2018 Fiscal Year Final Research Report
A Sociology Study on closing academic gaps of school children
Project/Area Number |
26245078
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前馬 優策 大阪大学, 人間科学研究科, 講師 (00632738)
知念 渉 神田外語大学, 外国語学部, 講師 (00741167)
山田 哲也 一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (10375214)
林嵜 和彦 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (10410531)
垂見 裕子 武蔵大学, 社会学部, 教授 (10530769)
新谷 龍太朗 平安女学院大学短期大学部, その他部局等, 助教 (10783003)
川口 俊明 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20551782)
藤井 宣彰 県立広島大学, 生命環境学部, 准教授 (20615603)
中村 瑛仁 大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (30756028)
葛上 秀文 独立行政法人教職員支援機構(次世代教育推進センター調査企画課), 次世代教育推進センター, センター長(上席フェロー) (40304563)
若槻 健 関西大学, 文学部, 教授 (40421276)
濱谷 佳奈 大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (60613073)
シム チュン・キャット 昭和女子大学, 生活機構研究科, 准教授 (60721446)
石川 朝子 帝京大学, 理工学部, 講師 (60759877)
高田 一宏 大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (80273564)
園山 大祐 大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (80315308)
堀家 由妃代 佛教大学, 教育学部, 准教授 (80411833)
伊佐 夏実 宝塚大学, 造形芸術学部, 講師 (80601038)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 学力格差 / 国際比較 / 学力向上政策 / 家庭環境 |
Outline of Final Research Achievements |
During five years (2014-2018), we have investigated the academic gaps of primary and lower secondary school children in Japan and the examples of how to tackle the issue in four teams (the international team, the statistical team, the school team and the family team). All the findings of this research will be published a series of books (four volumes) by Alashi Shoten.
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Free Research Field |
教育社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、この20年間ほどにわたって大きな教育課題の一つと見なされてきた「学力格差の縮小・克服」に向けての具体的・実践的な示唆を提示したことである。PISA・TIMMSといった国際学力調査の再分析、ヨーロッパ・東アジア計7カ国における事例調査、特定自治体の4つの学校における3年間の継続観察調査、および同自治体における家庭(13世帯)での参与観察調査といった研究活動を通じて、いくつもの新たな知見を提出できた。その具体的中身は、上記の4冊本で展開される。
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