• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Development of PE instructional model based on knowledge to nurture the social skills

Research Project

Project/Area Number 26350736
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences

Principal Investigator

梅垣 明美  大阪体育大学, 体育学部, 教授 (00389660)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大友 智  立命館大学, スポーツ健康科学部, 教授 (90243740)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords社会的スキル / チームビルディング / 知識 / 転移
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、体育授業を対象として、第1に、児童生徒の社会的能力を育成する知識をベースとした新たな学習指導モデルを開発すること、第2に、新たに開発した学習指導モデルの効果を検証することであった。平成26年度には、新たな学習指導モデルであるチームビルディング学習を開発した。平成27年度には、新たな学習指導モデルであるチームビルディング学習を公立中学校の体育授業に適用し、チームビルディング学習が生徒の仲間づくりの形成的評価の得点を高めることを明らかにした。
平成28年度は、チームビルディング学習を公立中学校の体育授業に適用し、体育授業において生徒が獲得した社会的行動が、体育授業以外の活動場面に転移するかどうか、及び、体育授業後にも維持されるかどうかについて検証した。具体的には、チームビルディング学習の介入を行う単元(介入単元)、その後チームビルディング学習の介入を行わない単元(非介入単元)を実施し、単元前後に社会的スキル尺度の調査を行った。さらにフォローアップとして夏休み後にも調査を行った。その結果、チームビルディング学習は、介入単元において,社会的スキル尺度の平均値を有意に高めたこと、そして、一旦高めた社会的スキルの平均値を非介入単元後,及び,夏休み後にも維持したことを明らかにした。

  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results)

  • [Journal Article] Study of the Transfer and Maintenance of the Effects of the TPSR Model in Junior High School Physical Education Classes.2017

    • Author(s)
      Umegaki, A., Otomo, S., Minamishima, E., Ueta, K., Fukada, N., Yoshii, T., and Miyao, N.
    • Journal Title

      International Journal of Sport and Health Science.

      Volume: Vol.15 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学生の体育授業を対象としたチームビルディング学習の開発とその有効性の検討2016

    • Author(s)
      梅垣明美・大友智・南島永衣子・上田憲嗣・深田直宏・吉井健人・宮尾夏姫
    • Journal Title

      体育科教育学研究

      Volume: 32 Pages: 1-18

    • DOI

      org/10.11243/jsppe.32.2_1

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校の体育授業におけるTPSRモデルの効果の転移及び保持に関する検討2016

    • Author(s)
      梅垣明美・大友智・南島永衣子・上田憲嗣・深田直宏・吉井健人・宮尾夏姫
    • Journal Title

      体育学研究

      Volume: 61 Pages: 503-516

    • DOI

      org/10.5432/jjpehss.15069

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校体育授業におけるタブレットPCの効果的な利用方法に関する検討 ―個人種目を対象にして―2016

    • Author(s)
      吉井健人・大友智・深田直宏・梅垣明美・南島永衣子・上田憲嗣・宮尾夏姫・友草司・西田順一
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 33 Pages: 247-254

    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi