• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Research-status Report

規範‐逸脱・循環制御・流動‐固定の概念に基づく統合物語生成システムとその応用

Research Project

Project/Area Number 26330258
Research InstitutionIwate Prefectural University

Principal Investigator

小方 孝  岩手県立大学, ソフトウェア情報学部, 教授 (50293436)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords物語生成システム / 統合物語生成システム / 物語論 / 流動‐固定 / 循環制御 / 規範‐逸脱 / 概念辞書 / 物語分析
Outline of Annual Research Achievements

統合物語生成システムは全体として既に稼働しているシステムである.これまで,(1) 統合物語生成システム全体に渡る生成制御の枠組みの考案と実装(基幹コンセプト「循環制御」及び「流動‐固定」と関連),(2) プロップ民話理論を書き換えた物語内容(ストーリー)の事象利用・獲得ツール開発,(3) 実際の物語コーパスからのモチーフ(基本的に単一事象)及び事象連鎖の自動獲得に関するツール開発と実験,(4) 名詞・動詞・形容詞・形容動詞・副詞の各概念辞書の構造再検討及び開発(継続),(5) 固有名詞概念辞書の開発とWikipediaからの自動獲得手法の案出,(6) 概念辞書の個々の項目毎に定義された言語表記辞書の使用確定と開発(継続),(7) オープン協創環境の構築と受容実験と社会的流通へのシステム基盤(=芸能情報システム)の基礎的検討,(8) 概念及び語彙の選択に当っての統計情報(頻度や共起)の利用,(9) 二種の応用システムの改定案の策定(基幹コンセプト「流動-固定」と関連),(10) コンピュータゲームへの応用システムの提案と開発,(11)上記のための物語分析特に歌舞伎や人形浄瑠璃の物語の調査・分析に着手,等の具体的作業を行った.
申請書中に,「研究の窮極の目標が手法自体ではなくあくまで物語生成システムという一つの全体としてのプログラムの開発と利用にあり,核となる手法も全体としての有機的な動きの中で確認される必要がある.」と書いたが,本研究の遂行はこの原則に基づき,如何なるレベルの新規開発や改訂もすべての全体の中での稼働実験において動作の有効性を検証する,という基本方針を堅持している.これは,一つのパッケージとして応用システムや実世界展開システムになり得る,本システムの意義・重要性の核心である.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

1.統合物語生成システム:(1) 生成制御:物語生成過程を聴き手の期待への語り手の応答によりモデル化,その関係により物語言説技法選択ルールを制御,物語生成を反復する仕組みをシステム全体に拡張する枠組みを定め,システムを使って100人以上を対象に生成・受容実験を行った.(2) 物語内容の構造生成:民話理論導入を継続,自動・手動合せた事象利用・獲得ツールを開発した.実際の物語コーパスからのモチーフ及び事象連鎖の自動獲得法に関する実験も行った.獲得知識は物語コンテンツ知識ベースに格納される.事象連鎖半自動獲得ツールを開発,ユーザからスクリプト的知識を獲得・格納した.(3) 概念辞書:名詞・動詞・形容詞・形容動詞・副詞の概念辞書の構築に一段落付けた.固有名詞概念辞書についてはWikipediaからの自動獲得手法を案出・実験中.(4) 物語言説の構造生成:文学理論による方法の拡張枠組みを考案,実装は次年度を予定.(5) 自然言語表現:概念辞書の項目毎に定義された表記辞書開発の仕様をほぼ確定,開発をほぼ終了.事象文に伴う描写及び説明文生成機構構築中.(6) 音楽表現:開発は停止中.(7) 映像表現:ユーザインタフェースの改訂を行い,生成途中の物語群を種々の詳細化レベルによりユーザが操作可能なツール開発を行ったが,アニメーション生成の精緻化には達していない(アニメーションの精緻化は本研究の範囲から除外することにした).
2.応用システム:(1) KOSERUBE:中学生向けデモ等により特に文章生成の直近の課題を明らかにし改訂案を案出,さらに小規模なシステム拡張を行った.(2) 物語の森:学生へのデモ等を行い,第一版からの抜本的な改訂の設計を行った(構築は未進捗).(3) 新たな応用として,コンピュータゲームに以上のシステムの機能を適用,自動生成機能を備えたゲームシステムの開発を進めている.

Strategy for Future Research Activity

従来に引き続き,二つの大項目に分けて研究を進める.1の項目は,サブ項目完成時点で,あるいは方式確定時点で,統合システムとの統合実験を随時行いながら進める
1.統合物語生成システム:(1) 生成制御:システム全体に渡る一貫した生成制御方式の考案と実装実験を行う.さらに,ランダム生成を試み,ここから目標の付与等により自動的に物語生成能力が向上する機構への展開を図る.(2) 物語内容の構造生成:実際の物語コーパスからのモチーフ(基本的に単一事象)及び事象連鎖の自動獲得の実験を継続,獲得知識の物語コンテンツ知識ベースへの格納を行う.また,獲得された知識構造を例として別の物語を生成する機能を追加予定.(3) 概念辞書:名詞・動詞・形容詞・形容動詞・副詞の各概念辞書の改訂実装と新規開発をほぼ終了し,また固有名詞概念辞書対象のWikipediaからの知識自動獲得の部分的実装を行う.(4) 物語言説の構造生成:物語言説全体をカバーする技法群の暫定的確定と実験的実装を行う(関連する文学理論のより進んだ調査も併せて行う).(5) 自然言語表現:言語表記辞書開発の完成と文生成の質向上のための実験的実装を行う.特に,描写文や説明文のための属性情報を名詞概念辞書等に格納する作業を進めることが重要な課題となる.(6) 音楽表現:循環制御との関わりでの改訂に着手する.(7) 映像表現:ユーザインタフェースツールの開発継続.映像生成については,当面は簡易な象徴的表現を模索する.(7)流通・受容への架橋.
2.応用システム:(1) KOSERUBE:特に文章生成の質的向上を反映,改訂版開発を継続する.(2) 物語の森:第一版からの抜本的な改訂の設計に基づく改訂版構築に着手する.(3) 物語生成に基づくコンピュータゲームの開発.

  • Research Products

    (34 results)

All 2016 2015

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Design Plan of a Game System including an Automatic Narrative Generation Mechanism: The Entire Structure and the World Settings2016

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Journal of Robotics, Networking, and Artificial Life

      Volume: 2(4) Pages: 243-246

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Automatic Generation, Creativity, and Production of Narrative Contents2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Journal of Robotics, Networking, and Artificial Life

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Way for using the Verb Conceptual Dictionary in an Integrated Narrative Generation System: The Use of Co-occurrence Information on Verb Concepts2016

    • Author(s)
      Ogata Takashi and Ono, Jumpei
    • Journal Title

      Journal of Robotics, Networking and Artificial Life

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Introduction: Computational and Cognitive Approaches to Narratology from the Viewpoint of Narrative Generation (Chapter 1)2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Ogata, Takashi and Akimoto, Taisuke. Computational and Cognitive Approaches to Narralotogy. IGI Global, USA

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Kabuki as Multiple Narrative Structures (Chapter 16)2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Ogata, Takashi and Akimoto, Taisuke. Computational and Cognitive Approaches to Narralotogy. IGI Global, USA

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Designing a Socially Open Narrative Generation System (Chapter 3)2016

    • Author(s)
      Akimoto, Taisuke and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Ogata, Takashi and Akimoto, Taisuke. Computational and Cognitive Approaches to Narralotogy. IGI Global, USA

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Architecture of a Narrative Generation System based on a TRPG Model: The Use of an Integrated Narrative Generation System for Knowledge Acquisition (Preliminary Version)2016

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Bulletin of Networking, Computing, Systems, and Software

      Volume: 5(1) Pages: 40-41

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Evaluation of a Narrative Discourse Generation System Based on the Concept of “Norm and Deviation”2015

    • Author(s)
      Akimoto, Taisuke and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Journal of Robotics, Networking and Artificial Life

      Volume: 2(1) Pages: 50-53

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Experimental Development of a Focalization Mechanism in an Integrated Narrative Generation System2015

    • Author(s)
      Akimoto, Taisuke and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research

      Volume: 5(3) Pages: 177-188

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Selecting Words and Notation Using Literary Data in the Integrated Narrative Generation System2015

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Journal of Robotics, Networking and Artificial Life

      Volume: 2'(3) Pages: 0-0

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Visual Interface for a Collection of Computer-Generated Narratives2015

    • Author(s)
      Akimoto, Taisuke and Ogata, Takashi
    • Journal Title

      Information Engineering Express

      Volume: 1(4) Pages: 43-52

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Verb Concept Selection using Co-occurrence Information of Verb Concepts: A Mechanism in an Integrated Narrative Generation System2016

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proceedings of The 4th IIAE International Conference on Industrial Application Engineering 2016
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-03-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Architecture of a Narrative Generation System based on a TRPG Model: The Use of an Integrated Narrative Generation System2016

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proceedings of The 4th IIAE International Conference on Industrial Application Engineering 2016
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “いわての民話 KOSERUBE”の拡張へ向けての試み2016

    • Author(s)
      小野淳平・小方孝
    • Organizer
      情報処理学会 インタラクション2016 予稿集
    • Place of Presentation
      科学技術館
    • Year and Date
      2016-03-04
  • [Presentation] Automatic Generation, Creativity, and Production of Narrative Contents2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proceedings of The 2016 International Conference on Artificial Life and Robotics
    • Place of Presentation
      沖縄コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Design Plan of a Game System Including an Automatic Narrative Generation Mechanism: The Entire Structure and the World Settings2016

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proceedings of The 2016 International Conference on Artificial Life and Robotics
    • Place of Presentation
      沖縄コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Way for using the Verb Conceptual Dictionary in an Integrated Narrative Generation System: Focusing on the Use of Co-occurrence Information on the Verb Concepts2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi and Ono, Jumpei
    • Organizer
      Proceedings of The 2016 International Conference on Artificial Life and Robotics
    • Place of Presentation
      沖縄コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Towards a narrative generation system based on a TRPG model: The use of an integrated narrative generation system for an application system2016

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proc. of the 21nd International Symposium on Artificial Life and Robotics
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-01-22
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Controlling the Use of Semantic Concepts in an Integrated Narrative Generation System: The use of verb frequency Information2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi and Ono, Jumpei
    • Organizer
      Proceedings of the 21nd International Symposium on Artificial Life
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-01-21
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] TRPG方式による物語自動生成ゲームの構想2015

    • Author(s)
      小野淳平・小方孝
    • Organizer
      人工知能学会第二種研究会 ことば工学研究会(第50回)資料
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-12-19
  • [Presentation] 物語におけるコンテンツ/メディアの展開―ゲーム,歌舞伎,源氏物語を例とした予備的考察―2015

    • Author(s)
      小方孝・小野淳平
    • Organizer
      人工知能学会第二種研究会 ことば工学研究会(第50回)資料
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-12-19
  • [Presentation] Architecture of a Narrative Generation System based on a TRPG Model: The Use of an Integrated Narrative Generation System for Knowledge Acquisition (Preliminary Version)2015

    • Author(s)
      Ono, Jumpei and Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proceedings of the 5th International Workshop on Networking, Computing, Systems, and Software (NCSS2)
    • Place of Presentation
      札幌市産業振興センター
    • Year and Date
      2015-12-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 物語言説における時間順序変換機構へのコネクタの導入及び言語表現へのその反映の構成的検討2015

    • Author(s)
      秋元泰介・小方孝
    • Organizer
      人工知能学会第二種研究会 ことば工学研究会(第49回)資料
    • Place of Presentation
      プラザおでって・盛岡
    • Year and Date
      2015-09-26
  • [Presentation] 歌舞伎の多重物語構造の予備的検討2015

    • Author(s)
      小方孝
    • Organizer
      人工知能学会第二種研究会 ことば工学研究会(第49回)資料
    • Place of Presentation
      プラザおでって・盛岡
    • Year and Date
      2015-09-26
  • [Presentation] 計算機により生成された物語が人間の物語制作に与える影響の調査2015

    • Author(s)
      秋元泰介・小方孝
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会・論文集
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18 – 2015-09-20
  • [Presentation] ある歌舞伎作品の個人的体験を巡る随想2015

    • Author(s)
      小方孝
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会・論文集
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18 – 2015-09-20
    • Invited
  • [Presentation] 動詞概念と名詞概念の共起関係に基づく事象における名詞概念の選択―統合物語生成システムにおけるストーリー生成のための機構―2015

    • Author(s)
      小野淳平・小方孝
    • Organizer
      第14回情報科学技術フォーラム予稿集 第二分冊
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2015-09-17
  • [Presentation] A Hierarchical Visualization Program for Computer-Generated Narratives2015

    • Author(s)
      Akimoto, Taisuke and Ogata, Takashi
    • Organizer
      Proceedings of 4th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-07-12 – 2015-07-16
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 統合物語生成システムにおける言語表記辞書とその利用2015

    • Author(s)
      小方孝・小野淳平
    • Organizer
      信学技報(言語理解とコミュニケーション研究会)
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2015-06-04
  • [Presentation] 統合物語生成システムにおける概念選択/語彙表記選択及びその制御2015

    • Author(s)
      小野淳平, 小方孝
    • Organizer
      第29回人工知能学会全国大会論文集
    • Place of Presentation
      公立はこだて未来大学
    • Year and Date
      2015-06-01
  • [Presentation] 機能」を具体化する方式の一般化―統合物語生成システムにおけるPropp-basedストーリー生成機構の拡張―2015

    • Author(s)
      小方孝, 藤原朱里
    • Organizer
      第29回人工知能学会全国大会論文集
    • Place of Presentation
      公立はこだて未来大学
    • Year and Date
      2015-06-01
  • [Presentation] 階層的受容枠組みに基づく物語生成システムのインタフェースの構想2015

    • Author(s)
      秋元泰介, 小方孝
    • Organizer
      第29回人工知能学会全国大会論文集
    • Place of Presentation
      公立はこだて未来大学
    • Year and Date
      2015-06-01
  • [Presentation] Evaluating a Narrative Discourse Generation System Based on Automatic Analyses of a Series of Discourse Structures2015

    • Author(s)
      Taisuke Akimoto and Takashi Ogata
    • Organizer
      Proceedings of the Workshop on New Directions of Evolutionary Computation and Intelligent Systems, IEEE 2015 International Congress on Evolutionary Computation
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2015-05-25
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Computational and Cognitive Approaches to Narralotogy2016

    • Author(s)
      Ogata, Takashi and Akimoto, Taisuke
    • Total Pages
      420
    • Publisher
      IGI Global

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi