• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Research-status Report

長期的視点に立った情報モラル教育の評価指標・方法の検討と評価システムの構築・実証

Research Project

Project/Area Number 26870250
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

塩田 真吾  静岡大学, 教育学部, 准教授 (30547063)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords情報モラル / 評価システム
Outline of Annual Research Achievements

平成26年度は,研究のグランドデザインを検討し,長期的視点に立った情報モラル教育の評価指標の検討を行った。具体的には,学校現場や普及啓発を行うNPO,企業等へのヒアリングを通して,何を,どのように評価するべきかを検討し,その指標を検討した。また,評価システムの構築に向けて,中学校においてプレテスト(ワークショップ)を行い,分析を行った。
これらの研究に関して,2件の発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

平成26年度は,研究のグランドデザインを検討し,長期的視点に立った情報モラル教育の評価指標の検討を行った。具体的には,学校現場や普及啓発を行うNPO,企業等へのヒアリングを通して,何を,どのように評価するべきかを検討し,その指標を検討した。
また,評価システムの構築に向けて,中学校においてプレテスト(ワークショップ)を行い,分析を行った。
これらの研究に関して,2件の発表を行った。

Strategy for Future Research Activity

今後は,評価システムの構築に向けて,研究を進める。具体的には,評価システムの内容だけでなく,タブレットにおいて子どもたちが操作しやすいインタフェースの構築などを検討する。

Causes of Carryover

当初,旅費を多く見積もっていたが,県内を中心にヒアリングを行ったため。

Expenditure Plan for Carryover Budget

今後,システム開発の費用として使用することを計画している。

  • Research Products

    (2 results)

All 2014

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 中学生のネットトラブルへの対応方法に関する分析―LINEのグループトークを事例に―2014

    • Author(s)
      酒井郷平,塩田真吾
    • Journal Title

      千葉大学教育学部授業実践開発研究

      Volume: 8 Pages: 70-78

    • Open Access
  • [Presentation] Workshop on Internet Addiction -Development of the Internet Addiction Scale by Junior High School Students –2014

    • Author(s)
      Kyohei Sakai,Shingo Shiota,Hiroyuki Masukawa,Naoko Matsuda
    • Organizer
      ICEM 64th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Eger(hungary)
    • Year and Date
      2014-10-06 – 2014-10-10

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi