• Search Research Projects
  • Search Researchers
  1. Back to previous page

再話による口頭説明が英文読解プロセスに与える効果の研究

Research Project

Project/Area Number09J02697
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba
Research Fellow 甲斐 あかり  筑波大学, 大学院・人文社会科学研究科, 特別研究員(DC1)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed(Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,100,000 (Direct Cost : ¥2,100,000)
Fiscal Year 2011 : ¥700,000 (Direct Cost : ¥700,000)
Fiscal Year 2010 : ¥700,000 (Direct Cost : ¥700,000)
Fiscal Year 2009 : ¥700,000 (Direct Cost : ¥700,000)
Keywords英語教育 / リーディング / 再話 / 英文読解プロセス / 大局的一貫性の構築
Research Abstract

本研究の目的は、日本人英語学習者を対象に再話(読解後にその内容を人に語る言語活動)が英文読解をどのように促進するのか、そのメカニズムを解明するとともに、再話で産出される情報を検証し、再話課題の性質を明らかにするものである。特に、再話が持つ3つの認知機能(a)明確化機能、(b)客体化機能、(c)理解モニター促進機能を定義し、異なる表象レベル(テキストベース・状況モデル)の観点から各機能が表象形成に与える影響について精査した。
23年度の研究では、(c)理解モニター促進機能の観点から再話課題と2つのポスト・リーディングタスク(筆記再生課題・要約課題)の比較を行い、再話課題が読み手の理解とメタ認知(自己の認知活動を客体化して、それらを評価し制御する働き)に与える影響を検証した。協力者70名に対して実験を行った結果、読解に与えるプラスの効果は筆記再生課題よりも再話課題の方が高く、再話課題と要約課題がほぼ同等であることが示された。再話課題と要約課題では、テキストの内容を自分のことばでまとめるという点が共通しており、この点が読解を促進したものと考えられる。一方、筆記再生課題は、できるだけ多くの内容を記憶するということに焦点があてられてしまったため、学習者が注意力を効率よく配分することができなかった可能性がある。
一連の研究の結果から、読み手はタスクによって読みの目標を設定し、それが構築される表象の一貫性の保持に対して影響することが分かった。再話課題を目標に行った読解において、構築される表象は通常のものよりも精緻であり、読みのコントロールを普段よりも注意深く行い、読解の処理を深いレベルで行っていることが示唆された。

Report

(3results)
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report

Research Products

(15results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article Presentation Book

  • [Journal Article] Comparison of two post-reading tasks : Retelling vs. recall2011

    • Author(s)
      Kai Akari
    • Journal Title

      ARELE

      Volume : 22(印刷中)

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of flashback on Japanese EFL readers' narrative comprehension2011

    • Author(s)
      Ushiro, Y, Kai, A., Shimizu, H., Hoshino, Y, Nahatame, S., Hasegawa, Y., Yano, K., Nakagawa, C
    • Journal Title

      ARELE

      Volume : 22(印刷中)

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Depth of processing in Japanese EFL learners' reading comprehension2010

    • Author(s)
      Kai Akari
    • Journal Title

      ARELE

      Volume : 21 Pages : 11-20

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of causal networks on on-line and off-line narrative comprehension among Japanese EFL readers2010

    • Author(s)
      Ushiro, Y, Shimizu, H., Kai, A., Nakagawa, C., Takaki, S., Kobayashi, M., Satake, N., Takano, D.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume : 51 Pages : 39-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Disambiguation of homonyms by EFL readers : The effects primary meaning and context interpretation2010

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hoshino, Y., Shimizu, H., Kai, A., Nakagawa, C., Watanabe, F., Takaki, S.
    • Journal Title

      ARELE

      Volume : 21 Pages : 161-170

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Depth of processing in Japanese EFL learners' reading comprehension2010

    • Author(s)
      Akari KAI
    • Journal Title

      ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 21(印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Disambiguation of homonyms by EFL readers : The effects of primary meaning and context interpretation.2010

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hoshino, Y., Shimizu, H, Kai, A., et al.
    • Journal Title

      ARELE 21(印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparing effects of two types of vocabulary knowledge on six question types in reading tests among Japanese EFL learners.2009

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hirai, N., Hoshino, Y., Nakagawa, C., Kai, A., et al
    • Journal Title

      JLTA 12

      Pages : 104-115

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Shallow semantic processing by Japanese EFL readers2010

    • Author(s)
      Kai Akari
    • Organizer
      the 20th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse
    • Place of Presentation
      Chicago (USA)
    • Year and Date
      2010-08-16
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 再話と筆記再生課題の比較検証2010

    • Author(s)
      甲斐あかり
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] フラッシュバックが日本人EFL学習者の物語文理解に与える影響2010

    • Author(s)
      卯城祐司, 甲斐あかり, 清水遥, 星野由子, 名畑目真吾, 長谷川佑介, 矢野賢, 中川知佳子
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 文章の理解と産出:再話から何を読み取るか2009

    • Author(s)
      甲斐あかり
    • Organizer
      大塚英語教育研究会月例会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属学校教育局
    • Year and Date
      2009-09-12
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人EFL学習者の読解における処理の深さ:大局的一貫性の保持に焦点を当てて2009

    • Author(s)
      甲斐あかり
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会鳥取研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] EFL学習者における同音異義語の意味決定:第一義の影響と文脈解釈の観点から2009

    • Author(s)
      卯城祐司, 星野由子, 中川知佳子, 清水遥, 甲斐あかり, 渡邊芙裕美, 高木修一
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会鳥取研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 『英語リーディングの科学:「読めたつもり」の謎を解く』8章「アクティビティとしての再話」担当(118-133頁)2009

    • Author(s)
      甲斐あかり(卯城祐司編・共同執筆)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL :

Published : 2009-04-01   Modified : 2016-04-21  

Information FAQ News Terms of Use

Powered by NII kakenhi