• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

テストの構造的性質が能力評価に及ぼす影響-国語読解テスト作成に関する実証研究-

Research Project

Project/Area Number 11J09286
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

安永 和央  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Fiscal Year 2012: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2011: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Keywords国語テスト / 設問の問い方 / 解答類型 / 項目分析 / 難易度 / 識別力 / 中学生 / 国語読解テスト / 得点率 / テストの構造的性質
Research Abstract

本年度は,高校入試問題を基に作成した国語テストを用いて,(1)設問の問い方が受検者の能力評価に及ぼす影響とその学年差,(2)自由記述式問題における解答類型の設定の仕方が能力評価に及ぼす影響,の2つに関して検討した。
(1)においては,1)一文抜き出し問題(五字抜き出し,一文抜き出し),2)読解プロセス(情報の取り出し,解釈),3)空所の表記法(全て四角,一部カッコ)を操作した。これらを中学2年生約240名,中学3年生約500名に実施した。項目分析の結果,1)では,学年に関わりなく,得点率及び識別力に影響を及ぼさない可能性が示唆された。2)では,情報の取り出しが求められる場合には,中程度の難易度になり,解釈が求められる場合には,難しい設問になり得るということがわかった。また,3年生においては,後者が受検者の能力を弁別するのに有効な設問になり得ることがわかった。3)では,2年生,3年生ともに得点率に違いは見られなかった。識別力においては,3年生でのみ,空所の形を変えて表記する方が,受検者の能力をより弁別する設問になることが示唆された。
(2)においては,中学3年生を対象に,1)具体例を求める記述式問題,2)あるものの特徴に対し2つの条件を回答に求める記述式問題,の2つに関する検討を行った。これらの設問に対し,「正答」,「その他の回答(誤答)」,「無回答」,の3つの類型と,その類型に「準正答」を加え,段階的に評定基準を設けた解答類型の2種類を用いて,それぞれの解答類型が能力評価にどのような影響を及ぼすかを検討した。項目分析の結果,1)と2)の両設問において,設定前は「その他の回答」に分類されていた回答の多くが,設定後の類型に分類されることにより,受検者がどの程度本文の内容や設問を理解しているかが把握できるようになった。また,2)では,条件ごとに類型を設け,部分点を与えることで,識別力が高くなり,受検者の能力をより適正に反映する解答類型になり得る可能性が示唆された。
以上の結果は,「どのように問うか」という設問の問い方と,受検者の回答を「どのように評価するか」という解答類型を実証的に検討する意義を示している。

Current Status of Research Progress
Reason

最終年度

Strategy for Future Research Activity

最終年度

Report

(2 results)
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (18 results)

  • [Journal Article] 国語読解テストにおける設問設定が能力評価に及ぼす影響-特色ある読解教育を実践している小中一貫教育校の事例-クオリティ・エデュケーション2012

    • Author(s)
      安永和央, 石井秀宗
    • Journal Title

      クオリティ・エデュケーション

      Volume: 4 Pages: 111-130

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] テストにおける設問の問い方が回答傾向に及ぼす影響-国語読解テストを用いた実証研究-2012

    • Author(s)
      安永和央, 石井秀宗
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 60 Pages: 296-309

    • NAID

      130003376567

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 構造的性質を操作した国語テストにおける回答の検討-中学生を対象にしたテストの実証研究-2012

    • Author(s)
      安永和央, 齋藤信, 石井秀宗
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 8 Pages: 117-132

    • NAID

      40019470046

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語読解テストにおける設問設定が能力評価に及ぼす影響-特色ある読解教育を実践している小中一貫教育校の事例-2012

    • Author(s)
      安永和央・石井秀宗
    • Journal Title

      クオリティ・エデュケーション

      Volume: 4(印刷中)

    • NAID

      40019731748

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語読解テストにおける設問文中の単語の難しさが能力評価に及ぼす影響-具体例を回答させる設問の検討-2012

    • Author(s)
      安永和央・石井秀宗
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(心理発達科学)

      Volume: 58 Pages: 105-112

    • NAID

      40019179451

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparing response patterns for a reading literacy test in Japan, South Korea, and China : An item analytic approach using a language reading test developed in Japan2011

    • Author(s)
      Yasunaga, K., IshiI, H.
    • Journal Title

      Procedia-Social and Behavioral Journal

      Volume: 29 Pages: 443-451

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全項目が開示されるテスト文化のもとでの得点分布の経年比較-全国テストと自治体テストのリンキング-2011

    • Author(s)
      石井秀宗・安永和央
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 7 Pages: 23-35

    • NAID

      40018960269

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Factor Structure of Repetitive Behavior Scale-Revised in Japanese Individuals with Autism Spectrum Disorder.2013

    • Author(s)
      Yasunaga, K., Ito, H., Tani, I., Hirashima, T., Tsujii, M.
    • Organizer
      The 12th European Conference on Psychological Assessment
    • Place of Presentation
      San Sebastian, Spain(発表確定)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Construct validity of the Japanese Version of the Adolescent/Adult Sensory Profile assessed on the basis of data from people with autism spectrum disorder.2013

    • Author(s)
      Hirashima, T., Ito, H., Tani, I., Yasunaga, K., Tsujii, M.
    • Organizer
      The 12th European Conference on Psychological Assessment
    • Place of Presentation
      San Sebastian, Spain(発表確定)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Validation of a Japanese Version of the Sensory Profile : Comparison between Individuals with and without Developmental Disorders.2013

    • Author(s)
      Ito, H., Hirashima, T., Yasunaga, K., Tani, I., Tsujii, M.
    • Organizer
      The 12th European Conference on Psychological Assessment
    • Place of Presentation
      San Sebastian, Spain(発表確定)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] The relation between near-infrared spectroscopy signals and skin blood flow (3) : A time series analysis in a 3-back task2012

    • Author(s)
      Yasunaga, K., Yamanaka, S., Yamauchi, H., Ito, H., Yoshikawa, T., Nomura, K., Kaneko, H., Okada, T
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2012
    • Place of Presentation
      Osaka, Japan
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of item presentation style on a Japanese language reading test in high school admissions examination2012

    • Author(s)
      Yasunaga, K., Saitoh, M., IshiI, H
    • Organizer
      The 8th Conference of the International Test Commission
    • Place of Presentation
      Amsterdam, the Netherlands
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] The relation between near-infrared spectroscopy signals and skin blood flow (1) : A time series analysis in the resting state2012

    • Author(s)
      Yamauchi, H., Ito, H., Yasunaga, K., Yamanaka, S., Kaneko, H., Okada, T., Yoshikawa, T., Nomura, K
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2012
    • Place of Presentation
      Osaka, Japan
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] The relation between near-infrared spectroscopy signals and skin blood flow (2) : A time series analysis in a verbal fluency task2012

    • Author(s)
      Yamanaka, S., Yamauchi, H., Ito, H., Yasunaga, K., Nomura, K., Kaneko, H., Okada, T., Yoshikawa, T
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2012
    • Place of Presentation
      Osaka, Japan
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] The relation between near-infrared spectroscopy signals and skin blood flow (4) : A block analysis2012

    • Author(s)
      Ito, H., Yasunaga, K., Yamanaka, S., Yamauchi, H., Okada, T., Yoshikawa, T., Nomura, K., & Kaneko, H
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2012
    • Place of Presentation
      Osaka, Japan
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語読解テストの分析(9)-解答類型が能力評価に及ぼす影響-2012

    • Author(s)
      安永和央, 齋藤信, 石井秀宗
    • Organizer
      日本テスト学会第10回大会
    • Place of Presentation
      東京医科歯科大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語読解テストの分析(10)-設問の問い方が能力評価に及ぼす影響に関する学年差の検討-2012

    • Author(s)
      安永和央, 齋藤信, 石井秀宗
    • Organizer
      日本教育心理学会第54会総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の読み書きスクリーニング検査(STRAW)における解答類型の作成-カタカナに着目して-2011

    • Author(s)
      安永和央・加藤美和・畠垣智恵・小倉正義・田中裕子・野邑健二
    • Organizer
      国際教育学会第6回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2011-08-06
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparing response patterns of junior high school students in Japan, China, and South Korea on a language reading test developed in Japan2011

    • Author(s)
      Yasunaga, K., IshiI, H.
    • Organizer
      the International Conference on Education and Educational Psychology 2011
    • Place of Presentation
      Istanbul, Turkey
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Hemodynamic activation in infants' prefrontal and occipital cortices when viewing maternal facial expressions : a near-infrared spectroscopic study2011

    • Author(s)
      Yamamoto, H., Yoshikawa, T., Ito, H., Nomura, K., Yasunaga, K., Kaneko, H.
    • Organizer
      the 12th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Istanbul, Turkey
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語読解テストの分析(7)-小中一貫教育校及び一般中学校における回答比較-2011

    • Author(s)
      安永和央・石井秀宗
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語読解テストの分析(8)-会話文テキスト問題の作成-2011

    • Author(s)
      安永和央・齋藤信・石井秀宗
    • Organizer
      日本テスト学会第9回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Trail Making Test及びVerbal Fluency Test施行時の前頭前野活動-近赤外分光法(NIRS)を用いた検討-2011

    • Author(s)
      安永和央・吉川徹・伊藤大幸・山内星子・小倉正義・野邑健二・金子一史
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 得点及び無回答に基づく記述式問題の分析-群馬県児童生徒学力診断テスト小学校6年生データを用いた検討-2011

    • Author(s)
      石井秀宗・安永和央
    • Organizer
      日本テスト学会第9回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 過剰適応におけるネガティブ感情の抑制-近赤外分光法を用いた検討-2011

    • Author(s)
      佐藤潮・吉川徹・野邑健二・伊藤大幸・安永和央・山脇彩・本城秀次・金子一史
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-12-12   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi