• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

An empirical and theoretical study of cross-linguistic effects in the heritage language and second language acquisition processes

Research Project

Project/Area Number 26284081
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

平川 眞規子  中央大学, 文学部, 教授 (60275807)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 武田 和恵  文教大学, 文学部, 准教授 (10331456)
Snape Neal  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (10463720)
福田 倫子  文教大学, 文学部, 准教授 (20403602)
平川 八尋  東京工業大学, その他部局等, 准教授 (40218772)
Matthews John  中央大学, 文学部, 教授 (80436906)
梅田 真理  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 講師 (80620434)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords第二言語 / 継承語 / 英語 / 中国語 / 日本語 / 眼球運動測定 / 再帰代名詞 / 関係節
Outline of Annual Research Achievements

本研究全体の主目的は、以下の3点であった。1)日本に在住する継承語話者(家庭など限定的な環境でのL1習得)および日本語(自然な環境におけるL2習得)の言語知識と言語間の影響を明らかにする。2)米国に在住する日本語継承語話者と日本語母語話者の言語処理過程を、眼球運動測定装置を用いて調べ、その類似点や相違点を明らかにする。3)インプットが限られる日本における英語の習得について、学習者の言語知識を探り、英語母語話者の言語知識との違い、および明示的・暗示的指導の効果を明らかにする。
最終年度には、母語話者・第二言語学習者・継承語話者の文処理のプロセスを測定するために考案した実験を継続し、またその結果をまとめ、国際学会で発表し、また学術雑誌に投稿した。中国語を母語とする上級日本語学習者のオフライン調査(再帰代名詞「自分」の解釈)では、母語からの転移が確認されている。また、再帰代名詞の主語指向性に焦点を当てたオンライン調査では、日本語母語話者とハワイ在住の日本語継承語話者を対象に、EyeLink IIを用いたVisual World Paradigmを用いて実験を行った。その結果は分析中だが、母語話者は刺激文の「自分」を聞くと同時に、文法的制約に従った即時的解釈を行っていることが明らかになった。
継承語としての日本語・中国語・タガログ語における関係節の理解と産出については、Tanaka(2016)に基づいた理解と産出実験を中国語話者に実施した。今後はタガログ語話者に実施予定である。中国語継承語の結果によれば、関係節の産出において日本語の影響はなく、言語の普遍的特徴が観察されている。
上記(3)に関連して、日本人大学生を対象とした英語の冠詞および形容詞の語順に関する言語知識の変化に関する研究を行ってきたが、その成果は国際学術雑誌に投稿し、査読者からのコメントを基に改訂し、再提出した。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (19 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 8 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Hawai'i at Manoa/Indiana University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Hawai'i at Manoa/Indiana University
  • [Journal Article] 中国語の関係節の理解と産出―日本在住の継承中国語話者を対象とした探索的研究―2017

    • Author(s)
      平川眞規子・福田倫子・鈴木一徳・姜銀実
    • Journal Title

      文教大学大学院言語文化研究科付属言語文化研究所『言語と文化』

      Volume: 29 Pages: 58, 84

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Tense and Aspect in L2 Japanese by Chinese-Speaking and Tagalog-Speaking Children2017

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko.
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 15 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Judgments of Articles in L2 English by a Child Returnee: A Case Study.2017

    • Author(s)
      Snape, Neal.
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 15 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Phonological Processing under Conditions of Reduced Input: Do Child Returnees Suffer L2 Phonological Attrition?2017

    • Author(s)
      Matthews, John.
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 15 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Two Types of Clefts in Japanese: Fronting vs. Base-generating Nominalized Clauses.2017

    • Author(s)
      Takeda, Kazue.
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th Workshop on Altaic Formal Linguistics (WAFL 10).

      Volume: 10 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Study on Chinese Students’ Acquisition of English Articles and Interlanguage Syntactic Impairment.2016

    • Author(s)
      Xu, Q., Shi, Y., and Snape, N.
    • Journal Title

      Chinese Journal of Applied Linguistics.

      Volume: 39 Pages: 459, 483

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Explicit Instruction vs. Natural Exposure in L2 Acquisition of Adjective Ordering in English.2016

    • Author(s)
      Endo, M., Shibuya M., and Hirakawa, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 2015).

      Volume: - Pages: 60, 71

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Teaching the Complexities of English Article Use and Choice for Generics to L2 Learners2016

    • Author(s)
      Snape, N., Umeda, M., Wiltshier, J., and Yusa, N.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 2015).

      Volume: - Pages: 208, 222

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Aspect vs. Tense in L2 Japanese by Chinese-Speaking Children.2016

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko and Suzuki, Kazunori
    • Organizer
      the 35th Second Language Research Forum (SLRF 2016)
    • Place of Presentation
      Teachers College, Columbia University: New York.
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Heritage Language Reversal: Phonological Processing in L2 English by Child Returnees.2016

    • Author(s)
      Snape, N., Hirakawa, M., Hirakawa, Y., Hosoi, H., and Matthews, J
    • Organizer
      Heritage Language Acquisition: Breaking New Ground in Methodology and Domains of Inquiry
    • Place of Presentation
      UiT the Arctic University of Norway: Tromso, Norway.
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Articles in SLA: Some Effects of Positive and Negative Feedback in the L2 Classroom.2016

    • Author(s)
      Umeda, M., Snape, N., Yusa, N., and Wiltshier, J.
    • Organizer
      the Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF 2016)
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Linguistic Theory and Second Language Classroom Research: The Role of Explicit Instruction2016

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Organizer
      the Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF 2016)
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Incorportaing Pragmatic Information in the Interpretation of L2 Japanese Reflexives by Chinese Learners.2016

    • Author(s)
      Umeda, M., Takeda, K., Hirakawa, M., Fukuda, M., Hirakawa, Y., Matthews, J., and Snape, N
    • Organizer
      the 26th European Second Language Association Conference (EuroSLA 26)
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Finland
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Baby Sleeping But Not a Chimney Smoking: Semantic Features in the Placement of Adjectival Participles in L2 English.2016

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko, Shibuya, Mayumi, and Endo, Marie
    • Organizer
      the 26th European Second Language Association Conference (EuroSLA 26)
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Finland
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 高見健一他(編)『〈不思議〉に満ちたことばの世界(上)』「a small black cat」と「a black small cat」, どちらが正しい? ― 英語における形容詞の順序とその習得について(pp. 190-194)2017

    • Author(s)
      平川眞規子
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      開拓社
  • [Book] Second Language Acquisition: Second Language Systems.2016

    • Author(s)
      Snape, Neal and Kupisch, Tanja
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      London: Palgrave Macmillan
  • [Remarks] On Learning a Second Language

    • URL

      http://www.yomiuri.co.jp/adv/chuo/dy/research/20170413.html

  • [Remarks] 第二言語・継承語・バイリンガル習得について

    • URL

      http://www.yomiuri.co.jp/adv/chuo/research/20170330.html

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi