• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Empirical Research on Roles and Values of Lesson Study in the age of Globalization and Localization

Research Project

Project/Area Number 26381023
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

久野 弘幸  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30325302)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 千々布 敏弥  国立教育政策研究所, 研究企画開発部, 総括研究官 (10258329)
サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30535696)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords授業研究 / ロンドン市カムデン区 / シンガポール / インドネシア・バンドン / 授業研究の持続可能性 / 学校間ネットワーク / Learning community / 国際研究者交流
Outline of Annual Research Achievements

今年度の研究成果としては、久野による国際学会への招待講演が2本、久野、千々布、アラニの国内学会での研究成果公開が4本などとなっている。国際的に出版された編著もアラニの1本が挙げられる。アラニの国際出版は、一人の日本人教師の職業人としての授業改善の営みを世界的視野から取り上げたものである。
国内の研究発表は、主に日本における授業研究のローカル化とグローバル化が融合しつつある福井県の事例に関する千々布の研究成果である。福井県においては、Professional learning communityとしての教員間の協力体制が教員文化として根付き安定しているが、その背景には、校長の調整的リーダーシップが欠かせない。福井の事例については、昨年の研究成果に示したように国際的な評価も受け始めており、グローバル化とローカル化の接点として有効な事例となっている。
これまでの3年間の研究成果と国際ネットワークを生かして、2017年11月には世界授業研究学会(WALS)を名古屋大学にて開催することとなった。WALSは、世界各地の研究者、実践者、教育行政担当者、教員研修講師などが授業研究に関わるローカルな研究課題を持ち寄り、グローバルな規模で課題の解決の取り組みを協議する本研究に関わる中核的な学会である。本研究を通して、このようなグローバルネットワークに中心的に参画し、名古屋大学が世界ネットワークの核の一つとして位置づけられることになったことは大きな成果である。
今後は、WALSという授業研究の世界的ネットワークを生かし、大学の組織的な改革とも連動させながら、本領域の世界的学術拠点としての役割を一層高められるよう、さらに研究を積み重ねる。

Remarks

本研究で培った国際研究者ネットワークを活用することにより、国際専門学会(WALS)の誘致に成功した(2017年11月開催・約40ヶ国、600名参加)。本研究の成果を基盤にして、名古屋大学を国際研究ネットワークの中核大学として位置づける取り組みを進めている。

  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] National Insititute of Education(Singapore)

    • Country Name
      Singapore
    • Counterpart Institution
      National Insititute of Education
  • [Int'l Joint Research] University of Cambridge/Camden Borough, London/University of Exeter(United Kingdom)

    • Country Name
      United Kingdom
    • Counterpart Institution
      University of Cambridge/Camden Borough, London/University of Exeter
  • [Presentation] Revising National Curriculum: Continual reform toward redefinition of “Learning”2017

    • Author(s)
      Kuno, Hiroyuki
    • Organizer
      9th conference of Korean Lesson Study Group for Social Studies (KLSGSS)
    • Place of Presentation
      Seoul National University of Education, Seoul, South Korea
    • Year and Date
      2017-01-21 – 2017-01-21
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 福井県の授業研究実施体制の分析 -HargreavesのProfessional Capitalを基に-2016

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01 – 2016-10-02
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析-イランの小学校の理科授業における教師の発問と児童の思考との関連を中心に2016

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・久野弘幸・坂本將暢・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01 – 2016-10-02
  • [Presentation] 福井県のプロフェッショナル・ラーニング・コミュニティと校長のリーダーシップとの関連2016

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-16 – 2016-09-17
  • [Presentation] Analysis of the Feedback from LSIP2015 Participants: Using the Framework of Professional Capital by Hargreaves and Fullan2016

    • Author(s)
      Chichibu, Toshiya
    • Organizer
      World Association of Lesson and Learning Studies
    • Place of Presentation
      Kohn Kehn University (Thailand)
    • Year and Date
      2016-09-03 – 2016-09-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 福井県のプロフェッショナル・ラーニング・コミュニティと校長のリーダーシップとの関連2016

    • Author(s)
      千々布敏弥
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-06-11 – 2016-06-12
  • [Presentation] Experimental Pedagogy andLesson Study: A way of Teacher Learning in Professional Community2016

    • Author(s)
      Kuno, Hiroyuki
    • Organizer
      2016 International Conference on Experimental Pedagogy and Lesson Study
    • Place of Presentation
      National Hsin-Chu University of Education, 國立新竹教育大学・台湾
    • Year and Date
      2016-05-05 – 2016-05-05
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Japanese Principal as Leader2016

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M.R. (ed./preface)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Meraat Publisher, Tehran
  • [Remarks] World Association of Lesson Study (WALS) 2017

    • URL

      http://www.wals2017.com

  • [Funded Workshop] Meeting for Lesson Study in Eruope2016

    • Place of Presentation
      Exeter University、UK
    • Year and Date
      2016-09-03 – 2016-09-03

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi