2018 Fiscal Year Final Research Report
Developing Japanese Language Learning Materials Using the Narratives of Migrants
Project/Area Number |
26370614
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Surugadai University |
Principal Investigator |
Yagi Manami 駿河台大学, グローバル教育センター, 教授 (20579164)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
池上 摩希子 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (80409721)
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Research Collaborator |
Bannai Yasuko
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | ナラティブ / 教材 / 移住者の声 / エンパワーメント / 地域日本語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to develop Japanese language learning materials using the narratives of migrants. It also aimed to encourage migrants to participate at any stage of narrative collection, teaching material development and practice. A result of this research, in terms of teaching materials to connect migrants' experiences and voices to society, was to empower migrants and provide the opportunity to consider the significance of language learning for teachers and practitioners.
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Free Research Field |
日本語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究における移住者の「声=語り」を教材化する試みは、地域日本語教育のみならず国内外においてもほとんど例がなく、画期的な取り組みであった。これまでの地域日本語教育研究・実践において、移住者の置かれた現実と使用する教材には大きな乖離があったが、教材を通して、教師・実践者・移住者と、教室・地域・社会の関係を捉え直すことができ、移住者のポジションニングの転換に貢献することができたと考える。
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