• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

織込部交通における、ファスナー合流準備区間の実用性の評価

Research Project

Project/Area Number 10J08950
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Engineering fundamentals
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

西 遼佑  東京大学, 大学院・工学系研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2010 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Fiscal Year 2011: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2010: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Keywords自己駆動粒子 / 合流 / スロースタート
Research Abstract

織込部におけるファスナー合流のシミュレーション開発を進展する上で、ファスナー合流のロバスト性についての研究は大変重要である。これまでは、車線間相互作用の異方性(局所的な車線間相互作用を拒否する粒子が存在する状況)の影響について主に検証を進めてきた。他の異方性(車のサイズ、最高速度、車線変更ルール、見通しなど)についての検証も当然ながら重要であるが、私は、ファスナー合流のロバスト性において他の重要事項が存在するかどうかについて、突き詰めて研究した。その結果、重要な検証事項として、ファスナー合流のロバスト性を向上する可能性についての検証を認識するに至った。この検証は、合流効率を改善する基礎研究として大きな価値があると考えられる。そして、その向上の手段としては、数理モデルにフィードバックを導入することが有力であると考えている。また、フィードバックの具体的な形式や、フィードバックと車線間相互作用の連動性の有無などが、現象に大きく影響すると予想している。このように、ファスナー合流のロバスト性の向上についての研究の土台作りが大いに進展した。また、これまでは数理モデルとして離散モデルを主に用いてきたが、扱う数理モデルの形式(離散モデルか連続モデルか)でファスナー合流に関連する現象に本質的な相違点が生ずるかどうかについても、詳細に検証する必要があると結論するに至った。さらに、上記のロバスト性だけでなく、車線間相互作用ルールの精密化についても、今後にわたって理論と実験の両面からの詳細な検討が必要であると結論するに至った。

Report

(2 results)
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2011 2010

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Spontaneous zipper merging of self-driven particles2011

    • Author(s)
      Ryosuke Nishi, Hiroshi Miki, Akiyasu Tomoeda, Daichi Yanagisawa, Katsuhiro Nishinari
    • Journal Title

      Journal of Statistical Mechanics : Theory and Experiment

      Volume: P05027 Issue: 05 Pages: P05027-P05027

    • DOI

      10.1088/1742-5468/2011/05/p05027

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reversal of Travel Time between Zipper and Non-Zipper Mergings on Highway Traffic under the Existence of Vehicles Going Straight2011

    • Author(s)
      西遼佑、三木宏史、友枝明保、柳澤大地、西成活裕
    • Journal Title

      SICE Journal of Control, Measurement, and System Integration

      Volume: 4 Pages: 43-49

    • NAID

      10031140051

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Inversion of Flux between Zipper and Non-Zipper Merging in Highway Traffic2010

    • Author(s)
      西遼佑、三木宏史、友枝明保、柳澤大地、西成活裕
    • Journal Title

      LNCS, Springer Berlin/Heidelberg

      Volume: 6350 Pages: 619-624

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] スロースタートモデルにおける交互合流創発による流量改善2010

    • Author(s)
      西遼佑、三木宏史、友枝明保、柳澤大地、西成活裕
    • Organizer
      第16回交通流のシミュレーションシンポジウム
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2010-11-26
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Inversion of Flux between Zipper and Non-Zipper Merging in Highway Traffic2010

    • Author(s)
      西遼佑、三木宏史、友枝明保、柳澤大地、西成活裕
    • Organizer
      ACRI2010
    • Place of Presentation
      アスコリ・ピチェーノイタリア
    • Year and Date
      2010-09-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-12-03   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi