2018 Fiscal Year Final Research Report
Developing an effective teaching method for English constructions with phonologically null elements: An approach based on multiple construction types across different languages
Project/Area Number |
26770198
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Mejiro University |
Principal Investigator |
MONOU Tomoko 目白大学, 外国語学部, 客員研究員 (30585807)
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Research Collaborator |
O'GRADY William
HIRAKAWA Makiko
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 非顕在要素 / 母語の転移 / 有標性の理論 / 大学英語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
I have shown that errors that L2 learners make are consistent with the theory of markedness, that we observe clear cases of L1 transfer, and that degrees of transfer differ based on their L2 proficiency. Overall, the results show that speakers with different L1 background show different developmental processes. Concretely, a comparative study of Japanese, English, and Chinese shows that they differ in terms of their syntactic properties of phonologically null elements, and that such differences can be explicated through the examination of their L2 error patterns. In addition to these theoretical contributions, I have also contributed to the development of effective teaching. Concretely, I have developed some teaching materials which can attract students’ interests, and examined quantitatively how effective these materials can be when used in introductory linguistics classes.
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Free Research Field |
英語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、学習者の学ぶ意欲をより引き出すための題材を提案し、その題材を大学英語教育での導入部分に用いた場合の効果を計ることも行った。より具体的には、まず非顕在要素の解釈を生む言語理論上の分析に取り組むことにより得られた成果をもとに、英語そのものの仕組みについて教授した。その際、学習者の母語との比較をできる限り行った。次にこのような英語教育が、社会貢献へと繋がる実例を紹介した。この取り組みにより、学生の学ぶ意欲を高めるきっかけをつくった。 上述した教授法による効果を数値化する先行研究はほぼなかったが、本研究では、上記にあげた一連の教授法による効果を数値を用いて示し、成果をより明示化した。
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