• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Research-status Report

ゲーミフィケーションに基づく,家庭学習用協働型論証ゲームの開発

Research Project

Project/Area Number 26590230
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

松岡 樂  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (50135117)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywordsゲーミフィケーション / 家庭学習 / 協働 / 論証
Outline of Annual Research Achievements

中学校段階で論証学習が意図されている国は増加しているが,論証の学習状況の改善は国内外で重要な課題である。この課題を解決するためには,学校での授業に加え,家庭学習の充実が欠かせない。そこで,本研究は,家庭での中学生による論証の学習を改善・充実するために,ゲーミフィケーションの視点に基づき,開発済みの論証学習支援システムを用いて,協働型論証学習ゲームを開発することを目的とする。この目的を達成するために,本年度は,論証ゲームの試作,試作版の改善点の特定,論証学習ゲーム英語版の検討について,次の実績を得た。
【論証学習ゲームの試作】昨年度決定したゲームの基本設計とコースウェアに基づいて,論証学習ゲームを製作した。製作にあたっては,所属機関内に開発チームを構成しWebコンテンツ業者とともに開発を進めた。
【試作版の改善点の特定】製作されたゲームについてタブレットでの試用とによるゲームの開宴点を特定した。その結果,コンテンツの難易度に基づく再編成,報酬システムの改善が必要であることが判明した。また,Flashで動作するゲームの普及が期待できないことからHTML5やUnityで動作するゲームの開発を今後進めていくことが決まった。
【論証学習ゲーム英語版の検討】海外の教育研究においてゲームによる学習が国際的に進展していることを受け,論証学習ゲームの英語版を作成する必要があることが確認され,その方法について検討した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

平成27年度の研究実施計画として予定していた以下の事項を達成できたため,上記のように判断した。
ー論証ゲームの試作と試用

Strategy for Future Research Activity

【論証学習ゲーム日本語版の完成】今年度特定された改善点に基づいて論証学習ゲームの日本語版を完成する。
【論証学習ゲーム英語版への翻訳】完成版を英語版に翻訳する。
【協働のための方策の考案】論証学習ゲームをネット上で友人と協働するための技術的な方策を考案する。
【協働型ゲームとしての再制作】考案された方策に基づいて論証学習ゲームを協働型として再制作する。

Causes of Carryover

論証ゲームが試作段階であるため,予定していた製作費を当該年度に支出する必要がなくなったため。

Expenditure Plan for Carryover Budget

H28年度請求額と合わせて,論証学習新ゲームの製作費として使用する。

  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Exeter/University of Southampton(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Exeter/University of Southampton
  • [Int'l Joint Research] University of Hong Kong(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      University of Hong Kong
  • [Journal Article] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry,2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S,
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 39 Pages: 115-118

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 1-6

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 7-12

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Flow-chart proofs with open problems as scaffolds for learning about geometrical proofs2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T. and Jones, K.
    • Journal Title

      ZDM

      Volume: 47(7) Pages: 1211-1224

    • DOI

      10.1007/s11858-015-0712-5

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校数学における学力の顕在化:「活用する力」と「数学的に考える力」の関係から2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 12-16

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry,2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S,
    • Organizer
      the 13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      University of Hamburg, Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-31
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] On Geometry for Development of Critical Thinking2016

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      SEAMEO RECSAM-University of Tsukuba Joint Seminar “Searching for Quality Mathematics Curriculum Framework on the Era of Globalization”
    • Place of Presentation
      Tokyo Campus, University of Tsukuba
    • Year and Date
      2016-02-17 – 2016-02-17
    • Invited
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21 – 2015-08-23
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28 – 2015-06-28
  • [Presentation] Aspects of scaffolding in a web-based learning system for congruency-based proofs in geometry2015

    • Author(s)
      Keith Jones, Mikio Miyazaki and Taro Fujita
    • Organizer
      12th International Conference on Technology in Mathematics Teaching
    • Place of Presentation
      University of Algarve, Faculty of Sciences and Technology
    • Year and Date
      2015-06-24 – 2015-06-27
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Sriraman, B. (Eds.), First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India (International Sourcebooks in Mathematics and Science Education)2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M. and Fujita, T.
    • Total Pages
      1767(1375-1407)
    • Publisher
      Proving as an explorative activity in mathematics education: new trends in Japanese research into proof

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2022-02-03  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi