual Conference of American Association for Applied Linguistics (AAAL)
    • Place of Presentation
      Portland Marriott Downtown Waterfront
    • Year and Date
      2017-03-18 – 2017-03-18
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning to Communicate in English through Interactions: Promoting and Prompting Japanese University Students to Ask and Answer Questions in English2017

    • Author(s)
      Yasunari Harada, Miwa Morishita & Masanori Suzuki
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第47回年次研究集会(JELES-47)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05 – 2017-03-05
  • [Presentation] Fostering communicative competence in authentic situations for Japanese junior high school student2017

    • Author(s)
      G. Ishikawa & H. Yoshida
    • Organizer
      13h Annual CamTESOL Conference
    • Place of Presentation
      Pnohm Penh, Cambodia
    • Year and Date
      2017-02-20 – 2017-02-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Coaching for Autonomy in a Graduate-level TEFL Reading Course in Japan2017

    • Author(s)
      H. YOSHIDA & B. Malcolm
    • Organizer
      13h Annual CamTESOL Conference
    • Place of Presentation
      Pnohm Penh, Cambodia
    • Year and Date
      2017-02-19 – 2017-02-19
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語運用能力はいかに熟達化するか; 言語情報処理の自動化プロセスを探る2017

    • Author(s)
      横川博一
    • Organizer
      関西英語教育学会(KELES)第20回卒論・修論研究発表セミナー
    • Place of Presentation
      関西国際大学尼崎キャンパス
    • Year and Date
      2017-02-12 – 2017-02-12
    • Invited
  • [Presentation] A Coaching Support System for TEFL Graduate Students in Japan2017

    • Author(s)
      H. YOSHIDA & B. Malcolm
    • Organizer
      Thailand TESOL 37th International Conference.
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2017-01-20 – 2017-01-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:小グループ発表と質疑応答におけるプライミングの解明に向けて2017

    • Author(s)
      原田康也, 河村まゆみ, 森下美和
    • Organizer
      ワークショップ「やりとりの中の外国語学習・外国語教育」
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Year and Date
      2017-01-09 – 2017-01-09
  • [Presentation] 英文読解の脳内処理2017

    • Author(s)
      井狩幸男
    • Organizer
      第12回英語教育総合学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2017-01-09 – 2017-01-09
  • [Presentation] 応答練習の書き起こしに見る語彙的プライミング2017

    • Author(s)
      原田康也, 森下美和
    • Organizer
      第126回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2017-01-07 – 2017-01-07
  • [Presentation] 日本人英語学習者の応答練習における語彙的プライミング:自然なインタラクションにおけるプライミング効果2016

    • Author(s)
      原田康也, 森下美和
    • Organizer
      The Fourth International Workshop on Linguistics of Ba・JWLLP 21: The 21st Joint Workshop on Linguistics and Language Processing、電子情報通信学会思考と言語研究会・早稲田大学情報教育研究所共催研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-12-18 – 2016-12-18
  • [Presentation] 会話表現の口頭練習におけるインタラクションの効果2016

    • Author(s)
      森下美和
    • Organizer
      The Fourth International Workshop on Linguistics of Ba・JWLLP 21: The 21st Joint Workshop on Linguistics and Language Processing、電子情報通信学会思考と言語研究会・早稲田大学情報教育研究所共催研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-12-17 – 2016-12-17
  • [Presentation] Task Effects on On-line Processing of Linguistic Information during L2 Sentence Comprehension: A Self-Paced Reading Study2016

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Ken-ichi Hashimoto, Hiroshi Nakanishi, & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-12-17 – 2016-12-17
  • [Presentation] コミュニケーション能力の神経基盤:イメージング手法によるアプローチ.2016

    • Author(s)
      定藤規弘
    • Organizer
      医用画像と物理シュミレーションの融合による電磁界の医療応用と安全性評価技術の最新動向
    • Place of Presentation
      名古屋工業大学4号館1階ホール
    • Year and Date
      2016-12-15 – 2016-12-15
  • [Presentation] ことばの発達と脳の働きを学ぶ;進んできた小脳研究:発達における脳の役割2016

    • Author(s)
      田邊宏樹
    • Organizer
      大阪医科大学LDセンター講演会
    • Place of Presentation
      高槻,大阪
    • Year and Date
      2016-11-26 – 2016-11-26
  • [Presentation] 赤ちゃん・幼児はどうことばを発達させるのか2016

    • Author(s)
      井狩幸男
    • Organizer
      大阪医科大学LDセンター研修・講演会
    • Place of Presentation
      大阪医科大学
    • Year and Date
      2016-11-26 – 2016-11-26
  • [Presentation] Invited Paper: Measuring Diversified Proficiency of Japanese Learners of English2016

    • Author(s)
      Yasunari Harada
    • Organizer
      PACLIC 30 (2016): The 30th Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation
    • Place of Presentation
      Kyung-Hee University
    • Year and Date
      2016-10-28 – 2016-10-28
    • Invited
  • [Presentation] モダリティの違いが日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      濱田真由, 横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      神戸学院大学
    • Year and Date
      2016-10-09 – 2016-10-09
  • [Presentation] 第二言語文理解において名詞の有生性情報が統語-意味構造の構築に及ぼす影響- 関係節文・受動文を用いた行動実験による検討-2016

    • Author(s)
      平野亜也子, 横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      神戸学院大学
    • Year and Date
      2016-10-09 – 2016-10-09
  • [Presentation] Using ICT for Phonics Instruction in the Japanese Elementary School Classroom2016

    • Author(s)
      Shiori OURA , Naoaki NISHIMURA and Haruyo YOSHIDA
    • Organizer
      The 3rd AILA East Asia & 2016 ALAK-GETA Joint International Conference
    • Place of Presentation
      Gwangju, Korea
    • Year and Date
      2016-09-10 – 2016-09-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effects of One-to-One Online Lessons with Filipino Teachers in Junior High School English Classes in Japan2016

    • Author(s)
      Kenji TOMIFUJI and Haruyo YOSHIDA
    • Organizer
      The 3rd AILA East Asia & 2016 ALAK-GETA Joint International Conference
    • Place of Presentation
      Gwangju, Korea
    • Year and Date
      2016-09-10 – 2016-09-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Coaching for Autonomy in a Graduate-Level TEFL Reading Course in Japan2016

    • Author(s)
      Bruce MALCOLM, Kathy KASHIMOTO and Haruyo YOSHIDA
    • Organizer
      The 3rd AILA East Asia & 2016 ALAK-GETA Joint International Conference
    • Place of Presentation
      Gwangju, Korea
    • Year and Date
      2016-09-10 – 2016-09-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 間主観性と脳科学 -二人称視点脳機能イメージング研究-2016

    • Author(s)
      田邊宏樹
    • Organizer
      国立障害者リハビリテーションセンター平成28年度言語聴覚士研修会
    • Place of Presentation
      国立障害者リハビリテーションセンター学院、所沢,埼玉
    • Year and Date
      2016-09-09 – 2016-09-09
  • [Presentation] コミュニケーション能力の神経基盤:イメージング手法によるアプローチ.2016

    • Author(s)
      定藤規弘
    • Organizer
      分子から心まで観るバイオイメージング
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学薬学部宮田専治記念ホール
    • Year and Date
      2016-09-04 – 2016-09-04
  • [Presentation] 【招待講演】英語教育における研究と教育の統合:科学的英語学習法を目指して2016

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回(統一体第16回)研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20 – 2016-08-20
    • Invited
  • [Presentation] 脳科学からみた英語学習過程の気づきについて2016

    • Author(s)
      井狩幸男
    • Organizer
      教員のための英語リフレッシュ講座
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-04 – 2016-08-04
  • [Presentation] Shared attention and inter-individual neural synchronization in the human right inferior frontal gyrus.2016

    • Author(s)
      Sadato, N
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜会議センター
    • Year and Date
      2016-07-26 – 2016-07-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Neural substrates of face-to-face communication through eyes : an approach with hyperscanning fMRI.2016

    • Author(s)
      Sadato, N
    • Organizer
      The 39th Annual Meeting of the Japan Neuroscience Society
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜会議センター
    • Year and Date
      2016-07-22 – 2016-07-22
  • [Presentation] Neural basis of sharing attention during eye contact : Hyperscanning fMRI study.2016

    • Author(s)
      Koike T, Abe S, Bosch-Bayard J, Sadato N
    • Organizer
      The 39th Annual Meeting of the Japan Neuroscience Society
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜会議センター
    • Year and Date
      2016-07-21 – 2016-07-21
  • [Presentation] 日本人大学生の英語知識と運用能力:言語知識と4技能の測定2016

    • Author(s)
      鈴木正紀・森下美和・原田康也
    • Organizer
      第119回次世代大学教育研究会・英語教育の国際化研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-07-02 – 2016-07-02
  • [Presentation] Gray matter volume in the caudate nucleus is related to second language fluency: a VBM study.2016

    • Author(s)
      Nakagawa E, Makita K, Shimada K & Sadato N
    • Organizer
      OHBM 2016 Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Palexpo Exhibition and Congress Center, Geneva, Switzerland
    • Year and Date
      2016-06-30 – 2016-06-30
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語技術の言語評価への応用:多様な英語能力の測定2016

    • Author(s)
      鈴木正紀, 森下美和, 原田康也
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      小樽商科大学
    • Year and Date
      2016-06-03 – 2016-06-03
  • [Presentation] Effectiveness of Translation in the Improvement of Syntactic Processing Ability2016

    • Author(s)
      Fujita, H., & Yoshida, H.
    • Organizer
      The 5th International Conference on Language, Education and Innovation (ICLEI)
    • Place of Presentation
      London
    • Year and Date
      2016-05-28 – 2016-05-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Application of Language Technology to Language Assessment measuring different aspects of language proficiency of Japanese learners of English with different automated tests2016

    • Author(s)
      Masanori Suzuki, Miwa Morishita & Yasunari Harada
    • Organizer
      Spring Joint Conference of English Linguistics Society of Korea and Korean Society for Language and Information
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University
    • Year and Date
      2016-05-28 – 2016-05-28
  • [Presentation] 脳科学がバイリンガリズム研究に与える影響2016

    • Author(s)
      井狩幸男
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2016-05-22 – 2016-05-22
  • [Presentation] ヒト脳機能イメージング研究の新たな潮流2016

    • Author(s)
      田邊宏樹
    • Organizer
      第34回日本生理心理学会大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学,愛知
    • Year and Date
      2016-05-15 – 2016-05-15

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi