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2018 Fiscal Year Final Research Report

Empirical Research on Globalizing and Localizing of Target Costing

Research Project

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Project/Area Number 26285103
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Accounting
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Shimizu Nobumasa  早稲田大学, 商学学術院(経営管理研究科), 教授 (90216094)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂口 順也  名古屋大学, 経済学研究科, 教授 (10364689)
鈴木 新  就実大学, 経営学部, 講師 (10637002)
大浦 啓輔  立命館大学, 経営学部, 准教授 (20452485)
梶原 武久  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30292080)
河合 隆治  同志社大学, 商学部, 教授 (30368386)
卜 志強  大阪市立大学, 大学院経営学研究科, 准教授 (80419671)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywords原価企画 / 製品アーキテクチャ / 製品戦略 / 製品の開発設計マネジメント / コストマネジメント / 部品の共通化 / グローカル化 / 競争戦略
Outline of Final Research Achievements

By interviewing companies, surveys of previous research, and theoretical considerations, we investigated how TCM (target cost management) changed in the glocalization (the globalization and localization) of the activities of Japanese companies. As a result, the followings were found.(1) In the 1990s, TCM was highlighted as strategic cost control for Japanese companies, but it became clear that there are industries and strategies in which target costing is effective.(2) Even with TCM, it has become clear that there is diversity. In particular, it was found that TCM's approach and characteristics differ depending on the differences in business strategy and product characteristics.

Free Research Field

管理会計

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの原価企画研究は、原価企画を日本企業の競争優位性をもたらしている一つの有力な仕組みとしてポジティブな側面を主に研究していたが、本研究では日本企業がグローカル化するなかで、原価企画が効果を発揮する局面と効果を発揮しない局面があることを明らかにした。さらに、製品開発段階のコストマネジメントは、目標原価の作り込みを主とする原価企画だけではなく、プロジェクト全体のコストを考えたコストマネジメントの存在を示唆した。

URL: 

Published: 2020-03-30  

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