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2017 Fiscal Year Annual Research Report

Research on the Marketing Capabilities of the Japanese Firmes

Research Project

Project/Area Number 26285096
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

山下 裕子  一橋大学, 大学院商学研究科, 教授 (90230432)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上原 渉  一橋大学, 大学院商学研究科, 准教授 (30515060)
佐々木 将人  一橋大学, 大学院商学研究科, 准教授 (60515063)
澤田 成章  鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (70714616)
福冨 言  京都産業大学, 経営学部, 准教授 (80387993)
福地 宏之  一橋大学, 大学院商学研究科, 准教授 (90552505)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywordsマーケティング・コントロール / メトリクス・ドリブン / マーケティング組織 / メトリクス重視のクライメート / マーケティング・コントロール・プロセス
Outline of Annual Research Achievements

平成29年度は、28年度に行った質問票調査の分析を行い、学会報告のための論文執筆を行った。従来のマーケティング・コントロールの議論では、意思決定に使われたメトリックスの数(Mintz and Currim2013)や、用いられたメトリックスのタイプ(Fronsen et al, Ambler, Kokkinaki and Puntoni, 2004),測定システム(Homburg, Arz and Wieseke 2012)、能力(Verhoef and Leefland 2009)等に注目しているが、必ずしも、メトリックスと組織との関係にフォーカスしていなかった。我々は、組織との関係により焦点をあてるため、マーケティングのPDCAプロセスや、メトリックスを用いたプロセスの修正といったプロセスに着目した測定項目を盛り込んで、質問票を設計した。さらに、組織のクライメートという側面にも注目した。
【学会発表】具体的には、2つの論文を執筆し、学会発表を行った。【1】メトリックスを重視するクライメートと、メトリクスに基づくマーケティングコントロール・プロセスとの関係についての実証研究、【2】セールス・マネジメントにおけるマーケティングとファイナンスのメトリクスについての実証研究

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] マーケティング研究、その50年2018

    • Author(s)
      福冨言
    • Journal Title

      京都マネジメント・レビュー 経営学部開設50周年記念号

      Volume: 32 Pages: 93-101

  • [Journal Article] 海外赴任者の組織アイデンティフィケーション:選考要因と現地法人の事業成果との関連性2018

    • Author(s)
      福冨言
    • Journal Title

      京都マネジメント・レビュー 経営学部開設50周年記念号

      Volume: 32 Pages: 311-322

  • [Journal Article] Dysfunction from Focusing on Overseas Business2017

    • Author(s)
      Fukutomi, G.,Yamashita, Y.,Uehara, W., H. Fukuchi, and M. Sasaki
    • Journal Title

      GSTF Journal on Business Review

      Volume: Vol.5, No.1 Pages: 28-37

    • DOI

      10.5170/2010-4804_5.1.406

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポリモルフィック・マーケティング:情報通信技術による価値創造へのアプローチ2017

    • Author(s)
      上原渉
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: Vol.37, No.1 Pages: 5-21

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マーケティング活動の組織内分布が市場志向の組織プロセスに及ぼす影響2017

    • Author(s)
      福地宏之
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 21(1) Pages: 43-67

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Organizational Culture Crossvergence and Innovation: Evidence From Japanese Multinationals in Emerging Markets2017

    • Author(s)
      Nakagawa, K., Tada, K., and H. Fukuchi
    • Journal Title

      Cultural Management Journal

      Volume: 19(1) Pages: 44-57

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Metrics-driven Climate and Metrics Based Marketing Control Process2018

    • Author(s)
      Yamashita, Y., W. Uehara, H. Fukuchi and G. Gukutomi(2018)
    • Organizer
      Association of marketing Theory and Practice Annual Meeting, Florica, USA
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Marketing and Financial Metrics in Sales Management2018

    • Author(s)
      Fukutomi, G., Y.Yamashita, W. Uehara and H. Fukuchi
    • Organizer
      The 17th International Marketing Trend Conference, Paris, France
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dual-structure of distribution channels in emerging markets: Review, integration and future research agenda2017

    • Author(s)
      Tada, K., M. Nakagawa, and H. Fukuchi
    • Organizer
      European International Business Academy, 2017 Milan Conference, December 2017, Milan, Italy
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Role of Brand Historicity in Ahistorical China: the Luxury Watches as Double-Storied Symbol Signaling System2017

    • Author(s)
      Yamashita, Y, and D. Wang
    • Organizer
      Marketing Trends Conference, Luxury Luxury Industries Symposium , September 15-16, London, England
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] International Marketing Workshop, Hitotsubashi University, May 19, 20172017

URL: 

Published: 2018-12-17  

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