• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Research-status Report

教育研究のための質的研究方法論としての授業研究の再構造化の試みとその課題の解明

Research Project

Project/Area Number 26590190
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

大谷 尚  名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50128162)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 好章  名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70293272)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords質的研究 / 授業研究 / 質的研究方法論 / 教師教育 / 教育研究方法論
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、初年度として、①研究全体の再設計を行い、研究を開始した.続いて②文献による概念的枠組みの整理とB) 多様な授業研究の特徴化による授業研究の整理を行った.その後、③質的研究方法論の諸概念(測定の妥当性と信頼性、分析の主観性と客観性、研究プロセスの再現性、研究全体の反証可能性、知見の一般化可能性、サンプリング理論等)の適用による授業研究の特徴、問題、課題の解明を試みた.
これらの成果に基づいて、④授業研究者、授業研究の導入者へのインタビューを行った.授業研究の導入者としては、研究者の所属機関と学術交流協定を有しているモンゴル国立教育大学の教員を対象とした.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

やや遅れたのは、前年度に修了する予定であった別の科研を1年延長したためである.

Strategy for Future Research Activity

前年度までの科研は修了したため、この科研は昨年度より順調に進展させることができると考えている.計画の変更は必要ない.

Causes of Carryover

初年度は、前年度からの科研の延長のために、次年度使用額が生じた.

Expenditure Plan for Carryover Budget

前年度からの科研は終了したため、次年度は円滑に使用できる計画である.

  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 座談会『医学教育研究における研究倫理』2014

    • Author(s)
      青松棟𠮷・大谷 尚・西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 4 Pages: 249-0267

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 私には夢がある : 量的研究と質的研究を包括した研究認識論の創造のために2014

    • Author(s)
      大谷 尚
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 5 Pages: 93-94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reorienting the cultural script of teaching: cross cultural analysis of a science lesson2014

    • Author(s)
      Mohammad Reza Sarkar Arani , Yoshiaki Shibata , Kim-Eng Christine Lee , Hiroyuki Kuno , Masami Matoba , Fong Lay Lean , John Yeo
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 3(3) Pages: 215-235

    • DOI

      /10.1108/IJLLS-10-2013-0056

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Qualitative Data Analysis - SCAT (Steps for Coding and Theorization) As A Practical Tool2015

    • Author(s)
      Hiroshi Nishigori, Takashi Otani, Muneyoshi Aomatsu
    • Organizer
      12th Asia Pacific Medical Education Conference (APMEC) & 3rd International Conference on Faculty Development in the Health Professions (ICFDHP)
    • Place of Presentation
      National University of Singapore
    • Year and Date
      2015-02-04 – 2015-02-08
  • [Presentation] Using Transcript-Based Lesson Analysis for Reorienting the Cultural Script of Teaching, presented at the symposium on Transcript-Based Lesson Analysis for Learning beyond Boundaries2014

    • Author(s)
      Yoshiaki Shibata, Hiroyuki Kuno, Hoseong Cheon, & Atsushi Sakamoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Indonesia University of Education, Bandung, Indonesia,
    • Year and Date
      2014-11-25 – 2014-11-28
  • [Presentation] 授業分析における記述データの全体構造の図示化に関する研究2014

    • Author(s)
      坂本篤史・須田昂宏・深谷久美・野村昂平・中道豊彦・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
  • [Presentation] オントロジーを援用した授業分析手法の開発-複雑な対立関係にある発言間の関連構造の解明-2014

    • Author(s)
      丹下悠史・水野正朗・田中眞帆・柴田好章・胡田裕教
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
  • [Presentation] コミュニケーション能力向上のための音声表現スキル学習プログラムの開発と評価:ICEモデルを用いた授業デザイン2014

    • Author(s)
      平野美保・大谷 尚・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] 教育専門職の授業洞察力を高めるための可視化手法の開発(1)-専門的な意思決定を支える推論形式の検討-2014

    • Author(s)
      柴田好章・田中眞帆
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] 授業の文化的スクリプトの複合的構造の解明 -比較授業分析を通して-2014

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ ・ 柴田好章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
  • [Presentation] What are the barriers to introduction and implementation of novel educational methods?2014

    • Author(s)
      Takashi Otani
    • Organizer
      Mongolian State University of Education
    • Place of Presentation
      Mongolian State University of Education
    • Year and Date
      2014-05-08 – 2014-05-09
    • Invited
  • [Presentation] How Technologies are Transformed and Nullified in Classrooms2014

    • Author(s)
      Takashi Otani
    • Organizer
      Mongolian University of Science and Technology
    • Place of Presentation
      Mongolian University of Science and Technology
    • Year and Date
      2014-05-06 – 2014-05-07
    • Invited
  • [Remarks] SCAT Steps for Coding and Theorization 質的データの分析手法

    • URL

      http://www.educa.nagoya-u.ac.jp/~otani/scat/

  • [Remarks] SCAT : Steps for Coding and Theorization

    • URL

      http://www.educa.nagoya-u.ac.jp/~otani/scat/index-e.html

URL: 

Published: 2016-05-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi