• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of an integrated learning curriculum for mathematics, science, and technology in the United States of America

Research Project

Project/Area Number 11680189
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

SUMI Kazuhiro  Saga University, Faculty of Culture and Education, Associated Professor, 文化教育学部, 助教授 (80145177)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORIYAMA Jun  Sinshu University, Faculty of Education, Associated Professor, 教育学部, 助教授 (40303482)
Project Period (FY) 1999 – 2000
Project Status Completed (Fiscal Year 2000)
Budget Amount *help
¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2000: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 1999: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
KeywordsMathematics / Science / Technology / Integrated learning / Problem solving process / Learning cycle / The United States of America / Textbook / 統合カリキュラム / 中学校
Research Abstract

The research of IMaST (Integrated Mathematics, Science, and Technology), was focusing on the education contents of its project, contents of eighteen textbooks, translation of some textbooks. The textbooks of IMaST project have arranged eighteen kinds for the module. Each module also have three type of textbook for a teacher, for a pupil and workbook for a pupil.
First Sumi collected it and introduced to Tanno who was the teacher of Ariura junior high school and he practiced production of bar code reader which was one of its educational materials in a class. In fact eight textbooks for the sixth grade of the eighteen textbooks of IMaST was publishes in the later half of 1999. Therefore I collected the matrials at Illinois State University on November in 1999. Sumi and Moriyama and their students had two presentations in society national athletic meet (Hyogo Educational University) on November 28. Sumi also examined the education contents of IMaST from a table of contents and contents of all textbooks, and announced it in a Japan science education society of July, 2001.
We hope that this study would be able to serve to Japanese science and technology education in the future. Therefore I arrange to translate pull contents of several textbooks of IMaST.I will continue to translate of those textbooks from now to the future.

Report

(3 results)
  • 2000 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 1999 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All Other

All Publications (34 results)

  • [Publications] 角和博,市川澄子: "教室コミュニケーションの視点に基づいた道徳の授業"佐賀大学文化教育学部研究論文集. 第4集第2号. 21-30 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 丹野到,角和博: "テレビ会議システムの利用をめざした指導実践(1)"佐賀大学文化教育学部附属教育実践研究指導センター. No.16. 1-8 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 田中喜美,角和博: "アメリカ技術教育教員養成史におけるミシシッピヴァリ工芸教育会議の位置-アメリカ職業協会『産業科教育の到達目標標準』(1934年)の制定をめぐって-"「日本の教育史学」教育史学会紀要. 第43集. 250-268 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 土井康作,横尾恒隆,田中喜美,木村誠,森山潤,奥野信一,坂口謙一,近藤義美,角和博,長長谷川雅康: "児童生徒のものづくり教育及び中学校技術科教育に対する意識-小学校3年生〜高等学校3年生を対象とした10都県の意識調査-"産業教育研究. 第30巻第1号. 57-63 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 大元誠,園田貴章,山下宗利,角和博,近藤弘樹: "テレビ会議システムによる遠隔授業-注目点へのメディアの同調-"教育システム情報学会誌. 第15巻第4号. 306-311 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 角和博,市川澄子: "教室コミュニケーションの視点に基づいた道徳の授業"佐賀大学文化教育学部研究論文集. 第4集第2号. 21-30 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 丹野到,角和博: "テレビ会議システムの利用をめざした指導実践(1)"佐賀大学文化教育学部附属教育実践研究指導センター. No.16. 1-8 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 田中喜美,角和博: "アメリカ技術教育教員養成史におけるミシシッピヴァリ工芸教育会議の位置-アメリカ職業協会『産業科教育の到達目標標準』(1934年)の制定をめぐって-"「日本の教育史学」教育史学会紀要. 第43集. 250-268 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 土井康作,横尾恒隆,田中喜美,木村誠,森山潤,奥野信一,坂口謙一,近藤義美,角和博,長長谷川雅康: "児童生徒のものづくり教育及び中学校技術科教育に対する意識-小学校3年生〜高等学校3年生を対象とした10都県の意識調査-"産業教育研究. 第30巻第1号. 57-63 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 大元誠,園田貴章,山下宗利,角和博,近藤弘樹: "テレビ会議システムによる遠隔授業-注目点へのメディアの同調-"教育システム情報学会誌. 第15巻第4号. 306-311 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 本村猛能,内桶誠二,森山潤,松田昇一,角和博: "情報学-情報科学・認知・コミュニケーション-"学術図書出版. 258 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 新井康平,森田譲 編、大隈,岡島,角,田中,津田,三原,宮澤,渡辺 著: "文科学生のための情報基礎概論"学術図書出版. 174 (2001)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 本村猛能,内桶誠二,森山潤,松田昇一,角和博: "情報学-情報科学・認知・コミュニケーション-"学術図書出版. 258 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 新井康平,森田譲 編、大隈,岡島,角,田中,津田,三原,宮澤,渡辺 著: "文科学生のための情報基礎概論"学術図書出版. 174 (2001)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kazuhiro Sumi and Ichikawa Sumiko: "Morals classes based on the view of classroom Communication"Journal of the faculty of culture and education, Saga university. Volume 4, Number 2. 21-30 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Tanno Itaru and Kazuhiro Sumi: "Instructional Activities with Aim of the Educational Utilization of TV conference System (1)-Interchange Learning Using TV Conference System-"Journal of center for education research and practice attached faculty of culture and education, Saga university. Number 16. 1-7 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Yoshimi Tanaka and Kazuhiro Sumi: "A Role of the Mississippi Valley Manual Arts Conference in the History of Technology Teacher Education in the U.S.A. : Concerning AVA's "Standard of Attainment in Industrial Arts "Teaching""1934 Research bulletin of Japan society for the historical studies of education. Volume 438. 250-268 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kosaku Doi, Tunetaka Yokoo, Yoshimi Tanaka, Makoto Tanaka, Jun Moriyama, Shinichi Okuno, Kenichi Sakaguchi, Yosinoi I-Kondo, Kazuhiro Sumi, and Masayasu Hasegawa: "Career and Consciouness of YOUSEI-KOU who Had Supported Japanese High Growth of Economy"Volume 30, Number 1. 57-63 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Makoto Ohmoto, Takaaki Sonoda, Munetoshi Yamashita, Kazuhiro Sumi, and Hiroki Kondo: "Distance Classroom Lesson on Video Conference System-An Effective Use of Multimedia for Focusing-"Transactions of Japanese Society for Information and systems in Education. Volume 15, Number 4. 306-311 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Takenori Motomura, Seiji Uchioke, Jun Moriyama, Shoichi Matsuda, and Kazuhiro Sumi: "Information Studies -Information science, Recognition, Communication-"Gakujutu Tosho publishing company. 2588 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kohei Arai, Yuzuru Morita, Hideaki Ohsumi, Tosinari Okajima, Kazuhiro Sumi, Kenji Tanaka, Junji Tuda, Shinichi Mihara, Shinsuke Miyazawa, Yosiaki Watanabe: "Outline of Information Basics for Department of Humanities Student"Gakujutu Tosho publishing company. 174 (2001)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2000 Final Research Report Summary
  • [Publications] 角和博,市川澄子: "教室コミュニケーションの視点に基づいた道徳の授業"佐賀大学文化教育学部研究論文集. 第4集第2号. 21-30 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 丹野到,角和博: "テレビ会議システムの利用をめざした指導実践(1)"佐賀大学文化教育学部附属教育実践研究指導センター. No.16. 1-8 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 田中喜美,角和博: "アメリカ技術教育教員養成史におけるミシシッピヴァリ工芸教育会議の位置-アメリカ職業協会『産業科教育の到達目標標準』(1934年)の制定をめぐって-"「日本の教育史学」教育史学会紀要. 第43集. 250-268 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 土井康作,横尾恒隆,田中喜美,木村誠,森山潤,奥野信一,坂口謙一,近藤義美,角和博,長長谷川雅康: "児童生徒のものづくり教育及び中学校技術科教育に対する意識-小学校3年生〜高等学校3年生を対象とした10都県の意識調査-"産業教育研究. 第30巻第1号. 57-63 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 大元誠,園田貴章,山下宗利,角和博,近藤弘樹: "テレビ会議システムによる遠隔授業-注目点へのメディアの同調-"教育システム情報学会誌. 第15巻第4号. 306-311 (1999)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 本村猛能,内桶誠二,森山潤,松田昇一,角和博: "情報学-情報科学・認知・コミュニケーション-"学術図書出版. 258 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 土井、奥野、横尾、坂口、田中、近藤、木村、角、森山、長谷川: "児童生徒のものづくりの教育及び中学校技術科教育に対する意識調査"産業教育学研究. 30巻1号. 57-63 (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 角 和博、市川澄子: "教室コミュニケーションの視点に基づいた道徳の授業"佐賀大学文化教育学部研究論文集. 4巻・2号. 71-81 (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 丹野 到、角 和博: "テレビ会議システムの教育利用をめざした指導実践(1)"佐賀大学文化教育学部教育実践指導センター研究紀要. 16号. 1-7 (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 丹野 到、角 和博: "インターネットの教育利用をめざした指導実践(3)"佐賀大学文化教育学部教育実践指導センター研究紀要. 16号. 8-14 (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 森山 潤、角 和博: "アメリカ合衆国における数学・理科・技術の統合学習IMaSTのカリキュラム構造"日本教科教育学会第25回全国大会論文集. 154-157 (1999)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 角 和博、森山 潤: "アメリカ合衆国における数学・理科・技術の統合学習IMaSTの教育目標と内容"日本教科教育学会第25回全国大会論文集. 154-157 (1999)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 本村、内桶、森山、松田、角: "情報学-情報科学・認知・コミュニケーション-"学術図書出版. 258 (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report

URL: 

Published: 1999-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi