• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

International Project on Mathematics Education for Future Development under the Globalization

Research Project

Project/Area Number 26245082
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 馬場 卓也  広島大学, 国際協力研究科, 教授 (00335720)
北島 茂樹  明星大学, 教育学部, 准教授 (00712449)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
清水 静海  帝京大学, 教育学部, 教授 (20115661)
小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
宮川 健  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (30375456)
岸本 忠之  富山大学, 人間発達科学部, 教授 (50324025)
両角 達男  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (50324322)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (70304194)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
KeywordsAPEC / エネルギー / SDGs / 教材開発 / 数学 / 統計 / 授業研究 / 教育課程
Outline of Annual Research Achievements

グローバル化に伴う鬩ぎ合いのもとで、2015年、国連は持続発展目標SDGsを新課題として設定し、ASEAN経済共同体では教育優先7課題を策定し第1次5か年教育改革を開始した。その時代において、未来構築力のあるこどもを育てる教材開発を推進することが本研究の目的である。鬩ぎ合う社会は、未智変数、潜在する関係の操作対象化と蓋然的な推論に長けた未来予測者によって発展し得る。その未来シナリオ作りには、数学的方法、統計的方法が必須である。そのために第一に、因果性に基づく関数的な未来予測、第二に蓋然的推論に基づく未来予測に係る教材開発を推進する。第三にその教材を開発するために、各国と授業研究を展開する。第四に、APEC会議を通して、本研究の成果を広く敷衍する。本研究では、この手順によって、国際社会並びに持続発展に係る未来予
測者を育成するための数学教育の学術研究を先導的に展開する。
2017年度当初計画に対して、APEC高級事務レベル会合で新方針を確認し、その更新に対処する研究が求められ、関係国との授業研究と研究成果を9カ月延長し実施する必要が発生し、その延長が受理され、2018年12月までに最終成果報告を得た。
授業研究成果は2018年2月のAPEC-Tsukuba and UNESCO (MGIEP) International Conference XIIならびに9月のThe 13th APEC-Khon Kaen International Symposiumでとりまとめられた。さらに、延長による状況精査をふまえて、Inclusive Mathematics for Sustainability in a Digital Economy (InMside)が、授業研究プロジェクトの発展形として受理された。

Research Progress Status

平成29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Book (1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Copenhagen(デンマーク)

    • Country Name
      DENMARK
    • Counterpart Institution
      University of Copenhagen
  • [Int'l Joint Research] University of Chile(チリ)

    • Country Name
      CHILE
    • Counterpart Institution
      University of Chile
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education(ペルー)

    • Country Name
      PERU
    • Counterpart Institution
      Ministry of Education
  • [Int'l Joint Research] University of North Texas(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of North Texas
  • [Int'l Joint Research] Universidade Federal de Sao Carlos(ブラジル)

    • Country Name
      BRAZIL
    • Counterpart Institution
      Universidade Federal de Sao Carlos
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      10
  • [Journal Article] The intangible task: a revelatory case of teaching mathematical thinking in Japanese elementary schools2019

    • Author(s)
      Klaus Rasmussen & Masami Isoda
    • Journal Title

      Research in Mathematics Education (RRME)

      Volume: 21(1) Pages: 43-59

    • DOI

      10.1080/14794802.2018.1555714

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The road of the German Book Praktishe Analysis into Japanese Secondary School Mathematics Textbook (1943-1944): An Influence of the Felix Klein Movement on the Far East2018

    • Author(s)
      Masami Isoda
    • Journal Title

      The Legacy of Felix Klein

      Volume: 35 Pages: 117-129

    • DOI

      10.1007/978-3-319-99386-7_9

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese and Thai Senior High School Mathematics Teachers’ Knowledge of Variability2018

    • Author(s)
      Isoda, Masami; Chitmun, Somchai; Gonzalez, Orlando
    • Journal Title

      Statistics Education Research Journal

      Volume: 17(2) Pages: 196-215

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teaching Energy Efficiency: A Cross-Border Public Class and Lesson Study in STEM2018

    • Author(s)
      Masami Isoda, Roberto Araya, Colleen Eddy, Gabriel T. Matney, Joseph Williams, Patricio Calfucura, Carlos Aquirre, Pablo Becerra, Raul Gormaz, Jorge Soto-Andrade, Takeshi Noine, Arturo Mena-Lorca, Raimundo Olfos, Yuriko Baldin, and Uldarico Malaspina
    • Journal Title

      Interaction Design and Architecture

      Volume: 35 Pages: 7-31

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Book] SEAMEO basic education standards (SEA-BES): common core regional learning standards (CCRLS) in mathematics and science2017

    • Author(s)
      Dominador Dizon Mangao, Nur Jahan Ahmad, Masami Isoda editors
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      SEAMEO RECSAM
    • ISBN
      978-967-930-039-0
  • [Remarks] APEC-Tsukuba International Conference XII

    • URL

      http://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/apec2018/

  • [Remarks] APEC-Khon Kaen International Symposium XIII

    • URL

      https://home.kku.ac.th/crme/detail_page/Apec2018.html

  • [Funded Workshop] APEC-Tsukuba International Conference XII2018

  • [Funded Workshop] APEC-Khon Kaen International Symposium XIII2018

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi