2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of an education program for promoting higher-level engineers by considering their diverse study history
Project/Area Number |
26301042
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
Sato Takashi 新潟大学, 自然科学系, 教授 (10143752)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清水 忠明 新潟大学, 自然科学系, 教授 (10211286)
坂本 秀一 新潟大学, 自然科学系, 准教授 (40211932)
後藤 康志 新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40410261)
佐々木 朋裕 新潟大学, 自然科学系, 准教授 (40432067)
岡 徹雄 芝浦工業大学, 工学部, 教授 (40432091)
田邊 裕治 新潟大学, 自然科学系, 教授 (60143020)
平尾 篤利 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (70455111)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 工学教育 / 課題探求能力 / 国際的競争力 / 国際比較 / 副専攻 |
Outline of Final Research Achievements |
The development of an education program promoting higher-level engineers, that takes their diverse study histories into consideration is our main goal. Education systems in Japan, such as Technical High Schools, Technical Colleges, Technical Junior Colleges, Universities, and Graduate Schools. While it is true that the numbers of both female-, as well as foreign- students in Engineering fields are increasing, they are not yet at desired levels. Diversity in Engineering Education is necessary both in Japan and in the view point of Japanese contribution to international society, which is now globalized in many fields. The globalization of the Japanese Engineering Education System is vitally important for exporting both industrial products and Japanese Engineering Education systems. We are extremely proud of our success, having grown students who have both the ability to explore the subject and make meaningful contributions in globalized society in our program.
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Free Research Field |
工学教育、光量子エレクトロニクス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新潟大学工学部には,工業高校並びに工業高等専門学校卒業生,そして留学生が,普通高校卒業生と共に学ぶ環境が形成されている状況と,主専攻と副専攻を通じて学ぶことができる状況がある。これを踏まえ,本研究では交流を進めている海外の研究者との意見交換を通じて,課題探求能力と国際的競争力を持った人材の育成を目指す教育カリキュラムの検討を行った。 研究の結果,工学教育におけるダイバーシティが重要で,グローバル化された現代社会において,工学教育システムとそこに学ぶ学生,教職員のダイバーシティについて更なる推進が必要であることがわかった。
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