• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Design and Evaluation of Language Independent Programming Environment for Introductory Programming Education

Research Project

Project/Area Number 26280129
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

筧 捷彦  早稲田大学, 理工学術院, 名誉教授 (20062672)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松澤 芳昭  青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (40517017)
坂本 一憲  国立情報学研究所, 大学共同利用機関等の部局等, 助教 (60609139)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywordsプログラミング教育 / プログラミング言語変換 / ソースコードメトリクス / ビジュアライゼーション
Outline of Annual Research Achievements

平成29年度は平成28年度と同様に研究成果の教育現場への導入を通した、言語選択による教育効果の評価を実施することを目的としていた。得られた実績として、言語翻訳システムに関連のある評価実験を行い言語翻訳システムの有効性を検証した。さらに、言語翻訳システムの成果を踏まえて教育機関向けのプログラミング教育プラットフォームを開発して、実際にプログラミングの講義において運用を開始した。

1) 大学におけるCプログラミングの教育において、言語翻訳システムを活用したCプログラムのメモリ状態に対するビジュアライゼーション環境を提供することで、従来のビジュアライゼーション環境を利用するよりも、早くかつ正しくCプログラムの内容を理解できることが分かった。
2) 将来的に言語翻訳システムで測定可能なコーディングメトリクスを活用して、教員が学生の授業状況を理解するための仕組みを開発した。過去の授業で収集したデータに基づいて授業を改善する際に利用したところ、授業内容・教示方法・学習者の属性による傾向の違いなど、広範囲に渡る授業状況の理解と改善が促進されることが分かった。
3) 上記のコーディングメトリクスに関連して、プログラミング学習における協調作業がどのような効果をもたらすか効果をもたらすか調査を行った。その結果、3名の小学6年の女子生徒がオブジェクトモデリングの際に遭遇した問題において、協調作業が問題の理解に役立っていることが分かった。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] PVC: Visualizing C Programs on Web Browsers for Novices2018

    • Author(s)
      Ryosuke Ishizue, Kazunori Sakamoto, Hironori Washizaki, Yoshiaki Fukazawa
    • Journal Title

      Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education

      Volume: SIGCSE '18 Pages: 245-250

    • DOI

      https://doi.org/10.1145/3159450.3159566

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Constructive Interaction on Collaborative Programming: Case Study for Grade 6 Students Group2017

    • Author(s)
      Sayaka Tohyama, Yoshiaki Matsuzawa, Shohei Yokoyama, Teppei Koguchi, Yugo Takeuchi
    • Journal Title

      11th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE)

      Volume: vol 515 Pages: 589-598

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-74310-3_59

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Demonstration of Evidence-Based Action Research Using Information Dashboard in Introductory Programming Education2017

    • Author(s)
      Yoshiaki Matsuzawa, Yoshiki Tanaka, Tomoya Kitani, Sanshiro Sakai
    • Journal Title

      11th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE)

      Volume: vol 515 Pages: 619-629

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-74310-3_62

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Computational Thinkingの測定手法の探究:Bebras Challenge vs 実プログラミング2017

    • Author(s)
      松澤芳昭, 村田和義, 谷聖一
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2017 Pages: 93-100

    • DOI

      http://id.nii.ac.jp/1001/00182854/

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi