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2015 Fiscal Year Research-status Report

顧客との信頼形成を可能にする行動情報活用能力の解明

Research Project

Project/Area Number 26380550
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

古賀 広志  関西大学, 総合情報学部, 教授 (20258312)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳原 佐智子  富山大学, 経済学部, 准教授 (40262505)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords購買履歴データ / プライバシー / 個人情報
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、文献研究・事例研究を通じて、購買履歴活用におけるプライバシー観の理論的考察を進めてきた。

そこでは、購買履歴のデータベース化を通じて生産される「個人の分身」の価値を高めたいという「自己情報の価値化」と、購買履歴そのものを秘匿したいと思う「保護意識の強化」という2つの方向性があることを示した。さらに、これら2軸に共通するプライバシー観として、いわゆる「そっとしてもらう権利」とは異質のプライバシー概念である「自己情報決定権」という概念、さらに決定権を強化する方向で「忘れられる権利」という概念が通底していることを示した。

また、プライバシーは、コンテンツではなく、どのような「まなざし」にさらされているのか、というコンテクストが重要である。その限りにおいて、購買履歴データ活用におけるコンテクストの重要性を指摘した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初の計画において本年度の目標であった購買履歴活用にかんする記述的理論モデルの構築が完了した。今後は、その妥当性を検証するために、アンケート調査等に取り組んでいきたい。

研究業績については、順調に積み重ねている。

Strategy for Future Research Activity

前年度の文献研究を踏まえて、パイロットアンケート調査、フォローアップインタビュー調査を行い、その結果を踏まえた上で、追加のインタビュー調査を行う。

その結果をもとに、理論モデルの精緻化を図りたい。

Causes of Carryover

当該年度において、英文論文校正費での使用を計画していた。ところが、英文論文の投稿締切が平成26年6月に延期されたことから、英文論文原稿の作成時期を次年度にずらしたため次年度使用額が発生した。

Expenditure Plan for Carryover Budget

次年度使用額とH28年度の交付額を合わせたH28年度全体の使用計画を記述すると次のようになる。
物品費5万円、旅費(国内および国外)70万円、その他(英文校閲費)20万1510円

  • Research Products

    (18 results)

All 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] IT経営力形成の論理2016

    • Author(s)
      古賀広志
    • Journal Title

      商学論纂 (中央大学)

      Volume: 57 (5,6) Pages: 85-110

  • [Journal Article] 地域デザイン研究の定義とその理論的フレームの骨子2016

    • Author(s)
      原田保、古賀広志
    • Journal Title

      地域デザイン

      Volume: 7 Pages: 9-29

  • [Journal Article] The Trap of Quantification of Advertising Effectiveness: A Preliminary Study of the Ethical Challenges of Native Advertising2015

    • Author(s)
      Hiroshi Koga
    • Journal Title

      Multidisciplinary Social Networks Research

      Volume: 540 Pages: 523-533

    • DOI

      10.1007/978-3-662-48319-0_43

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Generation Process of Gaze by the Surveillance Camera2015

    • Author(s)
      Hiroshi Koga
    • Journal Title

      ACM SIGCAS Computers and Society

      Volume: 45 (3) Pages: 6-10

    • DOI

      10.1145/2874239.2874240

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The significance of ICT in the generation of code of conduct: from the perspective of polarization of ICT and organizational citizenship behavior2015

    • Author(s)
      Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga
    • Journal Title

      ACM SIGCAS Computers and Society

      Volume: 45 (3) Pages: 33-37

    • DOI

      10.1145/2874239.2874244

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] On the Paradox of Identification of Point of Sales Data in Shopper Marketing2015

    • Author(s)
      Hiroshi Koga
    • Journal Title

      Journal of Economics, Business and Management

      Volume: 3 (6) Pages: 648-652

    • DOI

      10.7763/JOEBM.2015.V3.259

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] テレワーク研究の新地平としての組織市民行動2015

    • Author(s)
      古賀広志;下﨑千代子
    • Journal Title

      テレワーク学会誌

      Volume: 13(1) Pages: 5-8

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 再訪:関西におけるテレワークの方向感2015

    • Author(s)
      古賀広志
    • Journal Title

      テレワーク学会誌

      Volume: 13(1) Pages: 31-38

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 監視カメラの社会的構築過程2015

    • Author(s)
      古賀広志
    • Organizer
      経営情報学会
    • Place of Presentation
      沖縄コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-11-28 – 2015-11-29
  • [Presentation] 再訪:テレワークの神話2015

    • Author(s)
      柳原佐智子、古賀広志
    • Organizer
      経営情報学会
    • Place of Presentation
      沖縄コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-11-28 – 2015-11-29
  • [Presentation] 再訪:情報経営研究における組織市民行動2015

    • Author(s)
      古賀広志
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Place of Presentation
      尾道大学
    • Year and Date
      2015-11-14 – 2015-11-15
  • [Presentation] オンラインコミュニティにおける組織市民行動が誘発する論理2015

    • Author(s)
      古賀広志、柳原佐智子
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Place of Presentation
      尾道大学
    • Year and Date
      2015-11-14 – 2015-11-15
  • [Presentation] 遠隔学習としての茶道稽古2015

    • Author(s)
      柳原佐智子、古賀広志
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Place of Presentation
      尾道大学
    • Year and Date
      2015-11-14 – 2015-11-15
  • [Presentation] Generation Process of Gaze by the Surveillance Camera2015

    • Author(s)
      Hiroshi Koga
    • Organizer
      ETHICOMP 2015
    • Place of Presentation
      Leicester, England, De Montfort University
    • Year and Date
      2015-09-07 – 2015-09-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The significance of ICT in the generation of code of conduct: from the perspective of polarization of ICT and organizational citizenship behavior2015

    • Author(s)
      Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga
    • Organizer
      ETHICOMP 2015
    • Place of Presentation
      Leicester, England, De Montfort University
    • Year and Date
      2015-09-07 – 2015-09-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Trap of Quantification of Advertising Effectiveness: A Preliminary Study of the Ethical Challenges of Native Advertising2015

    • Author(s)
      Hiroshi Koga
    • Organizer
      MISNC 2015
    • Place of Presentation
      愛媛県松山市(Matuyama, Yamatoya Honten)
    • Year and Date
      2015-09-01 – 2015-09-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social Materiality In Artifact Design: Case Of Distance Education System Of The Tea Ceremony2015

    • Author(s)
      Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga
    • Organizer
      The International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) International Conference for Business and Economics
    • Place of Presentation
      Barcelona, Spain, Universitat Autonoma de Barcelon
    • Year and Date
      2015-06-23 – 2015-06-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Would The Change of Consumer Behavior Caused by Social Media Change The Concept of Personal Information?2015

    • Author(s)
      Hiroshi Koga
    • Organizer
      The International Journal of Arts & Sciences’ International Conference for Business and Economics
    • Place of Presentation
      Florence, Italy, iazza della Calza
    • Year and Date
      2015-06-16 – 2015-06-19
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

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