• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Using EIKEN, TOEFL, and TOEIC to Award EFL Course Credits in Japanese Universities

Research Project

Project/Area Number 26370736
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

印南 洋  中央大学, 理工学部, 准教授 (80508747)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords英検 / TOEFL / TOEIC / 単位 / 認定 / 単位認定 / 外部テスト
Outline of Annual Research Achievements

日本の大学英語科目では、授業を履修する代わりに、外部テストのスコアに基づいて単位を認定する場合がある。しかし各大学が具体的にどのように単位認定を行っているかは未解明である。本研究の目的は日本の大学英語科目における単位認定時に、英検・TOEFL・TOEIC がどのように使われているかを包括的に調べることである。特に、「単位認定対象の科目内容」と「単位認定時に用いるテスト内容」がどの程度一致しているかを調べ、日本の大学英語教育における単位認定がどの程度適切に行われているかを解明する。
今年度は以下4点を行った。第1に、教員へアンケートを実施した。第2に、分析・考察を完成させた。第3に、本研究の限界点を明らかにし、今後の研究が必要な方向性を考察した。その後、論文にまとめ国際誌に投稿した。複数の査読を経て、採択された。第4に、学会で発表した。
18の国立大学と28の私立大学のホームページで公開されているシラバスや単位認定に関する文書を分析した。その結果、(1)各大学には、外部テストのスコアに基づき単位認定できる英語科目が58.5科目(中央値)あること、(2)単位認定が行われる約3分の1において、「単位認定対象の科目内容」と「単位認定時に用いるテスト内容」の間に相違がみられること、(3)不一致は特に4技能科目(国立大学での単位認定の62.44%、私立大学での単位認定の63.37%)、リスニング・スピーキング科目(国立大学での単位認定の61.26%、私立大学での単位認定の65.29%)で多いことが分かった。不一致にもかかわらず単位認定を行う理由は、学生への動機付けとなるため、英語力全体を測るため、他大学で同様に行われているため、であることが教員に実施したアンケート分析結果から分かった。

  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Task and rater effects in L2 speaking and writing: A synthesis of generalizability studies.2016

    • Author(s)
      In’nami, Y., & Koizumi, R.
    • Journal Title

      Language Testing

      Volume: 33 Pages: 341-366

    • DOI

      10.1177/0265532215587390

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Validity evidence of Criterion for assessing L2 writing proficiency in a Japanese university context.2016

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., Asano, K., & Agawa, T.
    • Journal Title

      Language Testing in Asia

      Volume: 6(5) Pages: 1-26

    • DOI

      10.1186/s40468-016-0027-7

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] L2 speaking proficiency and its features: A meta-analysis.2017

    • Author(s)
      In’nami, Y., Jeon, E. H., & Koizumi, R.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2017.
    • Place of Presentation
      Portland Marriott Downtown Waterfront, Portland, Oregon, USA.
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2 speaking proficiency and its correlates: A meta-analysis.2016

    • Author(s)
      Jeon, E. H., In’nami, Y., & Koizumi, R.
    • Organizer
      35th Second Language Research Forum (SLRF 2016)
    • Place of Presentation
      Teachers College, Columbia University, USA
    • Year and Date
      2016-09-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Awarding EFL credits using EIKEN, TOEFL, and TOEIC in Japanese universities.2016

    • Author(s)
      In’nami, Y., & Koizumi, R.
    • Organizer
      20th Annual Conference of the Japan Language Testing Association (JLTA)
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Year and Date
      2016-09-18
  • [Presentation] Effects of four-month paired-oral-type instruction and assessment on the development of L2 speaking ability of Japanese university learners of English. Paper presented at the Pacific Second Language Research Forum 2016, Tokyo, Japan.2016

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016, Tokyo, Japan.
    • Place of Presentation
      Chuo University, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者の4技能レベルのずれの特徴―TEAPとTOEFL iBTの場合―2016

    • Author(s)
      印南洋・小泉利恵・仲村圭太
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回 埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
  • [Presentation] L2 speaking proficiency and its correlates: A meta-analysis of correlation coefficients.2016

    • Author(s)
      Jeon, E. H., In’nami, Y., & Koizumi, R.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2016.
    • Place of Presentation
      Hilton Orland, Orland, USA
    • Year and Date
      2016-04-11
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2015 Conference Proceedings2016

    • Author(s)
      Q. Zhang (編), Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.他
    • Total Pages
      424 (89-106)
    • Publisher
      Springer Singapore
  • [Book] British Council New Directions in Language Assessment: JASELE Journal Special Edition2016

    • Author(s)
      C. Saida, Y. Hoshino, & J. Dunlea (編), Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.他
    • Total Pages
      424 (103-121)
    • Publisher
      British Council Japan

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi