• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Anthropological study on the acquisition of skills, improving proficiency and sharing of tacit knowledge

Planned

Project AreaLifelong sciences: Reconceptualization of development and aging in the super aging society
Project/Area Number 20H05806
Research Category

Grant-in-Aid for Transformative Research Areas (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Transformative Research Areas, Section (I)
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

金子 守恵  京都大学, アフリカ地域研究資料センター, 准教授 (10402752)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 重田 眞義  京都大学, アフリカ地域研究資料センター, 教授 (80215962)
山越 言  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 教授 (00314253)
伏木 香織  大正大学, 文学部, 教授 (30436696)
座馬 耕一郎  長野県看護大学, 看護学部, 准教授 (50450234)
Project Period (FY) 2020-11-19 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥56,160,000 (Direct Cost: ¥43,200,000、Indirect Cost: ¥12,960,000)
Fiscal Year 2020: ¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Keywords技能 / 身体技法 / 習熟 / 文化的発達 / 多元的な生涯観
Outline of Research at the Start

アジアやアフリカ大陸に暮らす技能集団が身体を通じて暗黙知を体得する過程に焦点を当て、担い手たちの1) 生物学的発達を示す行動調査、2) 身体技法の習熟度、 3) 発達段階の文化的制度化の相関性について精査し、文化人類学的な比較検証を行う。エチオピアの土器職人やインドネシアの音楽集団などを対象に、彼女/彼らの身体技法に注目して、それらの行動に必要な技能を獲得・熟練させる一連の過程を質的・量的な尺度で記録・分析し、それらが当該社会における発達段階とどのように関連しているのかを示す。これにより、多元的な発達過程を描き出すことが可能になり、「生涯学」がめざす従来の生涯観を刷新することに貢献する。

URL: 

Published: 2020-11-24   Modified: 2020-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi