• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Instructions of Learning Skills and Development of Assessment Measures for promoting Self Directed Learning

Research Project

Project/Area Number 26282046
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

中山 実  東京工業大学, 工学院, 教授 (40221460)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西條 美紀  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (90334549)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywordsメディアの活用 / 学習スキル / 自律的学修 / 指導法 / 効果測定
Outline of Annual Research Achievements

最終年度では、研究目的を考慮して研究総括に向けた分析、モデル化した。
(1)学習環境による学習効果の比較分析によるモデル化:ほぼ同一の学習内容について、対面授業を伴うブレンディッド学習とICTによる教材だけを用いたフルオンライン学習の学習活動と学習効果の関係をモデル化し、違いを明らかにした。学習者特性や学習者のスキルが、ノート記録活動を媒介として、学習成果に及ぼす因果関係を明らかにした.特に2つの学習環境の間では、学習者自身の活動であるノート記録に大きな違いが見られた.
(2)言語情報に着目したスキル獲得の評価手法の開発:学習環境における言語情報の活用を調べるために、フルオンライン学習において、視覚情報、音声情報としての言語情報が、学習者にどのように活用されるかを、ノート記録される言語情報との関係を基に検討した。その結果、音声情報の記録に関する指標が学習成果と関連することが示された。さらに、音声情報に関するノート記録活動や学習者の態度に関する変数の寄与を確認した。
(3)情動変化の評価法開発:学習者の感情や意欲を生体指標を用いて簡便に評価するために、非接触型の眼球運動計測装置を用いて、感情状態を評価する手法を開発した。感情喚起画像データベースを用いて、観察者自身による画像に対する感情評価を得た上で、眼球運動の眼振成分のパワーを評価し、快-不快間で比較可能であることを確認した。
(4)体系化された指導法に基づく自律的学修の教授設計手法の確立:学習メディア、学習形態、学習活動の設定によって、自律的学修への寄与を調べるため、学習者の内省指標との関係を検討した。その結果、具体的な学習活動であるノート記録スキルを育成する指導を行うことで、内省活動や主体的な学習活動にも波及効果が見られた。これらの結果から、学習者自身の学習活動を促進する具体的な指導が自律的学修に寄与することを示した。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] California State University, SB(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      California State University, SB
  • [Journal Article] The possibility of predicting learning performance using features of note taking activities and instructions in a blended learning environment2017

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Kouichi Mutsuura, Hiroh Yamamoto
    • Journal Title

      International Journal of Educational Technology in Higher Education

      Volume: 14:6 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1186/s41239-017-0048-z

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effectiveness of student's note-taking activities and characteristics of their learning performance in two types of online learning2017

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Kouichi Mutsuura, Hiroh Yamamoto
    • Journal Title

      the International Journal of Distance Education Technologies

      Volume: 15(3) Pages: in press

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] How Note-Taking Instruction changes Student's Reflections upon their Learning Activity during a Blended Learning Course2017

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Kouichi Mutsuura, Hiroh Yamamoto
    • Journal Title

      The Electronic Journal of e-Learning

      Volume: 15 Pages: in press

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Student’s Reflections on Their Learning and Note-Taking Activities in a Blended Learning Course2016

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Kouichi Mutsuura, Hiroh Yamamoto
    • Journal Title

      The Electronic Journal of e-Learning

      Volume: 14(1) Pages: 43-53

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] フルオンライン学習で音声情報が及ぼす効果に関する一検討2016

    • Author(s)
      中山実、六浦光一、山本洋雄
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(Suppl.) Pages: 65-68

    • DOI

      http://doi.org/10.15077/jjet.S40047

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Changes in Small Eye Movements in Response to Impressions of Emotion-Evoking Pictures2017

    • Author(s)
      Tetsuya Furuta, Minoru Nakayama
    • Organizer
      The Tenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions
    • Place of Presentation
      Nice, France
    • Year and Date
      2017-03-20 – 2017-03-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of Note-Taking INstruction on Student’s Refelctions upon Their Learning Activity during a Blended Learning Course2016

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Kouichi Mutsuura, Hiroh Yamamoto
    • Organizer
      European Conference on E-Learning 2016
    • Place of Presentation
      Praque, Czech
    • Year and Date
      2016-10-27 – 2016-10-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of Audio Information for Note-taking and Learning Activities during Fully Online Course2016

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Kouichi Mutsuura, Hiroh Yamamoto
    • Organizer
      20th International Conference Information Visualisatoin
    • Place of Presentation
      Lisbon, Portugal
    • Year and Date
      2016-07-20 – 2016-07-22
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of Online Discussion as a Learning Activity in a Postgraduate Course2016

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Amy Leh, Rowena Santiago
    • Organizer
      European Conference on Social Media 2016
    • Place of Presentation
      Caen, France
    • Year and Date
      2016-07-12 – 2016-07-13
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 職業人教育と教育工学2016

    • Author(s)
      中山実、鈴木克明
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi