• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

物語における時間情報に基づく視点取得メカニズム

Publicly Offered Research

Project AreaThe Science of Mental Time: investigation into the past, present, and future
Project/Area Number 26119517
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

米田 英嗣  京都大学, 学内共同利用施設等, 准教授 (50711595)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2016-03-31
Keywords時間 / 物語 / fMRI / 自閉スペクトラム症 / 主観的時間 / 時間評価
Outline of Annual Research Achievements

時間情報と空間情報を独立に操作した物語を作成し、時間推移の検出に与える主観的時間評価の効果を検討した結果、物語における時間推移の検出において、読者の主観的時間評価が影響することが明らかになった。読者は、自分の身体フィードバックに基づいて物語に書かれた時間情報を体験し、空間認知能力によって物語に書かれた空間情報を理解していることがわかった (Komeda et al., 2015)。この研究成果は、国際学会 (Annual Meeting of the Society for Text and Discourse)で発表をした。現在、論文を執筆中である。
自閉スペクトラム症成人の視点取得方略を明らかにするために、fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging、機能的核磁気共鳴画像法)を用いた検討した結果、自閉スペクトラム症成人は、物語における視点取得を、時間情報を使わずに空間情報に基づいて行うことがわかった。さらに、参照時から「1時間後」という時間の経過において、定型発達成人の場合、前部帯状回および補足運動野が活動することが明らかになった。自閉スペクトラム症成人の場合は、この領域の活動は時間経過と相関しなかった。
以上の研究成果は、「こころの時間地図を脳に描く」という領域の目標達成に寄与すると考えられる。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] ロンドン大学ゴールドスミス校(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      ロンドン大学ゴールドスミス校
  • [Journal Article] Autistic empathy toward autistic others.2015

    • Author(s)
      Komeda, H, *Kosaka, H., Saito, D. N., Mano, Y., Fujii, T., Yanaka, H., Munesue, T., Ishitobi, M., Sato M, & Okazawa H.
    • Journal Title

      Social Cognitive and Affective Neuroscience

      Volume: 10 Pages: 145-152

    • DOI

      10.1093/scan/nsu126

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Similarity hypothesis: Understanding of others with autism spectrum disorders by individuals with autism spectrum disorders.2015

    • Author(s)
      Komeda, H
    • Journal Title

      Frontiers in Human Neuroscience

      Volume: 9 Pages: 124

    • DOI

      10.3389/fnhum.2015.00124

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本人大学生における読書量の測定 日本語版Author Recognition Testの作成2015

    • Author(s)
      小山内秀和・米田英嗣・古見文一・楠見 孝
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2015-09-22 – 2015-09-24
  • [Presentation] 発達障害の認知心理学2015

    • Author(s)
      米田英嗣
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会公募シンポジウム 「心理学の基礎と臨床をつなぐシンポジウム」での話題提供
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2015-09-22 – 2015-09-24
  • [Presentation] Moral judgments by children with autism spectrum disorders in early adolescence.2015

    • Author(s)
      Komeda, H., Osanai, H., Yanaoka, K., Koyasu, M., & Kusumi, T.
    • Organizer
      Poster presented at British Psychological Society Developmental and Social Section Psychology Annual Conference
    • Place of Presentation
      Manchester, UK
    • Year and Date
      2015-09-10 – 2015-09-11
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social cognition in individuals with autism spectrum disorders.2015

    • Author(s)
      Komeda, H
    • Organizer
      The 17th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS2015)
    • Place of Presentation
      Oita, Japan
    • Year and Date
      2015-07-18 – 2015-07-19
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Detection of temporal shifts involving same and different locations in narrative comprehension2015

    • Author(s)
      Komeda, H., Osanai, H., Mano, Y., & Kusumi, T.
    • Organizer
      Poster presented at 25th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse
    • Place of Presentation
      Minneapolis, USA
    • Year and Date
      2015-07-07 – 2015-07-08
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教育認知心理学の展望2016

    • Author(s)
      子安増生・楠見 孝・齊藤 智・野村理朗
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 「心の理論」から学ぶ発達の基礎:教育・保育・自閉症理解への道2016

    • Author(s)
      子安増生
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 発達科学ハンドブック8巻 「脳の発達科学」2015

    • Author(s)
      榊原洋一・米田英嗣
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      新曜社

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2022-02-07  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi