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2016 Fiscal Year Annual Research Report

Theoretical and empirical analyses on market share turnover processes through disruptive innovtions.

Research Project

Project/Area Number 26380528
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

網倉 久永  上智大学, 経済学部, 教授 (70222693)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 昌宏  上智大学, 経済学部, 教授 (90323881)
小阪 玄次郎  上智大学, 経済学部, 准教授 (90582297)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords経営学 / 経営戦略 / 技術経営 / イノベーション / 市場シェア
Outline of Annual Research Achievements

本申請研究では、デジタルカメラが銀塩フィルム式カメラを代替してきたように、従来製品にはない新たな価値提案を伴うイノベーションの結果として、市場シェア逆転が起こるメカニズムを解明することを目的としている。事例研究により経験的知見を蓄積し、それに基づいてより一般性の高い数理モデルを構築し、理論・経験の両面から、新たな価値を創造するイノベーションによる業界構造変化のプロセスを考察することを目的としている。
平成26年度には、まず先行研究のレビューを行い、「分断的イノベーション」の概念がどのように定義されてきたか、また市場シェア変動のプロセス・メカニズムがどのように説明されてきたかを整理した。
さらに、デジタルカメラ業界を事例にして、POSデータを用いて、イノベーションによる新しい価値提案を消費者がどのように評価してきたか定量的に把握するための方策を検討した。
また、数理モデル分析に関しては、技術や製品のレベル(企業の戦略)と需要者の行動の相互依存を考慮した非協力ゲームを用いて、消費者の選好を表すパラメータが特定の値を取る場合についてのNash 均衡を求めた石井・網倉(2013)を踏まえて、モデルの一般化程度を高めていく方策を検討した。
こうした検討を踏まえて、平成27年度には、香港で開催されたAsia Academy of Managementや、一橋大学で開催された組織学会などでの研究発表を行った。平成28年度にも、Society for the Advancement of Socio-EconomicsやStrategic Management Societyなどの国際学会にて研究成果を報告した。

  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] A Comparative Study on R&D Organizations in Specialized Manufacturer and Generalized Manufacturer: A Case Analysis in the Vacuum Fluorescent Display Industry2017

    • Author(s)
      Genjiro Kosaka
    • Journal Title

      Annals of Organizational Science

      Volume: 49 Pages: forthcoming

    • Open Access
  • [Journal Article] ドトール/スターバックス:セルサービス方式コーヒーショップ業界での競争2016

    • Author(s)
      網倉久永
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 64 Pages: 126-142

  • [Presentation] Alternating Perceptions for Innovations: Hedonic Pricing Analysis of Consumer Behaviors in Japanese Digital Still Camera Market2017

    • Author(s)
      Hisanaga Amikura
    • Organizer
      29th Annual Meeting conference of the Society for the Advancement of Socio-Economics
    • Place of Presentation
      Universite Claude Bernard - Lyon 1
    • Year and Date
      2017-06-29 – 2017-07-01
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relations among Product Differentiation, Consumer Distribution and Disruptive Innovation2016

    • Author(s)
      Masahiro Ishii and Hisanaga Amikura
    • Organizer
      Strategic Management Society Special Conference
    • Place of Presentation
      Chinese University Hong Kong
    • Year and Date
      2016-12-10 – 2016-12-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Through the Looking Glass: Evidence from Architectural Change in the Hard Disk Drive Industry2016

    • Author(s)
      Genjiro Kosaka
    • Organizer
      36th Strategic Management Society Annual International Conference
    • Place of Presentation
      Berlin, Germany
    • Year and Date
      2016-09-17 – 2016-09-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Is This Innovation Disruptive? -a Case from Japanese Contact Lenses Market2016

    • Author(s)
      Hisanaga Amikura
    • Organizer
      28th Annual Meeting conference of the Society for the Advancement of Socio-Economics
    • Place of Presentation
      University of California, Berkeley
    • Year and Date
      2016-06-24 – 2016-06-26
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

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