• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Study on System and Practice of School Supervision and Educational Participation in German Collegial School Management

Research Project

Project/Area Number 26780436
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

辻野 けんま  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (80590364)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords合議的学校経営 / ドイツ / 教育参加 / 学校監督 / 学校開発
Outline of Annual Research Achievements

ドイツの学校経営の様態は、(1)「国家の学校監督」、(2)学校の自律性、(3)親、子ども、教員(集団)の教育参加の総体として捉えられる。このうち(2)が政策概念であり現象概念でもあるとすれば、(1)(3)の中には多分に行為概念が含まれる。そこで(1)(3)の実態に着目することで、現象としての(2)が実際どのように生起しているのかやどのような限界があるのかを捉えうる。
1年次、2年次までには、教育参加の実態把握のための現地調査や、上記(1)(2)(3)とかかわる先行研究分析に重点を置いてきたが、3年次(最終年度)にはその補足調査1・2を行った。調査1は、<州文部省―上級学校監督庁―下級学校監督庁―学校>という学校監督行政を上下に貫く「縦の系」に着目したものである。調査2は、<校長―教員―保護者―子ども―その他のアクター>という学校組織にかかわる多様な当事者という「横の系」に着目したものである。
ドイツ国内には学校経営に関わる数多の関連研究が積み重ねられてきたが、上記のフレームはドイツでは自明視され逆に分析対象として特質化されていないことに気づかされる。むしろ、上記調査の視角はすぐれて比較研究的なアプローチによることを再認識させられたのが3年目の研究であった。これについて、ドイツの学校経営の規定条件を、(I)学校監督行政の各段階間(縦)と、(II)学校組織の意思決定(横)を構造化するに至った。
この成果は、問題関心を共有する英国研究者の協力を得て日独英の3か国比較研究としてまとめ、国際教師教育学会(International Society for Teacher Education: ISfTE 2016 Asia Pacific Regional Conference, 21 - 22 November 2016, in Malaysia.)にて発表した。

  • Research Products

    (7 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Die Paedagogische Hochschule Ludwigsburg/Universitaet Bielefeld(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      Die Paedagogische Hochschule Ludwigsburg/Universitaet Bielefeld
  • [Journal Article] Professional Responsibilitiy of School Teachers in Public Education: An Analysis of German Educational Administration from a Japanese Perspective2016

    • Author(s)
      Kemma Tsujino
    • Journal Title

      Jounal of the International Society for Teacher Education

      Volume: 20 Pages: 32-42

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Who are the “School Leaders”? ― Any Commonalities among Japan, Germany and UK? ―2016

    • Author(s)
      Kemma TSUJINO & Hiroki SUEMATSU
    • Organizer
      ISfTE 2016 Asia Pacific Regional Conference
    • Place of Presentation
      Infrastructure University Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2016-11-21 – 2016-11-22
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 世界の学校管理職養成2017

    • Author(s)
      篠原清昭
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      ジダイ社
  • [Book] 現代の学校を読み解く―学校の現在地と教育の未来―2016

    • Author(s)
      末松裕基
    • Total Pages
      383
    • Publisher
      春風社
  • [Funded Workshop] Ein Blick von aussen: Umgang mit Unterschieden von Schuelern in der Schule2017

    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2017-03-03 – 2017-03-03
  • [Funded Workshop] Refugees and Education in Germany2017

    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2017-03-02 – 2017-03-02

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi