• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Mathematical Study on the Support Infrastructure for Promotion of Next Generation Vehicles

Research Project

Project/Area Number 26750119
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

本間 裕大  東京大学, 生産技術研究所, 講師 (40514055)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords次世代自動車 / 支援ステーション / 地理空間分析
Outline of Annual Research Achievements

最終年度は,EV・FCVの普及がもたらす都市活動の変化に焦点を当て,項目(e)・(f)を分析した.
項目(e)では,EV・FCVの普及が交通機関選択へ与える影響を分析した.前述のように,EVは航続距離限界によって,またFCVは車両価格の問題から,ガソリン車に比べ利便性が劣ることが避けられない.結果として,EV・FCVの普及は,車・鉄道・航空の交通分担率に対しても影響を及ぼす可能性がある.研究実施者者は,リニア新幹線の開通による需要予測も踏まえつつ,ガソリン車からEV,FCVとなることによる所要時間や費用負担の増加等を明らかにした.その過程においては,都市活動分布形成モデルとして有名なハリス・ウィルソンらによるバランス・メカニズムの一般化も試み,より包括的な都市活動の均衡状態を表現しうるよう,一般化を行った.
項目(f)では,EV・FCVの普及が都市活動分布に与える影響について分析した.特に地方都市において,交通手段としての車は必要不可欠なものである.したがって,居住地や就業地,商業地などの配置(分布)は,車の存在を前提として形成されていることが示唆される.そこで本項目では,航続距離限界といったEV・FCVの特徴を加味することによって,EV・FCVの普及が,最適な都市規模や都市活動分布に,如何なる影響を与えるかを明らかにした.結果として,EVの普及によって,最大で1.4倍の距離迂回など,大幅な不便をこうむる地域の存在を明らかにした.

  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Mathematical Analysis of Electric Vehicle Movement with Respect to Multiple Charging-stops2017

    • Author(s)
      Yudai Honma and Shigeki Toriumi
    • Journal Title

      Journal of Energy Engineering

      Volume: 143-3 Pages: 1-10

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1061/(ASCE)EY.1943-7897.0000356

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 代替経路の乖離性に着目した交通ネットワークの定量的評価2017

    • Author(s)
      田島雅己, 本間裕大
    • Journal Title

      日本オペレーションズ・リサーチ学会2017年春季研究発表会アブストラクト集

      Volume: 1 Pages: 187-188

  • [Journal Article] 施設配置とその周辺2017

    • Author(s)
      本間裕大
    • Journal Title

      都市計画

      Volume: 66-2 Pages: 26-29

  • [Journal Article] Constrained Optimum Arrangement Model Which Minimizes Movement Costs of Residence, Jobs and Commercial2016

    • Author(s)
      Mondo Sugiyama, Yuki Munemasa and Yudai Honma
    • Journal Title

      Proceedings of 15th International Symposium on New Technologies for Urban Safety of Mega Cities in Asia (USMCA2016)

      Volume: 1 Pages: 1-8

  • [Journal Article] Equilibrium and Optimum Location Problem of Housings and Jobs with Constrained Capacity2016

    • Author(s)
      Yuki Munemasa, Yudai Honma and Kotaro Imai
    • Journal Title

      Proceedings of EURO Working Group on Locational Analysis XXIII

      Volume: 1 Pages: 1-2

  • [Journal Article] 容量制約付き職住分布の最適・均衡配置問題2016

    • Author(s)
      宗政由桐, 本間裕大, 今井公太郎
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: 1 Pages: 235-236

  • [Presentation] Evaluation Model of Traffic Network Utilizing Geographical Divergence Degree of Multiple Routes2017

    • Author(s)
      Motoki Tajima and Yudai Honma
    • Organizer
      Joint Seminar on Various Approach to Infrastructure Management between Civil Engineering Department of CU and UTokyo
    • Place of Presentation
      Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2017-03-20 – 2017-03-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 店舗の選択行動を考慮した住・商の容量制約付き配置問題2016

    • Author(s)
      杉山主水, 宗政由桐, 本間裕大
    • Organizer
      都市のORワークショップ2016
    • Place of Presentation
      南山大学,名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2016-12-10 – 2016-12-11
  • [Presentation] 代替経路の乖離性に着目したネットワーク評価モデル2016

    • Author(s)
      田島雅己, 本間裕大
    • Organizer
      都市のORワークショップ2016
    • Place of Presentation
      南山大学,名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2016-12-10 – 2016-12-10

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi