2018 Fiscal Year Final Research Report
Effects of Out-of-School Learning on School Choice and Job Career
Project/Area Number |
26285191
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
妹尾 渉 国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (00406589)
平尾 智隆 摂南大学, 経済学部, 准教授 (30403851)
湯川 志保 帝京大学, 経済学部, 講師 (50635141)
岡嶋 裕子 大阪大学, 経営企画オフィス, 准教授 (50761649)
柿澤 寿信 大阪大学, 全学教育推進機構, 講師 (70735315)
梅崎 修 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (90366831)
勇上 和史 神戸大学, 経済学研究科, 准教授 (90457036)
大谷 碧 慶應義塾大学, 経済学部(三田), 研究員 (00823949)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 正課外教育 / 学習姿勢 / 教員のコンピテンシー |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we aim to investigate the significance of out-of-school learning in children’s academic performance and achievement in Japan. The school records of individual students are collected from two junior high schools in the same city. When this study started, one of them has already introduced an out-of-school learning method of mathematics as an extra curriculum and the other has not but is to do next year. The statistical comparison of these two schools clarifies that the method can significantly improve student’s grades. It is also statistically proved with two data sets of national wide surveys that extra activities and other experience of learning out of school have positive effects on children’s academic performance and also that parents’ attitudes toward and their care with the education of their children play an important role in increasing their children’s aspiration in academic activities.
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Free Research Field |
教育経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
私立の中高一貫校に入れるために、小学校の段階から塾通いが始まる。高校や大学受験においても塾や予備校の存在を無視できない。この研究は、ある学習塾の学習方法を導入した中学校とそうでない中学校における成績を比較し、その学校外教育の効果が存在することを計測した。また、直接内容が関係する教科だけでなく、勉強への取り組み姿勢も変えるために他の教科の成績も上がることが明らかになった。さらに、学校外教育の効果は全国データにおいても確認された。 学校外教育を受けることができるかどうかは、親の経済状況や教育への関心の強さに依存する。この研究結果は、教育を受ける機会の不平等を考える必要性があることを示唆している。
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