• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

日本人英語学習者の文処理過程における習熟度と記憶容量の影響

Research Project

Project/Area Number 26580109
Research InstitutionUniversity of Shizuoka

Principal Investigator

須田 孝司  静岡県立大学, 国際関係学部, 准教授 (60390390)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2016-03-31
Keywords習熟度 / 記憶容量 / 言語知識 / 有生性
Outline of Annual Research Achievements

文を理解する際、人間は自分の持っている言語知識を活用している。その言語知識には、語彙、文法、意味、談話、音といったものが含まれるが、たとえ人がそのような言語知識を持っていたとしても、即時的に文を理解しなければならない場面では、どのような言語知識がどのように使われるのかよくわかっていない。そこで、本研究では、日本人英語学習者の言語知識について調べるだけではなく、その言語知識がどのように利用されるのか、また利用できない言語知識は何かということを明らかにするため、日本人英語学習者より事象関連電位データを集めた。特に、習熟度や記憶容量の異なる日本人英語学習者が英文の構造の違いに敏感であるのか、さらに英文理解の過程では、意味役割や文法役割がどのような影響をもたらすのか調査を行った。
最終年度である27年度は、26年度に行った実験のマテリアルに改良を加え、またトリガー信号を変更し、習熟度と記憶容量の異なる日本人英語学習者を対象とした事象関連電位実験を行った。実験では、名詞句の有生性、意味役割、文法役割の異なる受動文、強調文、関係代名詞文を心理実験ソフトE-PRIMEによりコンピューター画面に提示し、その英文の文法性を判断してもらった。データは、その英文を読んでいる際の事象関連電位と文法性判断の結果を集めた。
実験の結果、習熟度の低い日本人英語学習者は名詞句の有生性に依存し、英文を理解する傾向があるが、習熟度が高くなると次第に文構造の影響が見られるようになった。

  • Research Products

    (9 results)

All 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] Occurrences of unaccusative verbs in English textbooks and their acquisition2016

    • Author(s)
      Kondo Takako, Otaki Ayano, Suda Koji, & Shirahata Tomohiko
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 45 Pages: 35-60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第二言語文処理における文法役割と意味役割の割り当て2016

    • Author(s)
      須田孝司
    • Journal Title

      ことばと文化

      Volume: 19 Pages: 39-52

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The influences of proficiency levels and working memory capacity on sentence comprehension by Japanese learners of English2015

    • Author(s)
      Suda Koji
    • Journal Title

      Eurosla Yearbook

      Volume: 15 Pages: 143-163

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The effect of noun animacy and topicality on L2 sentence processing2016

    • Author(s)
      Suda Koji
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-09 – 2016-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The importance of teaching unaccusative verbs English learners2016

    • Author(s)
      Kondo Takako, Shirahata Tomohiko, Suda Koji, & Otaki Ayano
    • Organizer
      The II International Conference on Teaching Grammar
    • Place of Presentation
      バレンシア大学
    • Year and Date
      2016-01-27 – 2016-01-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of explicit instruction and error correction on learners’ grammatical accuracy2016

    • Author(s)
      Shirahata Tomohiko, Kondo Takako , Suda Koji, & Yokota Hideki
    • Organizer
      The II International Conference on Teaching Grammar
    • Place of Presentation
      バレンシア大学
    • Year and Date
      2016-01-27 – 2016-01-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Animate and inanimate contrast in the acquisition of unaccusative verbs2015

    • Author(s)
      Kondo Takako, Otaki Ayano, Suda Koji, & Shirahata Tomohiko
    • Organizer
      言語科学会第17回年次国際大会
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-07-18 – 2015-07-19
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Frequency Effects and the Acquisition of Unaccusative Verbs in Foreign Language Classrooms2015

    • Author(s)
      近藤 隆子・大瀧綾乃・須田孝司・白畑知彦
    • Organizer
      第45回中部地区英語教育学会 和歌山大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2015-06-27 – 2015-06-28
  • [Presentation] Japanese learners' usage of be + -en forms with English unaccusative verbs2015

    • Author(s)
      Kondo Takako, Otaki Ayano, Suda Koji, & Shirahata Tomohiko
    • Organizer
      日本第二言語習得学会第15回年次大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-06-06 – 2015-06-07
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi