2018 Fiscal Year Final Research Report
Positive Studies on Hegel's experience of art and his "Lectures on Aesthetics"
Project/Area Number |
26284020
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Aesthetics and studies on art
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Research Institution | University of Niigata Prefecture |
Principal Investigator |
Ishikawa Iori 新潟県立大学, 国際地域学部, 教授 (50290060)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
笠原 賢介 法政大学, 文学部, 教授 (10152620)
柴田 隆行 東洋大学, 社会学部, 教授 (20235576)
後藤 浩子 法政大学, 経済学部, 教授 (40328901)
山根 雄一郎 大東文化大学, 法学部, 教授 (50338612)
神山 伸弘 跡見学園女子大学, 文学部, 教授 (60233962)
村田 宏 跡見学園女子大学, 文学部, 教授 (60310330)
小島 優子 高知大学, 教育研究部人文社会科学系人文社会科学部門, 准教授 (90748576)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | ヘーゲル美学 / 美学 / 美術史 / 歴史的展示 / ロマン主義芸術 / ナポレオン戦争 / ボアスレ・コレクション / ソリー・コレクション |
Outline of Final Research Achievements |
A long time the studies on Hegel's aesthetics have discussed only so called "the end of art". The historical background and materials of Hegel's "Lectures on Aesthetics" were out of the question. We wanted to study the theory of pictures in Hegel's lectures based on his experience of arts. We found out the catalogues of the museums in the 1820's, Hegel had visited (for example "Verzeichniss der Gemaelde-Sammlung des Koeniglichen Museums zu Berlin. 1830", "Neues Sach- und Ortsverzeichniss der koeniglich- Sachsischen Gemaelde Gallerie zu Dresden 1819", "Catalogus der Schilderijen, Oudheden, Enz. op. 'S Rijks Museum te Amsterdam Berustende. (1821)" etc.). And then from the collections of materials we made a list of the pictures (with illustrations), Hegel had really seen or probably seen, and analyzed the characteristics of his theory of picture and its historical background. Our study will make a new starting point for the future positive researches on Hegel's aesthetics.
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Free Research Field |
ヘーゲル哲学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来のヘーゲル美学研究は、具体的な事実に基づくことなく、体系内の整合性にのみ配慮する空論に他ならなかった。今後のヘーゲル美学研究は、本研究によってここに示された1820年代の原典資料に基づいて展開されざるを得ない。これだけの事実が示された以上、もはや空論に時間を空費し思弁で誤魔化すことは許されないからである。ヘーゲルの理論を、具体的な事実をもとに、同時代の理論との相互関係、あるいは歴史的な継承関係を視野に入れて再構築する、本来のヘーゲル美学研究のきっかけとなるのが、本研究である。
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