• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Integrated mechanism of individual and organizational factors which support teachers to accept their anxiety and encourage them to take on challenging brand-new teaching

Research Project

Project/Area Number 26780354
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

木村 優  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (40589313)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords教師の情動 / 情動的実践 / 専門職の学び合うコミュニティ / 授業の不確実性 / 即興的思考 / メンタルヘルス
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,授業の不確実性への教師の対処過程とそこで生じる不安に分析の焦点を絞り,教師のメンタルヘルス維持・向上に資する個人レベルと学校組織レベルの統合的知見を導出することを目的に定めた。この研究目的に従い,学校現場での実地調査を通して,①情動を媒介とした教師の即興的思考の展開と授業改善過程,②教師の不安の内実と対処方略,③教師の不安受容と挑戦意欲を支える学校組織,の3側面を分析した。
本研究の結果、(1)授業の不確実性から生じる不安や喜びといった多種多様な情動が教師の授業改善と即興的思考の展開を支える(H26年度),(2)教師の不安カテゴリー〔教えに関する見識〕と〔生徒に関する見識〕,不安対処カテゴリー〔専門職の学び合うコミュニティ〕と〔コミュニティ・スクール〕はそれぞれ独立変数として教師の不安生起の原因と同時に挑戦意欲喚起の誘因になる(H27年度),(3)教師の不安受容と挑戦意欲を支える学校は生徒の学びを協働で見取る「授業研究」により「専門職の学び合うコミュニティ」を培い,地域との協働連携により「コミュニティ・スクール」を構築発展する,の3知見が主に導出された(H28年度)。
以上に示した本研究の導出知見は、情動を媒介とした教師の即興的思考の展開と授業改善過程を実証するとともに,教師の不安の内実と対処方略が体系的に明らかとなり,授業の不確実性から教師に生じる不安がはじめて学術研究の俎上に乗り,教師の実存に迫る情動研究の前進を促す意義がある。さらに,教師の不安受容と挑戦意欲を支える学校組織モデルの構築は,第一に,教育心理学・社会学・行政学に共通する教育学的知見であり,各領域の教師研究や学校研究の新展開や横断的・萌芽的研究が生まれる学術的波及効果をもち,第二に,学校現場レベルで教師のメンタルヘルス維持・向上を図る組織体制づくりに資する社会的波及効果をもつ重要性がある。

  • Research Products

    (13 results)

All 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] National Institute of Education(Singapore)

    • Country Name
      Singapore
    • Counterpart Institution
      National Institute of Education
  • [Journal Article] 校内授業研究に包摂する2つの力:「専門職の資本」と「専門職の学び合うコミュニティ」を培う2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 9 Pages: 19-22

    • Open Access
  • [Journal Article] 21世紀の知識社会を乗り越える学校と教師2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育

      Volume: 851 Pages: 29-36

  • [Journal Article] 「専門職の資本」と「専門職の学び合うコミュニティ」を培う授業研究2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 46-7 Pages: 26-27

  • [Journal Article] 「専門職の資本」を培う2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 46-6 Pages: 26-27

  • [Journal Article] 知識社会を乗り越える学校と教師2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 46-5 Pages: 26-27

  • [Presentation] PBLにおける問題同定と理解深化:生徒はいかにして問題を“発見”するのか2016

    • Author(s)
      村瀬公胤・益川弘如・木村 優・坂本篤司・白水 始・秋田喜代美
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08 – 2016-10-10
  • [Presentation] 教師の意思決定資本を培う授業研究:『専門職の資本』による教師教育の方向定位と実践事例に基づいて2016

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01 – 2016-10-02
  • [Presentation] 授業研究を基軸とした高等学校における専門家共同体の構築2016

    • Author(s)
      金子 奨・木村 優
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17 – 2016-09-18
  • [Presentation] Sharing emotions through lesson study: Cultivating professional capital and professional learning communities of teachers2016

    • Author(s)
      Yuu Kimura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Exeter University
    • Year and Date
      2016-09-03 – 2016-09-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Expanding learning community and lesson study in Fukui: Findings from LSIP2016

    • Author(s)
      Toshiya Chichibu, Hiroyuki Watanabe & Yuu Kimura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Exeter University
    • Year and Date
      2016-09-03 – 2016-09-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Lesson studies on project based learning: Documentation and Assessment2016

    • Author(s)
      Kimimasa Murase, Atsushi Sakamoto, Yuu Kimura, Junpei Tokito & Shunpei Komura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Exeter University
    • Year and Date
      2016-09-03 – 2016-09-05
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情動的実践の共有:教師の不安受容と挑戦意欲を高める学校組織の分析2016

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-23 – 2016-08-25

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi