• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

児童及び成人のための第二言語視聴覚トレーニング

Research Project

Project/Area Number 26884062
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

篠原 靖明  早稲田大学, 理工学術院, 助教 (10732737)

Project Period (FY) 2014-08-29 – 2016-03-31
Keywords第二言語習得 / 音声知覚
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、第二言語音声習得を目的とした視聴覚トレーニングを日本語母語話者に対して行い、その効果を児童と成人の間で比較した。英語話者の成人は、音声を知覚する際、視覚で得た情報を聴覚の情報と統合するのに対し、日本語話者の成人は聴覚情報に頼り、視覚情報を聴覚情報と統合する傾向にない。こうした言語間での差は、6歳児の日本語話者と英語話者の間には表れず、母語の知覚を発達させるにつれて表れるものであった [1]。そこで本研究では、言語の発達段階にある日本語話者児童に対して、英語の音声を知覚するための視聴覚トレーニングを行い、視覚で得た情報を聴覚と統合して知覚できるようになるか、検証した。
平成27年度は、実験参加者(日本語話者の児童及び成人)に対し、10日間の英語音声視聴覚トレーニングを行い、日本語話者が英語音声/r/-/l/を識別できるようになるか、視覚、聴覚、視聴覚の3つの観点より測定した。その結果、トレーニングによってその識別能力は、児童及び成人共に有意に向上した。視聴覚による識別能力の向上は、聴覚のみによる識別能力の向上よりも有意に大きかったが、視覚のみによるものと比べて有意差は得られなかった。これは、視聴覚および視覚のみによる識別能力の向上が非常に高く、天井効果が起きたためであると推察される。さらに、児童と成人の間で向上率の差は得られなかった。
上記結果はすでに国際学会へ提出済みであり、現在査読を受けている。国際学会での発表だけでなく、国際ジャーナルへの投稿も今後行う予定である。

参考文献
[1] Sekiyama, K., Burnham, D., Tam, H., & Erdener, D. (2003). Auditory-visual speech perception development in Japanese and English speakers. AVSP 2003, 43-47.

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (3 results)

All 2015 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University College London(United Kingdom)

    • Country Name
      United Kingdom
    • Counterpart Institution
      University College London
  • [Journal Article] Effects of English /r/-/l/ perceptual training on Japanese children’s production2015

    • Author(s)
      Yasuaki Shinohara, Paul Iverson
    • Journal Title

      Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences

      Volume: NA Pages: NA

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Effects of English /r/-/l/ perceptual training on Japanese children’s production2015

    • Author(s)
      Yasuaki Shinohara, Paul Iverson
    • Organizer
      The 18th International Congress of Phonetic Sciences
    • Place of Presentation
      Glasgow, United Kingdom
    • Year and Date
      2015-08-10 – 2015-08-14
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi