Project Area | Multi-level Environmental Governance for Sustainable Development |
Project/Area Number |
18078006
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Humanities and Social Sciences
|
Research Institution | Kansai University (2008-2011) Kyoto University (2006-2007) |
Principal Investigator |
ADACHI Yukio 関西大学, 政策創造学部, 教授 (10091092)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TAKESHITA Ken 関西大学, 法務研究科, 教授 (70121887)
TSUBOGO Minoru 早稲田大学, 社会科学総合学術院, 教授 (20118061)
MATSUSHITA Kazuo 京都大学, 大学院・地球環境学堂, 教授 (20346034)
YAMAYA Kiyoshi 同志社大学, 政策学部, 教授 (90230599)
NAGAMINE Junichi 関西学院大学, 総合政策学部, 教授 (80189159)
OYAMA Kosuke 慶応義塾大学, 法学部, 教授 (40185400)
USAMI Makoto 東京工業大学, 社会理工学研究科, 教授 (80232809)
SANO Wataru 京都大学, 大学院・人間・環境学研究科, 准教授 (20310609)
TAKATSU Yoshio 奈良県立大学, 地域創造学部, 准教授 (90405407)
KUBOTA Yoshio 京都府立大学, 公共政策学部, 准教授 (60330411)
AOYAMA Kozo 京都府立大学, 公共政策学部, 教授 (60467347)
KOMATSUZAKI Syunsaku 東京大学, 工学系研究科, 特任研究員 (70456143)
飯尾 潤 政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (90241926)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
IIO Jun 政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (90241926)
TACHIOKA Hiroshi 四天王寺大学, 経営学部, 教授 (40301650)
|
Research Collaborator |
JIAO Congmian 神戸学院大学, 法学部, 准教授
|
Project Period (FY) |
2006 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥82,600,000 (Direct Cost: ¥82,600,000)
Fiscal Year 2011: ¥11,800,000 (Direct Cost: ¥11,800,000)
Fiscal Year 2010: ¥11,800,000 (Direct Cost: ¥11,800,000)
Fiscal Year 2009: ¥13,500,000 (Direct Cost: ¥13,500,000)
Fiscal Year 2008: ¥13,400,000 (Direct Cost: ¥13,400,000)
Fiscal Year 2007: ¥16,100,000 (Direct Cost: ¥16,100,000)
Fiscal Year 2006: ¥16,000,000 (Direct Cost: ¥16,000,000)
|
Keywords | 持続可能な発展 / 環境ガバナンス / 民主主義の理念と制度 / 専門家の役割 / 市民参加の理念と現実 / 車門家の役割 / 重層的環境ガバナンス / 将来世代 / 民主主義 / NPO / NGO / 市民運動 / 環境法 / 環境政治 / 公民教育 / 環境法思想 / 多元的ガバナンス / 世代間正義 / 行政とNPO・NGOのパートナーシップ |
Research Abstract |
We study about the institutions and ideas of democracy which can contribute to good environmental governance. Our conclusion is as follows. Firstly we must find a revised version of democracy for including the interests of future generations. Secondly some kind of new institutions and ideas are needed for overcoming the gap between political boundary and natural boundary. Thirdly democracy for environmental governance needs the process of deliberation to utilize the knowledge and experience of expertise. Fourthly democracy, supported by appropriate citizen education, can make people conscious to natural environment and this is a critical element for good environmental governance.
|