• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Research-status Report

応答ストラテジーから考える日英語の省略分裂文と虚辞代名詞主語の第二言語習得研究

Research Project

Project/Area Number 26370700
Research InstitutionUniversity of Shizuoka

Principal Investigator

吉村 紀子  静岡県立大学, その他部局等, その他 (90129891)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 隆子  静岡県立大学, 国際関係学部, 助教 (60448701)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords第二言語習得 / 応答ストラテジー / 虚辞代名詞主語 / 英語母語話者 / 中国語母語話者 / 母語の転移
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本語あるいは英語を母語とする第二言語学習者による応答ストラテジーの習得について、統語-談話のインターフェイスの観点から「省略分裂文現象」を考察し、習得上の問題点の克服に明示的な指導が役立つかどうかを検証することにある。
平成27年度は、次の2つの目的を目指して研究を進めた―(1)日本人英語学習者を対象に平成26年度に行なった実験と指導の結果を分析して、その結果を国際学会で発表し論文にまとめる、(2)日本語非母語者による日本語応答ストラテジーの習得過程について実証データを収集し、虚辞代名詞主語に着目して分析する。(1)については、7月にエジンバラ大学で開催された第11回BAAL(British Association for Applied Linguistics)で発表した上で、参加者からのコメントも考慮に入れつつ、その内容を論文にまとめて紀要Journal of International Relations and Comparative Culture Vol.14に発表した。(2)については、10月にブリティッシュコロンビア大学(カナダ)を訪問し、第二言語として日本語を学ぶ英語母語話者と中国語母語話者の大学生を対象に現地調査を実行した。その調査結果は、その詳細は現在分析しているところであるが、ここまでの観察では、次のような特徴が見られた―(3)母語が英語あるいは中国語に関係なく、省略疑問文が多く使用されている、(4)虚辞代名詞主語の使用が比較的定着している、(5)英語からの転移がほとんど見られなかった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

第一に、日本人英語学習者に見られる英語応答ストラテジーの特徴について、昨年度の実験の分析結果を論文にまとめて発表したことが挙げられる。次に、ブリティッシュコロンビア大学(カナダ)から実験の許可を得ることができたので、日本語教師、研究者、学生たちから多大な協力を得た上で、日本語非母語話者による日本語応答ストラテジーの習得について調査が実施できたことが挙げられる。加えて、実験に参加した被験者の中に英語母語話者のみならず中国語母語話者を加えることができたので、データを母語の転移から分析する時に役立つ資料を収集できた。

Strategy for Future Research Activity

平成28年度は、教室での指導効果も考慮に入れながら、27年度後半に収集した日本語非母語話者による日本語応答ストラテジーの発話資料を分析し、、その結果を国際学会で発表し、論文にまとめる。また、今年度が本プロジェクトの最終年度という点を踏まえ、26年度の英語応答ストラテジーの結果と27年度の日本語応答ストラテジーの結果を比較対照して、非母語話者による応答ストラテジーの第二言語習得過程の本質解明を目指す。省略分裂文と疑似代名詞主語の第二言語習得について総括する。

  • Research Products

    (12 results)

All 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Acquiring Answering Strategies in English2016

    • Author(s)
      Takako Kondo and Noriko Yoshimura
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究

      Volume: 14 Pages: 307-319

    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Prosodic transfer from Japanese to English: Pitch in focus marking2016

    • Author(s)
      Noriko Yamane, Noriko Yoshimura, and Atsushi Fujimori
    • Journal Title

      Phonological Studies 19, 97-104.

      Volume: 19 Pages: 97-104

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Referring to Cinderella in L2 Japanese: A preliminary study2016

    • Author(s)
      Nakayama, Mineharu, Noriko Yoshimura, and Shinsuke Tsuchiya
    • Journal Title

      Buckeye East Asian Linguistics 2: In Honor of James Marshall Unger

      Volume: 2 Pages: 未定

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Subject nouns in L2 Japanese storytelling: A preliminary study2015

    • Author(s)
      Shinsuke Tsuchiya, Noriko Yoshimura, and Mineharu Nakayama
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: 21 Pages: 89-102

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Japanese learners' interpretation of PRO in English control structures2015

    • Author(s)
      Noriko Yoshimura, Mineharu Nakayama, Atsushi Fujimori, and Hiroya Shimizu
    • Journal Title

      IEICE Technical Report

      Volume: 115/176 Pages: 71-76

    • Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The development of CALL materials for learning L2 English prosody.2015

    • Author(s)
      Atsushi Fujimori, Noriko Yoshimura, and Noriko Yamane.
    • Journal Title

      Conference Proceedings of ICT for Language Learning

      Volume: 8 Pages: 249-254

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Identifying subjects in English infinitives by Japanese high school students2015

    • Author(s)
      NorikoYoshimura, Mineharu Nakayama, Atsushi Fujimori, and Hiroya Shimizu
    • Organizer
      Linguistic Society of Hong Kong Annual Research Forum 2015
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2015-12-05 – 2015-12-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of explicit instruction of focus marking in L2 English2015

    • Author(s)
      Atsushi Fujimori, Noriko Yamane, and Noriko Yoshimura
    • Organizer
      全国英語教育学会第41回熊本大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22 – 2015-08-23
  • [Presentation] Japanese learners’ interpretation of PRO in English control structures2015

    • Author(s)
      Noriko Yoshimura, Mineharu Nakayama, Atsushi Fujimori, and Hiroya Shimizu
    • Organizer
      An International Workshop on Mental Architecture for Processing and Learning of Language (MAPLL 2015)
    • Place of Presentation
      津田塾大学
    • Year and Date
      2015-08-05 – 2015-08-06
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of explicit instruction on Japanese EFL learners' acquisition of answering strategies2015

    • Author(s)
      Takako Kondo and Noriko Yoshimura
    • Organizer
      11th Annual Conference of the British Association for Applied Linguistics (BAAL)
    • Place of Presentation
      エジンバラ大学
    • Year and Date
      2015-07-02 – 2015-07-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Subject references in Japanese and English Little Match Girl: A case study2015

    • Author(s)
      Mineharu Nakayama, Shinsuke Tsuchiya, and Noriko Yoshimura
    • Organizer
      10th International Workshop on Theoretical East Asian Linguistics (TEAL-10)
    • Place of Presentation
      東京外語大学
    • Year and Date
      2015-06-13 – 2015-06-14
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Handbook of Japanese Psycholinguistics2015

    • Author(s)
      Nakayama, Mineharu and NorikoYoshimura
    • Total Pages
      635
    • Publisher
      De Gruyter Mouton

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi