Forms of Education for Creating Autonomous Citizens : A Report on Observations of a Swiss Educational Site

Bibliographic Information

Other Title
  • 自律的市民を育てる教育のカタチ : スイスの教育現場の視察調査報告
  • ジリツテキ シミン オ ソダテル キョウイク ノ カタチ : スイス ノ キョウイク ゲンバ ノ シサツ チョウサ ホウコク

Search this article

Abstract

40021892085

Despite being a small country, Switzerland continues to maintain the form of an autonomous democratic state. Therefore, the researchers in this study focused on Switzerland in order to examine moral education for the purpose of understanding what will be expected of Japanese pupils assuming the responsibility of Japanese society in the future. In 2018 and 2019, moral education will become a compulsory subject in primary schools and lower secondary schools in Japan. The aim of this report is to introduce a part of the observation research on moral education in a primary school in Switzerland and the lecture of Professor Fritz Oser, a research colleague of Lawrence Kohlberg and an educational scholar in the country and a main advocate of the “Just Community Approach” to moral education.

スイスは小国であるにもかかわらず,自律した民主主義国家という形態を維持しつづけている。そうしたスイスにおける市民の在り方から,私たちは市民社会としての在り方と,その担い手たる市民の在り方について学ぶことができるのではないだろうか。こうした課題意識に立って,平成30年度と平成31年度に小学校と中学校において道徳が教科化されることを受けて,将来の日本社会を担う日本人に期待される道徳教育の在り方を検討するために,スイスに注目した調査研究を開始した。本報告は,その研究の中で実施した,スイスの小学校の視察調査と,現在のスイスを代表する教育学者であり,Lawrence Kohlbergの共同研究者として,ジャスト・コミュニティ・アプローチの中核的な推進者であるFritz Oser教授によるレクチャーによる結果の一部を報告するものである。

Journal

Related Projects

See more

Details

Report a problem

Back to top