• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Research-status Report

いじめ,ネットいじめ発生に対する意識とコーピングにおける6カ国比較研究

Research Project

Project/Area Number 26870535
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

青山 郁子  静岡大学, グローバル企画推進室, 特任准教授 (60586808)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Keywordsネットいじめ / いじめ / コーピング / 国際比較
Outline of Annual Research Achievements

昨年前倒しで収集したデータを分析し対象6カ国における、いじめ、ネットいじめのコーピング、帰属原因の差を検討した論文にまとめ、2本を共著で発表した。その中で、対面式とネットいじめそれぞれにおいて、観衆の有無の違いによって被害者がどのように原因帰属をし、対処方略を選択しているのか性差と文化差(国間)を示した。日本国内において、多くのいじめ予防プログラムが海外から輸入されているが、文化差を十分に考慮し、各国の学校文化などに即した対応が求められることが今後の課題をして明らかになった。また以下の論文も、それぞれ別の雑誌に投稿中で査読後の修正依頼に応じて再投稿中である。1)Attributions and Coping Strategies for Public and Private Face-to-face and Cyber Victimization: Findings from Adolescents in Six Countries。2)Emotional responses to bullying among Japanese adolescents: Gender, context, and incidence visibility。2)の研究論文では、日本人被験者だけを抽出し分析を行い、いじめ被害に対する深刻度の認識と被害に伴い生起する感情の関連を明らかにし、従来から議論されていた、対面式いじめvsネットいじめの構図の矛盾点を指摘し、聴衆の有無(Public vs Private)がより、子どもたちにとって重要な点であるという新しい知見を示した。これらの研究で明らかになった結果は今後の、いじめ介入対策や予防プログラムの開発の際にエビデンスの基になるものである。最後に、学会発表も日本教育心理学会でポスター発表、シンポジウムでの発表、国際学会での発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

4本の論文をすでに投稿でき、さらに2本の論文が投稿の準備状態で執筆中である。
国内外で学会発表や講演も複数回行い、研究成果を広く一般にも公表することもできた。

Strategy for Future Research Activity

データ収集、分析はすでにすべて終わっているので、現在投稿準備中の論文(2本)を完成させ、すべての研究論文の結果をまとめる書籍などで発表予定である。また今後、本研究課題の発展を目指し次の課題への準備を行う予定である。

Causes of Carryover

近年オープンアクセスジャーナルが増え、文献購入にかかる金額が当初の想定よりも低くなった。

Expenditure Plan for Carryover Budget

最終年度はまとめとして多くの論文を執筆投稿する予定なので英文校正などの費用に充てる予定である。

  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Masaryk University(チェコ)

    • Country Name
      CZECH
    • Counterpart Institution
      Masaryk University
  • [Int'l Joint Research] University of Applied Sciences(Austria)

    • Country Name
      Austria
    • Counterpart Institution
      University of Applied Sciences
  • [Int'l Joint Research] Renmin University of China(China)

    • Country Name
      China
    • Counterpart Institution
      Renmin University of China
  • [Int'l Joint Research] Karnatak University(India)

    • Country Name
      India
    • Counterpart Institution
      Karnatak University
  • [Int'l Joint Research] Eastern Mediterranean University(Cyprus)

    • Country Name
      Cyprus
    • Counterpart Institution
      Eastern Mediterranean University
  • [Journal Article] Differences in Coping Strategies for Public and Private Face-to-Face and Cyber Victimization among Adolescents in Six Countries2016

    • Author(s)
      Michelle F. Wright, Takuya Yanagida, Ikuko Aoyama, Zheng Li, Shanmukh V. Kamble, Fatih Bayraktar, Shruti Soudi, Li Lei and Chang Shu et al.
    • Journal Title

      International Journal of Developmental Science

      Volume: 10 Pages: 43-53

    • DOI

      10.3233/DEV-150179

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Differences in Attributions for Public and Private Face-to-face and Cyber Victimization among Adolescents in Six Countries2016

    • Author(s)
      Michelle F. Wright, Takuya Yanagida,Ikuko Aoyama,Zheng Li, Shanmukh V. Kamble, et al.
    • Journal Title

      Journal of Genetic Psychology.

      Volume: N/A Pages: 1-14

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1080/00221325.2016.1185083

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ネットいじめの予防と対処2016

    • Author(s)
      青山郁子
    • Organizer
      日本学校カウンセリング学会第31回学会
    • Place of Presentation
      アスト津(三重県津市)
    • Year and Date
      2016-01-09
    • Invited
  • [Presentation] Adolescents' emotional response to hypothetic victimization incidents: Role of context and visibility2015

    • Author(s)
      Ikuko Aoyama, Takuya Yanagida, Michelle, F. Wright
    • Organizer
      Workshop Agression
    • Place of Presentation
      University of Applied Science Upper Austria
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ルールを守って楽しく使おうインターネット2015

    • Author(s)
      青山郁子
    • Organizer
      埼玉県羽生地区青少年健全育成地域フォーラム
    • Place of Presentation
      羽生市産業文化ホール(埼玉県羽生市)
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Invited
  • [Presentation] 青少年のネットいじめ経験と友人関係の認識 日本・中国・インドとの3ヶ国間比較2015

    • Author(s)
      Ikuko Aoyama, Michelle F. Wright, Shanmukh V. Kamble, Zheng Li, Shruti Soudi, Li Lei, Chang Shu
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
  • [Presentation] 学校における新しい援助サービスの創造 ― 「包括的いじめ予防教育プログラム」の開発にむけて ―ネットいじめ予防プログラムと今後の課題2015

    • Author(s)
      青山郁子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
  • [Presentation] 生徒のLINE利用の課題と解決: ― 心理教育の実践から ―海外の予防教育の動向2015

    • Author(s)
      青山郁子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
  • [Presentation] 中学生のいじめ加害行動とCallous and unemotional traits(CU 特性)の関連2015

    • Author(s)
      青山郁子 杉本希映  遠藤寛子 飯田順子
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(大阪府 大阪市天王寺区)
    • Year and Date
      2015-07-19
  • [Presentation] ネットいじめの理解と対応2015

    • Author(s)
      青山郁子
    • Organizer
      埼玉県市町村人権教育担当者研修会
    • Place of Presentation
      埼玉県県民活動総合センター(埼玉県北足立郡伊奈町)
    • Year and Date
      2015-05-15
    • Invited
  • [Book] 児童心理2016年2月号臨時増刊 学校不適応の支援2016

    • Author(s)
      青山郁子
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      金子書房

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi