• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

名人を超えるコンピュータ将棋ソフトの設計および実装

Research Project

Project/Area Number 04J01452
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Intelligent informatics
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology (2005-2006)
Shizuoka University (2004)

Principal Investigator

長嶋 淳  北陸先端科学技術大学院大学, 情報科学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2004 – 2006
Project Status Completed (Fiscal Year 2006)
Budget Amount *help
¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2005: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywordsゲーム情報学 / コンピュータ将棋
Research Abstract

目標とする名人を超えるコンピュータ将棋ソフトの作成のため,前年度より引き続き,コンピュータ将棋の弱点である序盤を主な対象として改良を行った.前年度にこれまでの研究成果をまとめた論文を雑誌投稿し,7月にNew Mathematics and Natural Computation Journalに掲載された.
今年度はこれまでの序盤の研究に加え,序盤を抜けた辺りに見られる仕掛けの問題にも取り組んだ.1つのアプローチとして,局面情報から仕掛けのタイミングを認識し,必要な時にのみ探索コストを集中させて問題への対処とする研究を行った.また,同時に別アプローチとして,人間の対局記録である棋譜から仕掛けなどの数手一組の手順を抽出し,探索に利用する研究のサポートにあたった.
本年度も多くのコンピュータ将棋の大会があり,開発を行っているコンピュータ将棋TACOSが多くの成果を残した.
1.第16回世界コンピュータ将棋選手権 4位
2.11th Computer Olympiad将棋部門 3位
3.第2回コンピュータ将棋世界最強決定戦2007 2位
1では決勝シードと予選を勝ち抜いた8チームによる総当たり戦において4勝3敗となり,初めて勝ち越しに成功し,過去最高の順位となった.2では1で優勝及び準優勝のプログラムと戦い,3プログラムが全て1勝1敗で並ぶ結果となった.3においても,優勝した激指以外は全て1勝2敗で並ぶ結果であった.これらの結果から,Tacosとトップのコンピュータプログラムと差がほとんど無くなってきた事が確認できた.また,インターネット上の対局サーバでも実力の向上が見られ,強さはアマチュア6段相当に向上したことが確認できた.

Report

(3 results)
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • 2004 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2006 2005 2004

All Journal Article (13 results)

  • [Journal Article] Self-Playing-based Opening Book Tuning2006

    • Author(s)
      J.Nagashima
    • Journal Title

      New Mathematics and Natural Computation Vol.2 No.2

      Pages: 183-194

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 将棋における端攻めタイミングの認識2006

    • Author(s)
      長嶋 淳
    • Journal Title

      第11回ゲームプログラミングワークショップ

      Pages: 1-8

    • NAID

      170000080262

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 棋譜情報からの手筋自動抽出とその利用2006

    • Author(s)
      村田 朋紀
    • Journal Title

      第11回ゲームプログラミングワークショップ

      Pages: 17-24

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] コンピュータ将棋におけるモンテカルロ法の可能性2006

    • Author(s)
      橋本 隼一
    • Journal Title

      第11回ゲームプログラミングワークショップ

      Pages: 195-198

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] ゲーム木探索における2つの局面表の交互使用2006

    • Author(s)
      長嶋 淳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告 ゲーム情報学 15

      Pages: 49-55

    • NAID

      110004683807

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Master-like Opening Strategy in Computer Shogi2005

    • Author(s)
      Jun Nagashima
    • Journal Title

      8^<th> Joint Conference on Information Sciences (CD-ROM)

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Improvement of Shogi program in the opening and middle game2005

    • Author(s)
      Tomoki Murata
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告 ゲーム情報学 14

      Pages: 1-7

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一手詰み判定関数の実装および終盤探索への応用2004

    • Author(s)
      佐野 晶彦
    • Journal Title

      第9回ゲーム・プログラミングワークショップ2004 1

      Pages: 9-13

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Self-Play Experiment in Computer Shogi2004

    • Author(s)
      Ippei Ishihara
    • Journal Title

      第9回ゲーム・プログラミングワークショップ2004 1

      Pages: 108-111

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Opening Book Tuning2004

    • Author(s)
      Jun Nagashima
    • Journal Title

      第9回ゲーム・プログラミングワークショップ2004 1

      Pages: 129-134

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] An enhancement for realization-probability search using machine learning2004

    • Author(s)
      Jun Nagashima
    • Journal Title

      INTER-ACADEMIA 2004 PROCEEDINGS 1

      Pages: 215-222

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Finding Fruitful Positions2004

    • Author(s)
      Jun Nagashima
    • Journal Title

      Proceedings of JICAST 2004 1

      Pages: 161-164

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Enhancement for Distinguishing Terminal Nodes in Game-Tree Search2004

    • Author(s)
      Akihiko Sano
    • Journal Title

      Proceedings of JICAST 2004 1

      Pages: 173-176

    • Related Report
      2004 Annual Research Report

URL: 

Published: 2004-04-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi