• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

国際協力分野の数学教育開発における途上国での内発的授業開発研究

Research Project

Project/Area Number 09J06986
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

澁谷 渚  広島大学, 大学院・国際協力研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2009 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Fiscal Year 2010: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2009: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Keywords数学授業開発 / 数学教育開発 / 国際協力 / 子どもの数学学習 / 教師、生徒、教材の関係 / 授業開発 / 数学授業 / 教育の質 / アクションリサーチ / 数学的能力
Research Abstract

全7章から成る本研究はザンビアの生徒の基礎的能力と高次的能力の向上をめざした数学の授業開発をおこない、その過程を教師、生徒、教材の三者の相互作用に着目して描くことが目的であった。これは数学学習達成度が低いと言われていながら、学習の過程や認知的側面が明らかになっていない途上国の現状を課題意識としてとらえるところから端を発したものである。
本研究において基礎的能力は正の整数の四則計算能力を指し、高次的能力はパターン性の発見、探究、口頭や記述で数学的な見方を話し合うこと、そして授業開発は授業改善サイクル「計画-実施-評価(反省、改善を含む)」とすることを先行研究のレビューやザンビアや他の途上国の現状に鑑み設定した。
今年度はザンビアにおける調査データから授業における三者の相互作用を浮かび上がらせるために授業の内実を掘り下げる分析を行った。分析では定量的授業分析と、数学の学習指導において教師と生徒の発話が活性化した場面を抜き出す定性的授業分析から、生徒の学びとそれを取り巻く指導、教材との関連性を論じた(第5章、第6章)。そこでは、先進的な教材の特性を教師が生徒の学習に合わせる形で用い高次な数学的能力の萌芽がみられる成功的な互作用と、対照的に基本とされる1桁の計算に生徒がつまづき、教師が従来型のアルゴリズムを強調する授業を展開したことで、教師中心型の授業に陥る様相の二つを生徒の学習過程とともに掘り下げた。
本研究の成果は二点に集約される。
・途上国の数学授業の内実を描き、授業における二つの対照的な教師、生徒、教材の経時的な相互作用をモデルとして示したこと
・基礎的能力と高次的能力の同時的達成を途上国の授業で具体化したこと
本研究の重要性は、国際協力の研究が見落としてきた教科の特性に注目した授業の内実を描き出し、生徒の学習の可能性と課題を事例ベースで描き、教育の質に関して貢献した点にあろう。

Report

(2 results)
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] ザンビアのある授業における学習の内実と課題の解明-中央州第5学年対象の『数の石垣』の学習指導に着目して-2011

    • Author(s)
      中和渚
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌

      Volume: 17巻1号 Pages: 9-16

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ザンビア基礎学校におえる数学授業の学習・指導の特徴と改善に関する考察2011

    • Author(s)
      中和渚
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 1 印刷中 Pages: 87-103

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ザンビアにおける本質的学習環境(SLE)に基づく数学科授業開発研究(3)-第5学年児童が行った『数の石垣』の学習過程への注目-2010

    • Author(s)
      中和渚
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌

      Volume: 16巻2号 Pages: 71-79

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Relationship between Teaching and Learning : The Case of Mathematics in a Grade 6 Classroom in Lusaka, Zambia2010

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Journal Title

      The Journal of Research and Practice of International Cooperation in Science, Mathematics and Technology Education

      Volume: 2巻1号 Pages: 2-12

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on Lesson Development Based on Substantial Learning Environment(SLE)in Zambia2009

    • Author(s)
      Nagisa Shibuya
    • Journal Title

      The Journal of Research and Practice of International Cooperation in Science, Mathematics and Technology Education 1(1)

      Pages: 59-67

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ザンビア共和国の数学授業における教師と生徒の相互作用に関する考察-基礎学校2校における第5, 6学年の実践結果と先行研究の比較から-2010

    • Author(s)
      中和渚
    • Organizer
      第21回国際開発学会全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-12-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Relationship between Teaching and Learning in Grade 6 Lessons in the Process of the Adaptation of Substantial Learning Environment in Zambia2010

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Organizer
      The 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME 5)
    • Place of Presentation
      代々木オリンピックセンター
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 本質的学習環境(SLE)に基づく数学科授業開発研究(4)-高次的能力の育成からみたザンビアの学習・指導の内実2010

    • Author(s)
      中和渚
    • Organizer
      第32回全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ザンビア基礎学校における数学授業の学習・指導の特徴に関する考察2010

    • Author(s)
      中和渚
    • Organizer
      アフリカ教育研究会(AEF2010)
    • Place of Presentation
      名古屋大学大学院
    • Year and Date
      2010-04-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 本質的学習環境(SLE)に基づく数学科授業開発研究(3)-ザンビア人の第5学年生徒が行った「数の石垣」の評価-2010

    • Author(s)
      澁谷渚
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] ザンビアのカリキュラムと教科書に関する一考察2009

    • Author(s)
      澁谷渚
    • Organizer
      国際開発学会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学
    • Year and Date
      2009-11-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] ザンビア基礎学校における数学科の指導と学習の関係に関する考察2009

    • Author(s)
      澁谷渚
    • Organizer
      アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2009-10-16
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Bamboo Numbers2009

    • Author(s)
      山本信也、佐々祐之、澁谷渚、下田桑太郎
    • Organizer
      Mathe 2000(ドイツの数学教育シンポジウム)
    • Place of Presentation
      ドイツ・ドルトムント大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Development Based on Substantial Learning Environment(SLE)in Mathematics Education in Zambia-Voices from the School Teachers-2009

    • Author(s)
      Nagisa Shibuya
    • Organizer
      Symposium of Hiroshima University, University of Zambia, and JICA
    • Place of Presentation
      ザンビア・ザンビア大学
    • Year and Date
      2009-08-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 本質的学習環境(SLE)に基づく数学科授業開発研究(3)-ザンビア人の第5学年生徒が行った「数の石垣」の評価-2009

    • Author(s)
      澁谷渚
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2009-06-27
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of a Student's Activities Based on Substantial Learning Environment(SLE)at the Junior Secondary Level in Zambia2009

    • Author(s)
      Nagisa Shibuya
    • Organizer
      The 33^<rd> Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Thessaloniki, Greece
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi